Seat Altea XL – pierwsza jazda

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra: Śmiało poprowadzone linie nadwozia, skośne reflektory oraz przetłoczenia karoserii sprawiają, że Altea XL wyraźnie odróżnia się od innych aut
Fot. Tomasz Szmandra: Śmiało poprowadzone linie nadwozia, skośne reflektory oraz przetłoczenia karoserii sprawiają, że Altea XL wyraźnie odróżnia się od innych aut
Altea jest jednym z najciekawszych i najlepiej sprzedających się modeli Seata. Hiszpanie nie spoczęli jednak na laurach i oryginalnego minivana przekształcili w pojemne kombi.

 

Altea była zwiastunem zupełnie nowej generacji aut produkowanych przez Seata, zapowiedzią nowego wizerunku firmy i jednocześnie pierwszym pojazdem, który powstał w Audi Brand Group. 

 

Model ten jest dziełem słynnego projektanta Waltera de’Silvy i był wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych konkursach. Zdobył nawet tytuł najpiękniejszego samochodu świata w 2004 r. podczas konkursu w Mediolanie.

Fot. Tomasz Szmandra: Śmiało poprowadzone linie nadwozia, skośne reflektory oraz przetłoczenia karoserii sprawiają, że Altea XL wyraźnie odróżnia się
Fot. Tomasz Szmandra: Śmiało poprowadzone linie nadwozia, skośne reflektory oraz przetłoczenia karoserii sprawiają, że Altea XL wyraźnie odróżnia się od innych aut

 

Szefostwo firmy chciało jednak wprowadzić do oferty auto, które plasowałoby się pomiędzy stosunkowo niewielką Alteą, a zastępującym sedana - Toledo.

 

I tak narodził się pomysł Altei XL, czyli alternatywy dla tych, którym podoba się klasyczny model, a zarazem potrzebują znacznie większy bagażnik, którego nie oferuje nawet Toledo.

 

Nowy Seat jest dłuższy od  "krótkiej" Altei o 18,7 cm. Bagażnik też urósł - w wydłużonej Altei to aż 532 l pojemności - o 123 l więcej niż w klasycznej wersji  i o 32 l więcej niż w Toledo. Kiedy jednak przesuniemy kanapę o 16 cm do przodu, to bagażnik urośnie do 635 l, a po złożeniu tylnych foteli otrzymamy do dyspozycji 1604 l. Na razie, nie przewidziano wersji siedmioosobowej.

 

Porównanie wymiarów modeli: Toledo, Altea i Altea XL

 

Model

Toledo

Altea

Altea XL

Długość (cm)

445,8

428,0

446,7

Szerokość (cm)

176,8

176,8

176,8

Wysokość (cm)

156,8

156,8

158,1

Rozstaw osi (cm)

257,8

257,8

257,8

Pojemność bagażnika (l)

500-601

409-510

532-635

 

Śmiało poprowadzone linie nadwozia, skośne reflektory oraz charakterystyczne przetłoczenia karoserii sprawiają, że Altea wyraźnie odróżnia się od innych pojazdów. Ciekawie zaprojektowana

Fot. Tomasz Szmandra: Najbardziej znaczące zmiany zewnętrzne widoczne są w tylnej części samochodu, która została ciekawie zaprojektowana. Kierowca ma
Fot. Tomasz Szmandra: Najbardziej znaczące zmiany zewnętrzne widoczne są w tylnej części samochodu, która została ciekawie zaprojektowana. Kierowca ma jednak ograniczoną widoczność do tyłu

tylna część pojazdu posiada teraz światła zespolone zachodzące na pokrywę bagażnika. Przybyły relingi dachowe, które są dostępne w standardzie.

 

Silniki

 

W najsłabszej wersji Altea XL  napędza jest benzynowym silnikiem 1.6 MPi /102 KM, natomiast 2-litrowy FSI dysponuje już mocą 150 KM. Mocniejszy silnik sprzedawany jest tylko z sześciostopniową przekładnią Tiptronic.

 

 

Dla zwolenników diesli w ofercie znalazły się jednostki: 1.9

Fot. Tomasz Szmandra: Wnętrze jest obszerne, ale twarde plastiki trochę psują jego pozytywny wizerunek
Fot. Tomasz Szmandra: Wnętrze jest obszerne, ale twarde plastiki trochę psują jego pozytywny wizerunek

TDi/105 KM i 2.0 TDi 16V/140 KM. Ta ostatnia oferowana jest także z automatyczną skrzynią DSG (w opcji za 5000 zł).

 

W przyszłości dojdzie jeszcze 170-konny turbodiesel o pojemności 2,0 l oraz bardzo ciekawe benzynowe jednostki z turbosprężarką: 1.4 TFSI/125 KM i 1.8 TFSI/160 KM.

 

Jazda

 

Wnętrze Altei zostało jakby żywcem przeniesione z Toledo. Wszystko jest tu na swoim miejscu, ale wszechobecne twarde plastiki trochę psują jego

Fot. Tomasz Szmandra: Bagażnik ma pojemność 532 l, jednak po przesunięciu kanapy o 16 cm do przodu, można go powiększyć o ponad 100 l.
Fot. Tomasz Szmandra: Bagażnik ma pojemność 532 l, jednak po przesunięciu kanapy o 16 cm do przodu, można go powiększyć o ponad 100 l.

pozytywny wizerunek.

 

Za to siedzenia są wygodne i zapewniają dobre trzymanie boczne. Poza tym Seat  oferuje dużo miejsca zarówno z przodu jak i z tyłu, oraz co nie mniej ważne w tego typu aucie - mnóstwo przydatnych schowków.

Komfortu podróżowania nie popsuje nam raczej dość twarde zawieszenie (kolumny MacPhersona z przodu, układ wielowahaczowy z tyłu), dzięki któremu możemy żwawo poruszać się po krętej drodze.

 

W przeciwieństwie do klasycznej Altei, model XL nie posiada aż takich sportowych aspiracji, ale prowadzi się go bardzo pewnie, nawet na nierównej drodze.

 

Dobre zawieszenie, bezpośredni układ kierowniczy z wspomaganiem

Fot. Tomasz Szmandra: Dużo miejsca jest na tylnej kanapie, pasażerowie maja do dyspozycji praktyczne stoliki
Fot. Tomasz Szmandra: Dużo miejsca jest na tylnej kanapie, pasażerowie maja do dyspozycji praktyczne stoliki

elektromechanicznym, a także precyzyjna 6-stopniowa manualna skrzynia biegów pozwalają zapomnieć, że prowadzimy duże kombi.

 

W testowanym modelu zamontowany był 140-konny silnik 2.0 TDI, który całkiem nieźle radził sobie z ważącym 1469 kg autem. Jedynym jego mankamentem był fakt, że powyżej 3000 obr/min stawał się dość głośny.

Fot. Tomasz Szmandra: Dzielone oparcia kanapy z łatwością można rozłożyć, a oparcie środkowego siedzenia także może służyć jako stolik
Fot. Tomasz Szmandra: Dzielone oparcia kanapy z łatwością można rozłożyć, a oparcie środkowego siedzenia także może służyć jako stolik

 

Nowa Altea w podstawowej wersji wyposażenia Audience oferuje w standardzie m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS, TCS, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek, podgrzewane i elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne. Dopłaty nawet w najdroższej odmianie Stylance wymaga za to system stabilizacji toru jazdy - ESP (2290 zł).

Podsumowanie

 

Altea XL łączy dynamiczną stylizację nadwozia z efektywnym

Fot. Tomasz Szmandra: Na tunelu środkowym umieszczono m.in. wyłącznik kontroli trakcji
Fot. Tomasz Szmandra: Na tunelu środkowym umieszczono m.in. wyłącznik kontroli trakcji

wykorzystaniem przestrzeni. Imponuje funkcjonalnością wnętrza i  bardzo dobrym zachowaniem podczas jazdy.  
Nie ma co ukrywać, że powiększona Altea jest nie tylko obszerniejsza ale i ładniejsza od Toledo, co może niekorzystnie wpłynąć na jego pozycję na rynku.

 

Głównymi rywalami nowego Seata mają być jednak wersje kombi takich modeli jak: Skoda Octavia, Ford Focus, Renault Megane czy Peugeot 307.

 

Altea XL w najtańszej odmianie Audience z silnikiem 1.6 MPi/102 KM kosztuje 63 990 zł, natomiast testowaną przez nas wersję 2.0 TDi 16V/140 KM Stylance można kupić za 93 490 zł. 

 

Wybrane dane techniczne Seat Altea XL 2.0**TDI 16V**

 

Typ silnika

rzędowy, turbodiesel

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3)

1968

Moc maksymalna (KM) przy obr/min

140/4000

Maksymalny moment obrotowy

(Nm) przy obr/min

320/1750-2500

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

10,0

Prędkość maksymalna (km/h)

201

Zużycie paliwa - miasto/na trasie (l/100 km)

7,6/4,8

Długość x szerokość x wysokość (cm)

446,7x176,8x158,1

Rozstaw osi (cm)

257,8

Pojemność bagażnika (l)

532/635*/1604

* po przesunięciu tylnej kanapy maksymalnie do przodu 

 

Wybrane wyposażenie: **Seat Altea XL 2.0**TDI 16V Stylance

 

Poduszki powietrzne

        6

Tylne poduszki powietrzne

      1690 zł

Układ ABS

        S

Układ ESP

      2290 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

        S

Centralny zamek

        S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

       S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

       S/S

Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa

        S

Radioodtwarzacz z CD/MP3

        S

Automatyczna skrzynia biegów DSG

     5000 zł

Szklany dach otwierany elektrycznie

     2990 zł

Skórzana tapicerka

     7990 zł

S- wyposażenie standardowe

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty