Samochody z napędem hybrydowym

(mg)
Samochody z napędem hybrydowym wchodzą ostrożnie na światowe rynki. Ostrożnie, gdyż w Polsce nadal nie możemy kupić aut tego typu. W ciągu kilku lat sprzedano ponad 100 tysięcy takich aut.

To jednak wciąż mało, biorąc pod uwagę fakt, że w tym roku rynek samochodów nowych w Europie
wchłonął już ponad 7,5 miliona pojazdów.
Napęd hybrydowy wyróżnia się przede wszystkim zmniejszoną emisją zanieczyszczeń
do atmosfery i niższym zużyciem paliwa. Samochód z napędem hybrydowym łączy
w sobie silnik spalinowy i silnik elektryczny.
Dzięki wprowadzeniu do produkcji nowoczesnych jednostek łączących napęd
spalinowy z elektrycznym obniżono znacznie emisję spalin szkodliwych związków
do atmosfery, zachowując dobre parametry techniczne i osiągi auta. Pionierami
w dziedzinie badań nad pojazdami hybrydowymi są Toyota i Honda. Mimo że
już od pewnego czasu obydwa koncerny oferują na zachodnich rynkach swoje
auta - Toyota model Prius, a Honda Insight, to dla polskich kierowców auta
te są wciąż nieosiągalne. Powodem są wysokie cła na samochody z Kraju Kwitnącej
Wiśni i tym samym zaporowe ceny, z jakimi musiałby się zmierzyć klient
zainteresowany takim pojazdem.
Chętnym pozostaje na razie import indywidualny z państw zachodniej Europy.
Cena Toyoty Prius wynosi ponad 22 tysiące euro, za Hondę Insight musimy
zapłacić niecałe 20 tys. euro, oczywiście do tych cen należy doliczyć wysokie
opłaty celne. Ceny przekroczą zatem barierę 130 tys. złotych, a za taką
kwotę można już kupić całkiem luksusowe auto... Ponadto polskie prawo jest
obojętne w kwestii zniżek dla właścicieli samochodów o mniejszej szkodliwości
dla środowiska naturalnego.
Jak to działa
Napęd hybrydowy jest nowoczesnym połączeniem silnika spalinowego z
elektrycznym. Dzięki temu ogranicza się emisję szkodliwych spalin podczas
eksploatacji samochodu, a wykorzystanie nowych technologii umożliwiło pozbycie
się typowych problemów występujących w pojazdach elektrycznych (np. częste
ładowanie akumulatora, gorsze osiągi auta). W zależności od sposobu jazdy,
komputer decyduje, jaki napęd jest aktualnie wykorzystywany. W dużej części
samochód korzysta z silnika spalinowego, uruchamiając dodatkowo ogniwo
elektryczne w chwili wzmożonego zapotrzebowania na moc - podczas ruszania,
przyspieszania lub jazdy w górach. Z drugiej strony, specjalny system ładuje
akumulatory, gdy pracuje silnik spalinowy i podczas hamowania. Dzięki temu
wydłużono okresy między przeglądami i dodatkowym ładowaniem z zewnętrznego
źródła energii. Coraz częściej także konstruktorzy wykorzystują nie jeden,
a cztery silniki elektryczne - po jednym przy każdym kole. Zaletą ogniwa
elektrycznego jest oferowany, już przy najniższych obrotach, maksymalny
moment obrotowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty