Seat Altea Freetrack – pierwsza jazda

Tomasz Szmandra
Fot. Seat: Freetrack powstał na bazie Altei XL. Nowy Seat oferuje napęd 4x4, zachowując przy tym wszystkie zalety kompaktowego vana
Fot. Seat: Freetrack powstał na bazie Altei XL. Nowy Seat oferuje napęd 4x4, zachowując przy tym wszystkie zalety kompaktowego vana
Seat wkroczył w świat samochodów rekreacyjno-terenowych z napędem 4x4. Nic w tym dziwnego, skoro sprzedaż SUV-ów rośnie lawinowo i żaden producent nie chce pozwolić sobie na stratę klientów i ich pieniędzy.

 

Pomysł konstruktorów Seata na ten pojazd był dość prosty. Na bazie udanego, rodzinnego

Fot. Seat: Freetrack powstał na bazie Altei XL. Nowy Seat oferuje napęd 4x4, zachowując przy tym wszystkie zalety kompaktowego vana
Fot. Seat: Freetrack powstał na bazie Altei XL. Nowy Seat oferuje napęd 4x4, zachowując przy tym wszystkie zalety kompaktowego vana

modelu Altea XL skonstruowano auto z napędem na wszystkie koła, podwyższonym zawieszeniem i plastikowymi osłonami na karoserii. Tak powstał pierwszy w ofercie hiszpańskiej firmy crossover nazwany -Altea Freetrack. To auto właśnie trafia do polskich salonów.

 

W kabinie nowego modelu zmieniono tylko kolory, resztę dobrze znamy z innych modeli Seata.
Deska rozdzielcza jest identyczna jak w klasycznej Altei, natomiast znakomicie wyprofilowane fotele pochodzą z usportowionej odmiany Leona FR. Kierownica z wgłębieniami na kciuki dobrze leży w dłoniach, a zajęcie optymalnego

Fot. Seat: Hiszpański SUV jeździ równie dobrze na asfaltowej drodze jak i w lżejszym terenie
Fot. Seat: Hiszpański SUV jeździ równie dobrze na asfaltowej drodze jak i w lżejszym terenie

miejsca przez kierowcę nie jest trudne.

 

Podobnie jak w klasycznej Altei XL funkcjonalne wnętrze oferuje dużo miejsca z tyłu, pojemny bagażnik (choć o 40 l mniejszy niż w podstawowym modelu), rolety w bocznych drzwiach oraz mnóstwo przydatnych schowków i pojemników na napoje.

 

W bogatym wyposażeniu standardowym znajdziemy m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS,TCS, ESP, dwustrefową automatyczną klimatyzację, tempomat oraz multimedialny system z 7-calowym monitorem LCD zamontowanym na suficie.

 

Silniki

 

Altea Freetrack dostępna jest tylko w dwóch wersjach silnikowych. Słabsza z nich, to 170-konny

Fot. Seat:Plastikowe osłony nadkoli podkreślają terenowy charakter Altei Freetrack
Fot. Seat:Plastikowe osłony nadkoli podkreślają terenowy charakter Altei Freetrack

turbodiesel 2.0, który jest wystarczająco żwawy, a przy tym ekonomiczny. Według danych producenta, średnio spala ok. 6,8 l oleju napędowego na każde 100 km. Najwyraźniej konstruktorom Seata chodziło jednak o to, by Freetrack był czymś więcej niż tylko uterenowionym minivanem. Znany m.in. z Volkswagena Golfa GTI, benzynowy silnik ma także 2-litry pojemności, ale za to dysponuje mocą aż 200 KM! Altea, niczym sportowe auto, rozpędza się więc do “setki" w zaledwie 7,5 sekundy. A takimi osiągami może się pochwalić niewiele SUV-ów.

 

Wrażenia z jazdy

 

Prawdziwy sprawdzian możliwości nowego Seata miał miejsce pomiędzy Piwniczną a Muszyną,

Fot. Seat: Pod sufitem zamontowano wielofunkcyjny schowek z 7-calowym ekranem systemu multimedialnego
Fot. Seat: Pod sufitem zamontowano wielofunkcyjny schowek z 7-calowym ekranem systemu multimedialnego

wśród malowniczych, górskich terenów ozdobionych przepływającym tam Popradem. Co prawda aura nie zachęcała do zwiedzania okolicy, ale rozmokłe leśne szlaki stanowiły znakomity test dla hiszpańskiego SUV-a.

 

Wcześniej jednak zaliczyliśmy ponad 100-kilometrową trasę po asfaltowych drogach, na których Altea potwierdziła, że przede wszystkim jest rodzinnym, komfortowym vanem. Pracujący pod maską silnik diesla okazał się wystarczająco dynamiczny, choć aby poczuć prawdziwe emocje warto było przynajmniej na chwilę przesiąść sie do wersji z 200-konnym benzyniakiem.

 

Kiedy wreszcie wjechaliśmy do lasu, mokra i straszliwie podziurawiona droga nie wróżyła niczego dobrego, ale Seat także i tym razem radził sobie nadspodziewanie dobrze. Jak tylko przód tracił przyczepność, momentalnie dołączały się tylne koła. Sprzęgło Haldex nowej generacji, może przenieść na tył do 50 proc. momentu obrotowego. A wszystko to dzieje się automatycznie, bez ingerencji kierowcy.

 

6-stopniowa skrzynia biegów działa lekko i precyzyjnie. W porównaniu do Altei XL, Freetrack ma o 40 mm większy prześwit, co ułatwia jazdę pod wyboistym terenie.

Dość sztywno zestrojone zawieszenie (z przodu MacPherson, z tyłu Multilink) nie jest już tak komfortowe jak na asfalcie, ale razem z 17-calowymi kołami zapewnia bardzo dobre prowadzenie auta. W pogotowiu czuwa także cała armia montowanych seryjnie systemów bezpieczeństwa jazdy m.in. ESP, DSR, TCS i MSR.

 

 

Wybrane dane techniczne

 

Silnik

2.0 TFSI 200 KM

 2.0 TDI 170 KM

Typ

Benzynowy, rzędowy

 Turbodiesel, rzędowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

 4/16

Pojemność (cm3)

1984

 1968

Moc maksymalna (KM/obr/min)

200/5100

 170/4200

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

280/1800-5000

 350/1800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,5

 8,7

Prędkość maksymalna

(km/h)

214

 204

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

7,4/12,8

 5,7/8,5

Długość/szerokość/wysokość (cm)

449,3/ 178,8/162,2

 
Rozstaw osi (cm)

257,6

 
Pojemność bagażnika (l)

490/593

 
Cena (zł)

119 990

 124 990



emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty