Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Samochody z napędem hybrydowym

Data publikacji: Autor: (mg)

Samochody z napędem hybrydowym wchodzą ostrożnie na światowe rynki. Ostrożnie, gdyż w Polsce nadal nie możemy kupić aut tego typu. W ciągu kilku lat sprzedano ponad 100 tysięcy takich aut.

To jednak wciąż mało, biorąc pod uwagę fakt, że w tym roku rynek samochodów nowych w Europie wchłonął już ponad 7,5 miliona pojazdów.

Napęd hybrydowy wyróżnia się przede wszystkim zmniejszoną emisją zanieczyszczeń do atmosfery i niższym zużyciem paliwa. Samochód z napędem hybrydowym łączy w sobie silnik spalinowy i silnik elektryczny.

Dzięki wprowadzeniu do produkcji nowoczesnych jednostek łączących napęd spalinowy z elektrycznym obniżono znacznie emisję spalin szkodliwych związków do atmosfery, zachowując dobre parametry techniczne i osiągi auta. Pionierami w dziedzinie badań nad pojazdami hybrydowymi są Toyota i Honda. Mimo że już od pewnego czasu obydwa koncerny oferują na zachodnich rynkach swoje auta - Toyota model Prius, a Honda Insight, to dla polskich kierowców auta te są wciąż nieosiągalne. Powodem są wysokie cła na samochody z Kraju Kwitnącej Wiśni i tym samym zaporowe ceny, z jakimi musiałby się zmierzyć klient zainteresowany takim pojazdem.

Chętnym pozostaje na razie import indywidualny z państw zachodniej Europy. Cena Toyoty Prius wynosi ponad 22 tysiące euro, za Hondę Insight musimy zapłacić niecałe 20 tys. euro, oczywiście do tych cen należy doliczyć wysokie opłaty celne. Ceny przekroczą zatem barierę 130 tys. złotych, a za taką kwotę można już kupić całkiem luksusowe auto... Ponadto polskie prawo jest obojętne w kwestii zniżek dla właścicieli samochodów o mniejszej szkodliwości dla środowiska naturalnego.

Jak to działa
Napęd hybrydowy jest nowoczesnym połączeniem silnika spalinowego z elektrycznym. Dzięki temu ogranicza się emisję szkodliwych spalin podczas eksploatacji samochodu, a wykorzystanie nowych technologii umożliwiło pozbycie się typowych problemów występujących w pojazdach elektrycznych (np. częste ładowanie akumulatora, gorsze osiągi auta). W zależności od sposobu jazdy, komputer decyduje, jaki napęd jest aktualnie wykorzystywany. W dużej części samochód korzysta z silnika spalinowego, uruchamiając dodatkowo ogniwo elektryczne w chwili wzmożonego zapotrzebowania na moc - podczas ruszania, przyspieszania lub jazdy w górach. Z drugiej strony, specjalny system ładuje akumulatory, gdy pracuje silnik spalinowy i podczas hamowania. Dzięki temu wydłużono okresy między przeglądami i dodatkowym ładowaniem z zewnętrznego źródła energii. Coraz częściej także konstruktorzy wykorzystują nie jeden, a cztery silniki elektryczne - po jednym przy każdym kole. Zaletą ogniwa elektrycznego jest oferowany, już przy najniższych obrotach, maksymalny moment obrotowy.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości