Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36470 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Seat Altea Freetrack – pierwsza jazda

Data publikacji: Autor: Tomasz Szmandra

Fot. Seat: Freetrack powstał na bazie Altei XL. Nowy Seat oferuje napęd 4x4, zachowując przy tym wszystkie zalety kompaktowego vana Seat wkroczył w świat samochodów rekreacyjno-terenowych z napędem 4x4. Nic w tym dziwnego, skoro sprzedaż SUV-ów rośnie lawinowo i żaden producent nie chce pozwolić sobie na stratę klientów i ich pieniędzy.

 

Pomysł konstruktorów Seata na ten pojazd był dość prosty. Na bazie udanego, rodzinnego Fot. Seat: Freetrack powstał na bazie Altei XL. Nowy Seat oferuje napęd 4x4, zachowując przy tym wszystkie zalety kompaktowego vana modelu Altea XL skonstruowano auto z napędem na wszystkie koła, podwyższonym zawieszeniem i plastikowymi osłonami na karoserii. Tak powstał pierwszy w ofercie hiszpańskiej firmy crossover nazwany -Altea Freetrack. To auto właśnie trafia do polskich salonów.

 

W kabinie nowego modelu zmieniono tylko kolory, resztę dobrze znamy z innych modeli Seata.
Deska rozdzielcza jest identyczna jak w klasycznej Altei, natomiast znakomicie wyprofilowane fotele pochodzą z usportowionej odmiany Leona FR. Kierownica z wgłębieniami na kciuki dobrze leży w dłoniach, a zajęcie optymalnego Fot. Seat: Hiszpański SUV jeździ równie dobrze na asfaltowej drodze jak i w lżejszym terenie miejsca przez kierowcę nie jest trudne.

 

Podobnie jak w klasycznej Altei XL funkcjonalne wnętrze oferuje dużo miejsca z tyłu, pojemny bagażnik (choć o 40 l mniejszy niż w podstawowym modelu), rolety w bocznych drzwiach oraz mnóstwo przydatnych schowków i pojemników na napoje.

 

W bogatym wyposażeniu standardowym znajdziemy m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS,TCS, ESP, dwustrefową automatyczną klimatyzację, tempomat oraz multimedialny system z 7-calowym monitorem LCD zamontowanym na suficie.

 

Silniki

 

Altea Freetrack dostępna jest tylko w dwóch wersjach silnikowych. Słabsza z nich, to 170-konny Fot. Seat:Plastikowe osłony nadkoli podkreślają terenowy charakter Altei Freetrack turbodiesel 2.0, który jest wystarczająco żwawy, a przy tym ekonomiczny. Według danych producenta, średnio spala ok. 6,8 l oleju napędowego na każde 100 km. Najwyraźniej konstruktorom Seata chodziło jednak o to, by Freetrack był czymś więcej niż tylko uterenowionym minivanem. Znany m.in. z Volkswagena Golfa GTI, benzynowy silnik ma także 2-litry pojemności, ale za to dysponuje mocą aż 200 KM! Altea, niczym sportowe auto, rozpędza się więc do “setki” w zaledwie 7,5 sekundy. A takimi osiągami może się pochwalić niewiele SUV-ów.

 

Wrażenia z jazdy

 

Prawdziwy sprawdzian możliwości nowego Seata miał miejsce pomiędzy Piwniczną a Muszyną, Fot. Seat: Pod sufitem zamontowano wielofunkcyjny schowek z 7-calowym ekranem systemu multimedialnego wśród malowniczych, górskich terenów ozdobionych przepływającym tam Popradem. Co prawda aura nie zachęcała do zwiedzania okolicy, ale rozmokłe leśne szlaki stanowiły znakomity test dla hiszpańskiego SUV-a.

 

Wcześniej jednak zaliczyliśmy ponad 100-kilometrową trasę po asfaltowych drogach, na których Altea potwierdziła, że przede wszystkim jest rodzinnym, komfortowym vanem. Pracujący pod maską silnik diesla okazał się wystarczająco dynamiczny, choć aby poczuć prawdziwe emocje warto było przynajmniej na chwilę przesiąść sie do wersji z 200-konnym benzyniakiem.

 

Kiedy wreszcie wjechaliśmy do lasu, mokra i straszliwie podziurawiona droga nie wróżyła niczego dobrego, ale Seat także i tym razem radził sobie nadspodziewanie dobrze. Jak tylko przód tracił przyczepność, momentalnie dołączały się tylne koła. Sprzęgło Haldex nowej generacji, może przenieść na tył do 50 proc. momentu obrotowego. A wszystko to dzieje się automatycznie, bez ingerencji kierowcy.

 

6-stopniowa skrzynia biegów działa lekko i precyzyjnie. W porównaniu do Altei XL, Freetrack ma o 40 mm większy prześwit, co ułatwia jazdę pod wyboistym terenie.

Dość sztywno zestrojone zawieszenie (z przodu MacPherson, z tyłu Multilink) nie jest już tak komfortowe jak na asfalcie, ale razem z 17-calowymi kołami zapewnia bardzo dobre prowadzenie auta. W pogotowiu czuwa także cała armia montowanych seryjnie systemów bezpieczeństwa jazdy m.in. ESP, DSR, TCS i MSR.

 

 

Wybrane dane techniczne

 

Silnik

2.0 TFSI 200 KM

 

2.0 TDI 170 KM

Typ

Benzynowy, rzędowy

 

Turbodiesel, rzędowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

 

4/16

Pojemność (cm3)

1984

 

1968

Moc maksymalna (KM/obr/min)

200/5100

 

170/4200

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

280/1800-5000

 

350/1800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,5

 

8,7

Prędkość maksymalna

(km/h)

214

 

204

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

7,4/12,8

 

5,7/8,5

Długość/szerokość/wysokość (cm)

449,3/ 178,8/162,2

 

Rozstaw osi (cm)

257,6

 

Pojemność bagażnika (l)

490/593

 

Cena (zł)

119 990

 

124 990

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Krychaj

    duza zabawka za duze pieniadze - taka troche ladniejsza octavia scout

  • Jarpoz

    Może sie robię konserwatywny, ale SUV o takim wzornictwie wydaje sie być bez sensu. Coś na podobną modłę ( przynajmniej wzorniczo ) próbował zaprezentować Renault ze swoim Megane - efekt mierny. Myślę że w wypadku tego Seata skutek będzie podobny. Ta firma juz po tak bezsensownie odważnym aucie jak Toledo powinna się czegoś nauczyć. A tak swoją drogą to Leon i Altea wyglądają bardzo sensownie.

  • juniores

    ale spaprali ładne auto. doczepili plastikowe błotniki, dvd i podnieśli cene o 30 tys.

  • Jarpoz

    Przepraszam - na taka modłę renault zrobił swojego Scenica.

  • Krychaj

    dokladnie scenic rx4 byl bardzo podobny do tej altei (pewnie z powodu tych plastikowych blotnikow i podwyzszonego przeswitu). Za te pieniadze mozna miec prwdziwego suva. A na koniec: Nie uwazacie Panowie ze seat z ta stylistyka dazy do porazki jak renault (avantime, vel satis) ktore wycofalo swoje udziwnione modele przed czasem (czy podobnie nie dzieje sie z obecnym toledo - przypominajacym z tylu vel satisa). Poprzednie wersje toledo byly dosc konserwatywne i do dzisiaj swietnie trzymaja cene - watpie zeby tak bylo z obecnym.

  • ico

    jeżdżę alteą 2tdi i uważam ją za ładny i zgrabny samochód ( leon ładniejszy ale ciaśniejszy). mówiąc krótko mam już dość oglądania następnych wariacji na ten sam temat. leon wygląda super, altea też ujdzie, toledo to już o jeden grzybek w barszczu za dużo a ta freetrak to już muchomor. co za idiota rządzi w seacie. mam nadzieję, że rządził bo nowe toledo budzi nadzieję.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

SEAT Altea dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

SEAT Altea Cena

Części dla marki SEAT

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

477 zł