Seat Altea kontra Ford Focus C-Max

Ryszard Polit
Seat Altea lansowany jest jako sportowy minivan, o czym ma świadczyć kształt nadwozia. Sportowe możliwości pojazdu napędzanego benzynowym silnikiem 1,6 l /102 KM są dość problematyczne.
Seat Altea lansowany jest jako sportowy minivan, o czym ma świadczyć kształt nadwozia. Sportowe możliwości pojazdu napędzanego benzynowym silnikiem 1,6 l /102 KM są dość problematyczne.
Minivany są coraz popularniejsze. Niedawno wprowadzonego na rynek Seata Alteę porównaliśmy z niewiele młodszym Fordem Focusem.

Przybywa minivanów na naszym rynku. Niedawno rozpoczęto sprzedaż Seata Altea, którego porównujemy z niewiele młodszym Fordem Focusem C-Max. Każda z tych marek dość późno wprowadziła swoje minivany do produkcji, miała więc czas przyjrzeć się konkurencji.

Seat Altea lansowany jest jako sportowy minivan, o czym ma świadczyć kształt nadwozia. Sportowe możliwości pojazdu napędzanego benzynowym silnikiem 1,6
Seat Altea lansowany jest jako sportowy minivan, o czym ma świadczyć kształt nadwozia. Sportowe możliwości pojazdu napędzanego benzynowym silnikiem 1,6 l /102 KM są dość problematyczne.

 

Seat Altea lansowany jest jako "wielozadaniowy pojazd sportowy" i cokolwiek to znaczy jest 5-osobowym minivanem. Również tyle osób się zmieści w pierwszym minivanie Forda. Pod względem ilości przewożonych osób żaden z tych

Ford Focus C-Max jest autem nieco większym od Altei. Wnętrze jest też nieco przestronniejsze.
Ford Focus C-Max jest autem nieco większym od Altei. Wnętrze jest też nieco przestronniejsze.

pojazdów nie ustanawia rekordu. Do porównania wybraliśmy samochody napędzane podstawowymi silnikami benzynowymi o pojemności 1,6 l.

 

Cechy szczególne
 
Cechą szczególną obu aut jest możliwość przewożenia 3 pasażerów w komfortowych warunkach. Bez komfortu można przewieźć 4 pasażerów, ale pechowiec siedzący na pseudofotelu z tyłu może zwątpić w humanitarne uczucia konstruktorów Forda i Seata. W obu pojazdach środkowy fotel drugiego

We wnętrzu wygodnie mogą podróżować 4 osoby (kierowca + 3 pasażerów), po złożeniu środkowego fotela w drugim rzędzie. Gdy wszystkie miejsca są zajęte,
We wnętrzu wygodnie mogą podróżować 4 osoby (kierowca + 3 pasażerów), po złożeniu środkowego fotela w drugim rzędzie. Gdy wszystkie miejsca są zajęte, w Altei mieści się 5 osób.

rzędu ma mniejsze rozmiary. W Altei można położyć jego oparcie, uzyskując stoliczek. W Fordzie środkowy fotel można złożyć, a dwa skrajne zbliżyć do siebie, przesuwając je jednocześnie do tyłu. Wtedy ilość miejsca dla dwóch pasażerów jest bardzo duża, lecz kosztem przestrzeni

W C-Maksie można złożyć środkowy fotel w drugim rzędzie, a dwa zewnętrze zbliżyć do siebie. W ten sposób dwie osoby siedzące na tylnych fotelach mają
W C-Maksie można złożyć środkowy fotel w drugim rzędzie, a dwa zewnętrze zbliżyć do siebie. W ten sposób dwie osoby siedzące na tylnych fotelach mają komfortowe warunki podróżowania.

bagażnika. Standardowa przestrzeń bagażowa w Fordzie ma objętość 460 l, a w Altei - 409 l. W bagażniku Altei jest dwupoziomowa podłoga, zwiększająca jego funkcjonalność. Fotel kierowcy w Altei i w C-Maksie jest wygodny, z regulacją wysokości. Odczytywanie wskazań zegarów w obu autach nie nastręcza trudności, jednak stylistyka tablic rozdzielczych jest zupełnie inna. W Altei postawiono na sport, dlatego w centralnym miejscu umieszczono obrotomierz. W Fordzie rozmieszczenie wskaźników jest klasyczne.

 

Silniki

 

Do napędu Seata wykorzystano silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM, mającym tylko 2 zawory w każdym cylindrze. Jak na samochód o imagu sportowym to jednak niespodzianka. Notabene na naszym rynku Seat nie oferuje innej jednostki benzynowej. Ford

Na środku tablicy przyrządów umieszczono obrotomierz - tak jak w sportowych autach.
Na środku tablicy przyrządów umieszczono obrotomierz - tak jak w sportowych autach.

napędzany jest 16-zaworowym silnikiem 1,6 l o mocy 101 KM, znanym z innych modelu tego producenta. Ze względu na istotne różnice w budowie obu silników z dużym zainteresowaniem zaczęliśmy się przyglądać obu autom. Nieznacznie szybszy okazał się jednak Seat, szczególnie podczas rozpędzania na wyższych biegach. Jego silnik jest elastyczny i dość cichy, co jest charakterystyczne dla jednostek z dwoma zaworami w cylindrze. Za to Ford jest

Typowa tablica przyrządów. Dźwignia zmiany biegów umieszczona wysoko na konsoli środkowej jest bardzo wygodna w użyciu.
Typowa tablica przyrządów. Dźwignia zmiany biegów umieszczona wysoko na konsoli środkowej jest bardzo wygodna w użyciu.

autem bardziej oszczędnym, a największe różnice można zauważyć podczas jazdy w mieście. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Zgodnie z zamysłem twórców Altea ma sportowych charakter - zakręty pokonuje się bez większych problemów, w czym pomaga twarde zawieszenie. Na złych nawierzchniach dróg obniża to jednak komfort podróżowania. Pod tym względem bardziej komfortowy jest C-Max, który ma bardziej miękkie zawieszenie. Mimo to jego nadwozie nieznacznie przechyla się na zakrętach. Trzeba jednak zauważyć, że oba pojazdy są dość wysokie i mają wysoko położony środek ciężkości. Ponieważ praw fizyki nie można zmienić, sportowa jazda tymi autami jest niemożliwa. Poprawne własności jezdne uzyskano przez nowoczesną konstrukcję układu zawieszenia.  Z przodu w obu autach zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu - oś wielowahaczową. Płyta podłogowa Altei pochodzi z Audi A3 (również VW Golf V), a C-Maxa - z Focusa. W pełni obciążone samochody tracą swoją dynamikę, gdyż silniki 1,6 l Focusa i Albei są nieco za słabe. Alternatywą są  2-litrowe diesle, oferowane do obu pojazdów, jednak ceny zakupu są zdecydowanie wyższe. Układ hamulcowy Altei jest skuteczniejszy od układu hamulcowego Focusa C-Max.

 

Podsumowanie

 

W porównaniu z innymi minivanami Altea i C-Max niczym szczególnym się nie wyróżniają. Segment miniavów rozwija się w Europie bardzo dynamicznie i wypada, by każdy z producentów miał takie auto w ofercie.
Pod względem możliwości przewożenia dużej ilości osób, w dalszym ciągu najlepsze są 7-miejscowe Opel Zafita (7 miejsc) i VW Touaran. Sportowe możliwości Altei, do których odwołuje się producent, zależą od wielkości silnika. Najsłabsza jednostka napędowa Seata - 1,6 l nie zapewnia doskonałej dynamiki. Ford C-Max napędzany silnikiem 1,6 l nie ma sportowych ambicji, a jego główna zaleta to przestronność wnętrza.

 

Nasza ocena:
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

                                                  C-Max               Altea

Przestronność wnętrza                     +
Silnik                                             +
Poziom hałasu                                            b.d.
Hamulce                                                                + 
Dynamika                                                              + 
Zużycie paliwa                                +
Nowoczesność konstrukcji                         remis 
Wyposażenie                                                          +

 

Wybrane dane techniczne:

                                                                     Focus C-Max         Altea

Typ silnika                                                      benzynowy        benzynowy
Liczba cylindrów/zaworów                                     4/16                 4/8 
Pojemność skokowa (cm3):                                  1598                1595
Moc maksymalna (KM/obr/min):                         101/6000         102/5600
Maks. moment obr. (Nm/obr/min):                     146/4000          148/3800
Przyspieszenie 0-100 km/h(s):                              12,9                 12,8
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):                 12,6                 11,4
Prędkość maksymalna (km/h):                             175                   181
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:                    68                   b.d.
Droga hamowania od 100 km/h (m):                      41,4                40,3
Pojemność bagażnika (dm3):                                460                  409
Pojemność zbiornika paliwa (dm3):                         55                   55
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):         5,7/8,9           6,0/10,4
Długość x szerokość x wysokość (cm):          434 x 183 x 156  428 x 177 x 157
Rozstaw osi (cm):                                                 264                  258
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)           2/12                 2/12
Cena (zł):                                                           62 990             67 580

Wyposażenie seryjne:

                                                                    Focus C-Max      Ambiente Altea Audience

poduszki powietrzne                                                4                                6
układ ABS                                                              s                                 s
układ ESP                                                               o                                o
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych          s/-                              s/-
klimatyzacja manualna/automatyczna                       -                                 o
radio                                                                      s                                 o
centralny zamek                                                     s                                 s
wspomaganie układu kierowniczego                          s                                 s

s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty