Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36843 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Seat Altea kontra Ford Focus C-Max

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Seat Altea lansowany jest jako sportowy minivan, o czym ma świadczyć kształt nadwozia. Sportowe możliwości pojazdu napędzanego benzynowym silnikiem 1,6 l /102 KM są dość problematyczne. Minivany są coraz popularniejsze. Niedawno wprowadzonego na rynek Seata Alteę porównaliśmy z niewiele młodszym Fordem Focusem.

Przybywa minivanów na naszym rynku. Niedawno rozpoczęto sprzedaż Seata Altea, którego porównujemy z niewiele młodszym Fordem Focusem C-Max. Każda z tych marek dość późno wprowadziła swoje minivany do produkcji, miała więc czas przyjrzeć się konkurencji. Seat Altea lansowany jest jako sportowy minivan, o czym ma ¶wiadczyæ kszta³t nadwozia. Sportowe mo¿liwo¶ci pojazdu napêdzanego benzynowym silnikiem 1,6 l /102 KM s± do¶æ problematyczne.

 

Seat Altea lansowany jest jako "wielozadaniowy pojazd sportowy" i cokolwiek to znaczy jest 5-osobowym minivanem. Również tyle osób się zmieści w pierwszym minivanie Forda. Pod względem ilości przewożonych osób żaden z tych  Ford Focus C-Max jest autem nieco wiêkszym od Altei. Wnêtrze jest te¿ nieco przestronniejsze. pojazdów nie ustanawia rekordu. Do porównania wybraliśmy samochody napędzane podstawowymi silnikami benzynowymi o pojemności 1,6 l.

 

Cechy szczególne
 
Cechą szczególną obu aut jest możliwość przewożenia 3 pasażerów w komfortowych warunkach. Bez komfortu można przewieźć 4 pasażerów, ale pechowiec siedzący na pseudofotelu z tyłu może zwątpić w humanitarne uczucia konstruktorów Forda i Seata. W obu pojazdach środkowy fotel drugiego We wnêtrzu wygodnie mog± podró¿owaæ 4 osoby (kierowca + 3 pasa¿erów), po z³o¿eniu ¶rodkowego fotela w drugim rzêdzie. Gdy wszystkie miejsca s± zajête, w Altei mie¶ci siê 5 osób. rzędu ma mniejsze rozmiary. W Altei można położyć jego oparcie, uzyskując stoliczek. W Fordzie środkowy fotel można złożyć, a dwa skrajne zbliżyć do siebie, przesuwając je jednocześnie do tyłu. Wtedy ilość miejsca dla dwóch pasażerów jest bardzo duża, lecz kosztem przestrzeni W C-Maksie mo¿na z³o¿yæ ¶rodkowy fotel w drugim rzêdzie, a dwa zewnêtrze zbli¿yæ do siebie. W ten sposób dwie osoby siedz±ce na tylnych fotelach maj± komfortowe warunki podró¿owania. bagażnika. Standardowa przestrzeń bagażowa w Fordzie ma objętość 460 l, a w Altei - 409 l. W bagażniku Altei jest dwupoziomowa podłoga, zwiększająca jego funkcjonalność. Fotel kierowcy w Altei i w C-Maksie jest wygodny, z regulacją wysokości. Odczytywanie wskazań zegarów w obu autach nie nastręcza trudności, jednak stylistyka tablic rozdzielczych jest zupełnie inna. W Altei postawiono na sport, dlatego w centralnym miejscu umieszczono obrotomierz. W Fordzie rozmieszczenie wskaźników jest klasyczne.

 

Silniki

 

Do napędu Seata wykorzystano silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM, mającym tylko 2 zawory w każdym cylindrze. Jak na samochód o imagu sportowym to jednak niespodzianka. Notabene na naszym rynku Seat nie oferuje innej jednostki benzynowej. Ford Na ¶rodku tablicy przyrz±dów umieszczono obrotomierz - tak jak w sportowych autach. napędzany jest 16-zaworowym silnikiem 1,6 l o mocy 101 KM, znanym z innych modelu tego producenta. Ze względu na istotne różnice w budowie obu silników z dużym zainteresowaniem zaczęliśmy się przyglądać obu autom. Nieznacznie szybszy okazał się jednak Seat, szczególnie podczas rozpędzania na wyższych biegach. Jego silnik jest elastyczny i dość cichy, co jest charakterystyczne dla jednostek z dwoma zaworami w cylindrze. Za to Ford jest Typowa tablica przyrz±dów. D¼wignia zmiany biegów umieszczona wysoko na konsoli ¶rodkowej jest bardzo wygodna w u¿yciu. autem bardziej oszczędnym, a największe różnice można zauważyć podczas jazdy w mieście. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Zgodnie z zamysłem twórców Altea ma sportowych charakter - zakręty pokonuje się bez większych problemów, w czym pomaga twarde zawieszenie. Na złych nawierzchniach dróg obniża to jednak komfort podróżowania. Pod tym względem bardziej komfortowy jest C-Max, który ma bardziej miękkie zawieszenie. Mimo to jego nadwozie nieznacznie przechyla się na zakrętach. Trzeba jednak zauważyć, że oba pojazdy są dość wysokie i mają wysoko położony środek ciężkości. Ponieważ praw fizyki nie można zmienić, sportowa jazda tymi autami jest niemożliwa. Poprawne własności jezdne uzyskano przez nowoczesną konstrukcję układu zawieszenia.  Z przodu w obu autach zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu - oś wielowahaczową. Płyta podłogowa Altei pochodzi z Audi A3 (również VW Golf V), a C-Maxa - z Focusa. W pełni obciążone samochody tracą swoją dynamikę, gdyż silniki 1,6 l Focusa i Albei są nieco za słabe. Alternatywą są  2-litrowe diesle, oferowane do obu pojazdów, jednak ceny zakupu są zdecydowanie wyższe. Układ hamulcowy Altei jest skuteczniejszy od układu hamulcowego Focusa C-Max.

 

Podsumowanie

 

W porównaniu z innymi minivanami Altea i C-Max niczym szczególnym się nie wyróżniają. Segment miniavów rozwija się w Europie bardzo dynamicznie i wypada, by każdy z producentów miał takie auto w ofercie.
Pod względem możliwości przewożenia dużej ilości osób, w dalszym ciągu najlepsze są 7-miejscowe Opel Zafita (7 miejsc) i VW Touaran. Sportowe możliwości Altei, do których odwołuje się producent, zależą od wielkości silnika. Najsłabsza jednostka napędowa Seata - 1,6 l nie zapewnia doskonałej dynamiki. Ford C-Max napędzany silnikiem 1,6 l nie ma sportowych ambicji, a jego główna zaleta to przestronność wnętrza.

 

Nasza ocena:
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

                                                  C-Max               Altea

Przestronność wnętrza                     +
Silnik                                             +
Poziom hałasu                                            b.d.
Hamulce                                                                + 
Dynamika                                                              + 
Zużycie paliwa                                +
Nowoczesność konstrukcji                         remis 
Wyposażenie                                                          +

 

Wybrane dane techniczne:

                                                                     Focus C-Max         Altea

Typ silnika                                                      benzynowy        benzynowy
Liczba cylindrów/zaworów                                     4/16                 4/8 
Pojemność skokowa (cm3):                                  1598                1595
Moc maksymalna (KM/obr/min):                         101/6000         102/5600
Maks. moment obr. (Nm/obr/min):                     146/4000          148/3800
Przyspieszenie 0-100 km/h(s):                              12,9                 12,8
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):                 12,6                 11,4
Prędkość maksymalna (km/h):                             175                   181
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:                    68                   b.d.
Droga hamowania od 100 km/h (m):                      41,4                40,3
Pojemność bagażnika (dm3):                                460                  409
Pojemność zbiornika paliwa (dm3):                         55                   55
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):         5,7/8,9           6,0/10,4
Długość x szerokość x wysokość (cm):          434 x 183 x 156  428 x 177 x 157
Rozstaw osi (cm):                                                 264                  258
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)           2/12                 2/12
Cena (zł):                                                           62 990             67 580


Wyposażenie seryjne:

                                                                    Focus C-Max      Ambiente Altea Audience

poduszki powietrzne                                                4                                6
układ ABS                                                              s                                 s
układ ESP                                                               o                                o
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych          s/-                              s/-
klimatyzacja manualna/automatyczna                       -                                 o
radio                                                                      s                                 o
centralny zamek                                                     s                                 s
wspomaganie układu kierowniczego                          s                                 s

s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • centurion

    Nienajgorsze samochody, ale też nie najładniejsze.

  • James (gość)

    Ale bury! Czy Pan autor widział te samochody-C-MAXa na pewno NIE!!! Tylni środkowy fotel w C-MAXie składa się do tyłu (autor napisał) jak również do przodu i tworzy stolik (jak w Seacie). W C-MAXie bardziej miękkie zawieszenie niż w Seacie???? Raczej na odwrót!!! Samochody przechylają się na zakrętach???? Chyba jak zakręt ma 80 stopni i jedzie się 160 km/h!!! Jakiś znaczących różnic hamulców w C-MAXie i Seacie nie zauważyłem. Wyposażenie - tu się ubawiłem do łez!!!!! Panie kolego autorze: wyposażenie ale jakie? Chyba Pan zapomniał, że Ford ma wersję Ghia (i nie jest to wersja na specjalne zamówienie szejków z Dubaju!!!). W wyposażeniu Ghia znajdzie Pan 8 poduszek, ESP,klimatyzację 2 strefową,podgrzewane lusterka,podwójną nagrzewnicę,czujnik deszczu,czujnik świateł,hamulec EPB,4xelektryczne szyby (przyciemniane) i wiele, wiele innych!!!Podobnie w Seacie! Znam te samochody dość dobrze (zrobiłem jednym i drugim ok 90 tyś. km) i stwierdzam, że C-MAX bije na głowę (raczej koła) Seata!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

SEAT Altea dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł