Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36610 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Seat Altea XL

Data publikacji: Autor: Maciej Pobocha

Fot. Maciej Pobocha: Altea XL jest dłuższa od standardowej wersji modelu o prawie 19 cm. Ma w związku z tym większy bagażnik i więcej miejsca dla pasażerów. Mimo, że oferowany od dwóch miesięcy Seat Altea XL nie zdążył się jeszcze opatrzeć, producent już oferuje do niego pakiet tuningowy.

Mimo, że oferowany od dwóch miesięcy Seat Altea XL nie zdążył się jeszcze opatrzeć, producent już oferuje do niego pakiet tuningowy. Fot. Maciej Pobocha: Altea XL jest dłuższa od standardowej wersji modelu o prawie 19 cm. Ma w związku z tym większy bagażnik i więcej miejsca dla pasażerów.

 

Moda na tuning trwa w najlepsze. Chcący wyróżnić się z grona innych użytkowników drogi mają po temu mnóstwo możliwości, poczynając od zmian w wyglądzie pojazdu, na modyfikacjach jego parametrów technicznych kończąc.

 

Wietrząc możliwość zarobku firmy wytwarzające samochody albo wzbogacają gamę swoich produktów o usportowione wersje modeli, albo w ramach wyposażenia opcjonalnego Fot. Maciej Pobocha: Wyraźne przetłoczenia nadwozia nadają minivanowi sportowy charakter. wprowadzają elementy mające nadać indywidualny sznyt standardowym autom. W przypadku Altei XL mamy do czynienia z tą drugą sytuacją.

 

Cechy szczególne

 

Altea XL – jak sama nazwa wskazuje – jest przeznaczona dla klientów, którzy potrzebują dodatkowej przestrzeni w Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 532. Można ją zwiększać przesuwając lub składając tylne fotele. porównaniu do dotychczasowej wersji tego modelu. „XL” jest od niej dłuższa o 18,7 cm w wyniku czego pojemność przestrzeni bagażowej wzrosła z 409 do 532 l. P

 

o przesunięciu tylnych siedzeń o 14 cm do przodu jest ona jeszcze większa i wynosi 635 l. Odbywa się to jednak kosztem ilości miejsca na nogi pasażerów. Po całkowitym złożeniu tylnych siedzeń objętość bagażnika Altei XL to 1 604 l.

Fot. Maciej Pobocha  

Od standardowej Altei wersję XL odróżnia – poza rozmiarami – przeprojektowany tył z dużo bardziej miękkimi liniami. Ponadto światła wchodzą podłużnie pomiędzy nadwozie a pokrywę bagażnika.

 

Nieco inaczej zaprojektowano też wnętrze pojazdu. W oparciach przednich siedzeń umieszczono dwa stolik służące osobom podróżującym z tyłu do Fot. Maciej Pobocha: Dodatkowe elementy w srebrnym kolorze i nakładki to opcja tuningowa, którą można zamówić kupując Alteę XL. np. postawienia napoju. Praktycznym rozwiązaniem jest też gniazdko 12V, które umieszczono w bagażniku, a nie z tyłu środkowej konsoli. Kolejne gniazdko znajduje się pomiędzy przednimi fotelami.

 

W stuningowanej wersji Alteę XL wzbogacono o chromowane relingi dachowe, nakładki na progi, lusterka zewnętrzne i rant bagażnika, listwę na pokrywie bagażnika i chromowaną podwójną końcówkę ostatniego tłumika. Auto poruszało się na kołach z 17-calowymi, 5-szprychowymi obręczami wykonanymi z lekkich stopów.

Fot. Maciej Pobocha  

Wewnątrz auto wyróżniało się elementami z pomarańczowej skóry. Pokryto nią dźwignię zmiany biegów i hamulca ręcznego, podłokietnik, osłonę zegarów (mających zresztą chromowane obwódki) i fragmenty drzwi. Do tego doszły aluminiowe nakładki na pedały i podnóżek.

 

SilnikFot. Maciej Pobocha: Silnik 2.0 TDI o mocy 140 KM zapewnia dobrą dynamikę. Mógłby jednak ciszej pracować.

 

Testowaną przez nas Alteę XL napędzał diesel o pojemność 2,0. Turbodoładowany silnik z układem bezpośredniego wtrysku common rail rozwija moc 140 KM przy 4000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm i jest dostępny w zakresie od 1750 do 2500 obr./min. Jednostka zapewnia Altei dobrą dynamikę, jest jednak za głośny.

 

Dźwięk jego pracy zaczyna przeszkadzać przy 2800 obr./min. Zanotowane przez nas zużycie paliwa w mieście wyniosło 8,3 Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze jest ergonomiczne. Wstawki z pomarańczowej skóry uatrakcyjniają przestrzeń kabiny. l/100 km, a w trasie 5,8 l/100 km. To odpowiednio o 0,7 i 1 l na 100 km więcej niż podaje producent.

 

Wrażenia z jazdy

 

Na pochwałę zasługuje ergonomia wnętrza Altei XL. Miejsca z przodu i tyłu nie zabraknie nawet wyższym osobom. Obsługa urządzeń pokładowych (radioodtwarzacza, klimatyzacji), nie sprawia problemu dzięki wygodnie rozmieszczonym pokrętłom i przyciskom. Fot. Maciej Pobocha: Dźwignie pozwalające na przesuwanie przednich foteli są za długie i zdarza się, że kierowca lub pasażer uderzają w nie nogą.

 

Zegary umieszczone dość głęboko w osłonach, są czytelne, a fotele przednie wygodne. Uchwyty do ich wzdłużnej regulacji są jednak zbyt długie i zdarza się, że kierowca lub pasażer uderzają w nie nogą. Minusem jest też niewielka pojemność schowków w drzwiach.

 

6-stopniowa przekładnia manualna pracuje precyzyjnie. Przyzwyczajenie wymaga jedynie kształt końcówki dźwigni zmiany biegów.

 

Zawieszenie – jak w większość Seatów – jest dość twarde. Wynika to ze sportowego charakteru hiszpańskiej marki. Pokonywanie zakrętów z większą prędkością nie powoduje nadmiernych przechyłów nadwozia.

 

Podsumowanie

 

Seat Altea XL to ciekawa propozycja dla osób szukających minivana dla pięciu osób. Jej zaletą jest możliwość różnorodnego konfigurowania przestrzeni bagażowej. Wstawki z pomarańczowej skóry uatrakcyjniają przestrzeń kabiny, podobnie jak elementy tuningowe nadwozia. Pytanie, czy ktoś zechce dopłacić za nie prawie 5 tys. zł.

 

Wybrane dane techniczne Seat Altea XL Stylance 2.0 TDI:

 

Typ silnika

rzędowy, turbodiesel

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1968

Moc maksymalna (KM/obr/min):

140/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

320/1750-2500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,0

Prędkość maksymalna (km/h):

201

Pojemność bagażnika (l):

532/635*/1604

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

4,8/7,6

Długość x szerokość x wysokość (cm):

446,7x176,8x158,1

Rozstaw osi (cm):

257,8

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/12

Cena (zł):

93 490

 * po przesunięciu tylnej kanapy maksymalnie do przodu

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Duża ilość miejsca z przodu i z tyłu.

Silnik

****

Dynamiczna jednostka napędowa.

Poziom hałasu

***

Silnik wydaje się za głośny, szczególnie po przekroczeniu 2800 obr./min.

Zużycie paliwa

****

Adekwatne do osiągów.

Wyposażenie

*****

Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego oraz komfortu podróżowania.

 

Wybrane wyposażenie seryjne Seat Altea XL Stylance:

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Regulacja położenia kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach

S

Komputer pokładowy

S

Klimatyzacja automatyczna

S

Tempomat

S

Radioodtwarzacz CD/MP3

S

Pakiet tuningowy z ESP

4990

S- wyposażenie standardowe

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Dawidka

    Teraz powstała altea Xl frestec czy cos takiego.Po prostu seat stworzył alteę.No i była ładna więc seat postanowił zrobic combi.I co powstało??????Seat altea z doklejonym,śmierdzącym, brzydkim i dużym zadkiem.No i to dla seata było mało więc postanowił zrobić seta alteę Xl frestec czy cos podobnego.I wtedy do altei Xl z doklejonym wielkim,ogromnym,śmierdzącym zadkiem dodano na nadwozie plastikowe osłony i 4X4.I oczywiście było mało i postanowili do tego fres cos dodać pakiet sportowy....Czyli brzydka,niepraktyczna,altea.

  • ico

    pierwsza altea jest super. mnie się bardzo podoba. leon też wygląda świetnie, ale zerkając na alteę ma się wrażenie, że koncern na bezczelnego tnie koszty i wciska nam ten sam samochód tylko niższy. toledo z tym podkasanym tyłkiem i altea xl w ciąży dopełniają reszty. teraz ma być ,,terenówka,, . mam ochotę powiedzieć jak osioł ze szreka - daleko jeszcze?

  • Adam (gość)

    Altea XL jest praktyczna i gwarantuje duży komfort jazdy dla kierującego i pasażerów a poza tym mieszczę się tam z żoną dwójką małych dzieci oraz rzeczami których zawsze w podróży jest dużo. Pojazd ma silnik 1,2 TSI i radzi sobie zupełnie dobrze. Polecam...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

SEAT Altea dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

SEAT Altea opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

SEAT Altea Cena

Części dla marki SEAT

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

477 zł