Seat Altea FR
Data publikacji: Autor: Bartłomiej Bałdyga


Poza wspomnianymi już Oplem Zafirą i Toyotą Corollą Verso na rynku nie ma tak mocnych kompaktowych minivanów. Alta FR dołączyła do tego grona z 200-konnym silnikiem i atrakcyjnym nadwoziem.
Cechy szczególne
Zdecydowanie nie jest to auto dla wszystkich. Posiada twarde zawieszenie i czuły układ kierowniczy. Ale Seat od zawsze aspirował do miana producenta aut usportowionych. Po udanym debiucie nowego Leona, przyszedł czas na kolejny model dający przyjemność z jazdy.
Altea w wersji FR ma coś, co trudno znaleźć w innych autach tego typu. We wnętrzu zamontowano kubełkowe fotele z bardzo dobrym trzymaniem bocznym. Gruby wieniec trójramiennej kierownicy, to kolejny element będący nie tylko kosmetycznym dodatkiem. Podobać się mogą zegary z centralnie umieszczonym obrotomierzem.
Silnik
Altea FR jest oferowana z jednym z dwóch silników. Tańszy o 5000 zł - benzynowy 2,0 l rozwija moc 200 KM. Taki sam silnik pracuje pod maską m.in. Golfa GTI czy Octavii RS. Druga propozycja, naszym zdaniem ciekawsza, to również dobrze znany diesel 2.0 TDI.
W Altei FR został zmodyfikowany i rozwija moc 170 KM. Godne uwagi jest zużycie paliwa samochodu o tak dużej mocy. Średni wynik w naszym teście to 6,7l /100 km. Mocniejszy o 30 KM silnik benzynowy nie może się pochwalić aż tak małym apetytem na paliwo.
Wrażenia z jazdy
Już po pierwszych kilkunastu kilometrach można się przekonać, że skrót FR (Formula Racing) faktycznie potwierdza możliwości Seata. Podczas jazdy w mieście mocy jest aż nadto. Moment obrotowy na poziomie 350 Nm
dostępny jest już od 1800 obr/min. Na każde wciśnięcie gazu auto reaguje natychmiastowym przyspieszeniem. Hamulce działają poprawnie, nawet po rozgrzaniu.
Poza miastem jest jeszcze lepiej. Elastyczność na najwyższym, szóstym biegu pozwala przyspieszać od 80 do 120 km/h w 11,5 s. Czasem mogą przeszkadzać nisko wyprofilowane opony 205/55 R16. Na dużych nierównościach auto potrafi zaskoczyć kierowcę minimalną zmianą toru jazdy. Na szczęście nad wszystkim czuwa elektronika. Standardowe ESP reaguje bardzo szybko i skutecznie.
Praktyczne wykorzystywanie samochodu do transportu całej rodziny może jednak sprawić odrobinę trudności. Mimo, że miejsca jest tu pod
dostatkiem i każdy z pięciorga pasażerów ma swój własny, odrębny fotel, ta odmiana Altei nie gwarantuje zbyt dużego komfortu podróży. Szczególnie podczas długich wypraw, twarde, a zarazem obniżone zawieszenie daje znać o sobie pasażerom tylnej kanapy.
Podsumowanie
Altea FR to auto dla miłośników mocnych wrażeń. Kompaktowe rozmiary minivana zapewniają poręczność w mieście a także szybką jazdę na trasie. Wysokoprężny silnik jest bardzo dynamiczny, a twarde zawieszenie naprawdę na wiele pozwala. Emocje z pewnością ostudzi cena, bo prawie 100 tys. zł, to jednak dość sporo.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika |
Diesel, rzędowy |
Ilość cylindrów/zaworów |
4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): |
1968 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): |
170/4200 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): |
350/1800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): |
8,6 |
Prędkość maksymalna (km/h): |
208 |
Pojemność bagażnika (l): |
409 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): |
5,2/8,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): |
432,5/176,8/156,8 |
Rozstaw osi (cm): |
257,8 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): |
2/12 |
Cena (zł): |
99 490 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza |
*** |
Nic ponad standard |
|
Silnik |
***** |
Mocny i elastyczny |
|
Poziom hałasu |
**** |
Wysoki jedynie przy zimnym silniku |
|
Zużycie paliwa |
***** |
Należy do czołówki w swojej klasie |
|
Wyposażenie |
***** |
Jest wszystko czego można oczekiwać od minivana |
|
Wybrane wyposażenie seryjne Seat Altea FR:
Poduszki powietrzne |
6 |
Układ ABS |
S |
Układ ESP |
S |
Wspomaganie układu kierowniczego |
S |
Centralny zamek |
S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne |
S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie |
S |
Klimatyzacja automatyczna |
S |
Radioodtwarzacz |
S |
S- wyposażenie standardowe