Poza wspomnianymi już Oplem Zafirą i Toyotą Corollą Verso na rynku nie ma tak mocnych kompaktowych minivanów. Alta FR dołączyła do tego grona z 200-konnym silnikiem i atrakcyjnym nadwoziem.
Cechy szczególne
Zdecydowanie nie jest to auto dla wszystkich. Posiada twarde zawieszenie i czuły układ kierowniczy. Ale Seat od zawsze aspirował do miana producenta aut usportowionych. Po udanym debiucie nowego Leona, przyszedł czas na kolejny model dający przyjemność z jazdy.
Altea w wersji FR ma coś, co trudno znaleźć w innych autach tego typu. We wnętrzu zamontowano kubełkowe fotele z bardzo dobrym trzymaniem bocznym. Gruby wieniec trójramiennej kierownicy, to kolejny element będący nie tylko kosmetycznym dodatkiem. Podobać się mogą zegary z centralnie umieszczonym obrotomierzem.
Silnik
Altea FR jest oferowana z jednym z dwóch silników. Tańszy o 5000 zł - benzynowy 2,0 l rozwija moc 200 KM. Taki sam silnik pracuje pod maską m.in. Golfa GTI czy Octavii RS. Druga propozycja, naszym zdaniem ciekawsza, to również dobrze znany diesel 2.0 TDI.
W Altei FR został zmodyfikowany i rozwija moc 170 KM. Godne uwagi jest zużycie paliwa samochodu o tak dużej mocy. Średni wynik w naszym teście to 6,7l /100 km. Mocniejszy o 30 KM silnik benzynowy nie może się pochwalić aż tak małym apetytem na paliwo.
Wrażenia z jazdy
Już po pierwszych kilkunastu kilometrach można się przekonać, że skrót FR (Formula Racing) faktycznie potwierdza możliwości Seata. Podczas jazdy w mieście mocy jest aż nadto. Moment obrotowy na poziomie 350 Nm
dostępny jest już od 1800 obr/min. Na każde wciśnięcie gazu auto reaguje natychmiastowym przyspieszeniem. Hamulce działają poprawnie, nawet po rozgrzaniu.
Poza miastem jest jeszcze lepiej. Elastyczność na najwyższym, szóstym biegu pozwala przyspieszać od 80 do 120 km/h w 11,5 s. Czasem mogą przeszkadzać nisko wyprofilowane opony 205/55 R16. Na dużych nierównościach auto potrafi zaskoczyć kierowcę minimalną zmianą toru jazdy. Na szczęście nad wszystkim czuwa elektronika. Standardowe ESP reaguje bardzo szybko i skutecznie.
Praktyczne wykorzystywanie samochodu do transportu całej rodziny może jednak sprawić odrobinę trudności. Mimo, że miejsca jest tu pod
dostatkiem i każdy z pięciorga pasażerów ma swój własny, odrębny fotel, ta odmiana Altei nie gwarantuje zbyt dużego komfortu podróży. Szczególnie podczas długich wypraw, twarde, a zarazem obniżone zawieszenie daje znać o sobie pasażerom tylnej kanapy.**
Podsumowanie
Altea FR to auto dla miłośników mocnych wrażeń. Kompaktowe rozmiary minivana zapewniają poręczność w mieście a także szybką jazdę na trasie. Wysokoprężny silnik jest bardzo dynamiczny, a twarde zawieszenie naprawdę na wiele pozwala. Emocje z pewnością ostudzi cena, bo prawie 100 tys. zł, to jednak dość sporo.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Diesel, rzędowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1968 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 170/4200 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 350/1800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 8,6 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 208 |
Pojemność bagażnika (l): | 409 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 5,2/8,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 432,5/176,8/156,8 |
Rozstaw osi (cm): | 257,8 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/12 |
Cena (zł): | 99 490 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | *** | Nic ponad standard | |
Silnik | ***** | Mocny i elastyczny | |
Poziom hałasu | **** | Wysoki jedynie przy zimnym silniku | |
Zużycie paliwa | ***** | Należy do czołówki w swojej klasie | |
Wyposażenie | ***** | Jest wszystko czego można oczekiwać od minivana | |
Wybrane wyposażenie seryjne Seat Altea FR:
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Układ ESP | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Radioodtwarzacz | S |
S- wyposażenie standardowe
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?