Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Samochody poleasingowe - sprawdź, czy są warte uwagi

Data publikacji: Autor: Piotr Walczak

Samochody poleasingowe - sprawdź, czy są warte uwagi Wadą samochodów poleasingowych jest duży przebieg i intensywna eksploatacja w firmie. Zaletą udokumentowana historia serwisowa i pewne pochodzenie.

Samochody poleasingowe to auta eksploatowane w firmach. Leasing konsumencki jest oferowany w Polsce od lat, ale mało kto z niego korzysta.

Zobacz też: Leasing konsumencki to lepszy od kredytu sposób na nowy samochód?

Używane samochody po leasingu - do wyboru, do koloru

Obecnie leasinguje się pełną gamę samochodów - od małych aut miejskich, poprzez vany i SUV-y, na luksusowych limuzynach kończąc. Leasing floty samochodowej jest powszechną praktyką w wielkich korporacjach.

Na rynek wtórny najczęściej trafią poleasingowe samochody osobowe. To głównie auta segmentu B i kompakty, bardzo często z nadwoziem typu kombi.

Paweł Kukiełka z białostockiej firmy Rycar, prowadzącej autokomis i salon samochodów używanych wymienia:
- Ford Focus, Skoda Fabia i Skoda Octavia, Toyota Corolla, Opel Astra i Opel Vectra oraz dostawczaki wszystkich typów. W przypadku samochodów użytkowych zdecydowana większość tych jeżdżących w firmach, to auta wzięte w leasing.

Zobacz też: Samochód do firmy - odliczenie VAT, kredyt, leasing - poradnik

Coraz częściej, chcąc kupić auto poleasingowe, możemy spodziewać się lepszego wyposażenia niż przy zakupie samochodu używanego od klienta indywidualnego. Zależność jest prosta - im wyższa klasa, tym wyposażenie bardziej bogate.

Pamiętajmy też, że we flotach firmowych jeżdżą nie tylko diesle. Szczególnie teraz, kiedy ceny oleju napędowego są wyższe niż benzyny. W wielu przedsiębiorstwach kupuje się tańsze samochody z silnikami benzynowymi. Owszem spalają one więcej paliwa, ale koszty serwisowania są niższe (w silnikach benzynowych nie ma chociażby drogich i wymagających regularnej wymiany filtrów cząstek stałych - DPF).

Stan techniczny

Samochody poleasingowe mają najczęściej trzy-cztery lata. Jest to bowiem standardowy czas eksploatacji auta we flocie firmowej. Trzeba jednak pamiętać, że te samochody są intensywnie użytkowane. Robią duże przebiegi, mają kilku kierowców, którzy zazwyczaj nie dbają o nie tak, jak o własne auto.

Zobacz też: Bankowóz zamiast samochodu z kratką - sposób na odliczenie VAT

Dlatego na placach z samochodami po leasingu zdarzają się egzemplarze ze zużytymi elementami zawieszenia (amortyzatory, tuleje wahaczy, końcówki drążków kierowniczych), przebiegiem przekraczającym 200 tys. km i wgnieceniami na drzwiach. Nie jest to jednak regułą. Często zakup samochodu poleasingowe będzie opłacalny i trafimy na trzyletnie auto w dobrym stanie i całkiem rozsądnej cenie.

Samochody użytkowane we flotach firmowych zazwyczaj są serwisowane w autoryzowanych stacjach obsługi, mają komplet dokumentów, w tym oryginalną książkę serwisową. Kierownicy odpowiedzialni za flotę samochodową zazwyczaj pamiętaj o terminach wymiany oleju, rozrządu i innych części eksploatacyjnych.

Problemem mogą być za to uszkodzenia blacharsko-lakiernicze. Nierzadko samochód poleasingu jest mechanicznie w stu procentach sprawny, ale blachy są powginane, a lakier porysowany.

- Wynika to z tego, że pod koniec okresu leasingowania leasingodawca nie usuwa już takich uszkodzeń z polisy OC czy AC, bo klient i tak nie zwraca na to uwagi. Odszkodowanie zostaje więc w firmie leasingowej - tłumaczy Paweł Kukiełka.

Samochody poleasingowe - gdzie kupować?

Samochodów poleasingowych najlepiej szukać w internecie - na przykład na regiomoto.pl. Warto też zainteresować się ofertą firm leasingowych - niektóre sprzedają samochody użytkowane wcześniej przez klientów instytucjonalnych.

Zobacz też: Kupujesz samochód używany - zobacz, jak rozpoznać auto po wypadku

Zalety samochodów poleasingowych:

* cena zwykle jest korzystniejsza niż rynkowa,
* często są w dobrym stanie technicznym - regularnie serwisowane i naprawiane, z autentycznymi przebiegami,
* używany samochód poleasingowy także można wziąć w leasing. Takie trzyletnie auto będzie o połowę tańsze niż ten sam model, kupowany jako nowy w salonie.

Wady samochodów poleasingowych:

* zwykle wyższy od normatywnego przebieg (w zależności od tego, o jakiej klasie pojazdu mówimy); można przyjąć, że samochody we flotach jeżdzą od 40000 do 100000 km rocznie,
* intensywna eksploatacja sprzyja uszkodzeniom blacharsko-lakierniczym i zużyciu wnętrza. Nie wszystkie te usterki są usuwane przed sprzedażą,
* wśród aut po leasingu zdarzają się samochody z kratką. Dla kierowcy, który nie jest przedsiębiorcą, jazda nimi nie przyniesie żadnych oszczędności. Auto z kratką jest natomiast mniej funkcjonalne od zwykłej osobówki.

Piotr Walczak

Samochody poleasingowe - sprawdź, czy są warte uwagi
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Samochody poleasingowe - sprawdź, czy są warte uwagi

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • kate84 (gość)

    Dobrą opcją jest wzięcie poleasingowego auta w leasing. Podstawa to dobre zaufane źródło - np. EFL

  • jaga (gość)

    Auta poleasingowe są warte uwagi, choć oczywiście nie wszystkie. Lepiej zwracać uwagę na egzemplarze poflotowe a nie powindykacyjne. Auta poflotowe mają często duży przebieg, ale generalnie są zadbane i zazwyczaj serwisowane w ASO, co jest ich dużym atutem. Dobrze jest również wybrać sprawdzonego sprzedawcę, który jest rozpoznawalny na rynku (Idea, PKO, efl).

  • adrian (gość)

    Mimo, że temu sektorowi wróżono już kilka razy spadki, to rozwija się dynamicznie i coraz więcej ludzi jest zainteresowanych zakupem aut poflotowych. Nie bez powodu - brak kombinacji przy liczniku, regularnie serwisowane, naprawiane w aso. I wcale najczęściej nie tak zajechane, jak się często straszy. Poza tym, co by nie mówić, sprzedawca typu efl to jednak gwarancja bezpiecznej i uczciwej transakcji, czego nie można powiedzieć niestety o komisach...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości