Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36769 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Seat Arona 1,5 TSI FR 150 KM. Test crossovera z najmocniejszym silnikiem

Data publikacji: Autor: Jakub Mielniczak

Najmniejszy Crossover w gamie Seata, którego otrzymaliśmy do testu ma manualną skrzynię biegów, 150 KM, sportowe akcenty i w pewnych warunkach umie odłączyć dwa z czterech cylindrów silnika 1,5 TSI. Czy dzięki temu auto jest dynamiczne i oszczędne? Oto test topowej wersji Seata Arony.

Fot. Jakub Mielniczak Najmniejszy Crossover w gamie Seata, którego otrzymaliśmy do testu ma manualną skrzynię biegów, 150 KM, sportowe akcenty i w pewnych warunkach umie odłączyć dwa z czterech cylindrów silnika 1,5 TSI. Czy dzięki temu auto jest dynamiczne i oszczędne? Oto test topowej wersji Seata Arony.

150 KM w aucie segmentu B do niedawna było przepustką do świata hot hatchów. Dziś taka moc nie jest niczym nadzwyczajnym. W palecie silnikowej Seata Arony, o którym w Motofaktach kilkukrotnie już pisaliśmy, jednostka 1,5 TSI pozycjonowana jest na samym szczycie tabeli. Występuje wyłącznie w specyfikacji FR, która w nomenklaturze Seata i w przypadku Arony jest najwyższą wersją wyposażenia - Cupra w tym modelu nie występuje.

Nadwozie/wnętrze
Najmniejszy Crossover w gamie Seata, którego otrzymaliśmy do testu ma manualną skrzynię biegów, 150 KM, sportowe akcenty i w pewnych warunkach umie odłączyć dwa z czterech cylindrów silnika 1,5 TSI. Czy dzięki temu auto jest dynamiczne i oszczędne? Oto test topowej wersji Seata Arony.

Fot. Jakub MielniczakTestowe auto w kolorze Candy White z kontrastującym, czarnym dachem (1499 zł) wygląda dość zadziornie. Zadziorność owa jest potęgowana przez elementy charakterystyczne dla usportowionej wersji FR. Tylny dyfuzor z podwójnymi końcówkami wydechu (atrapy), przedni zderzak z elementami chromowanymi przeplatają się z cechami mającymi podkreślić offrodadowe aspiracje małego Seata - czarnymi nakładkami nadkoli i progów. Całość uzupełniają chromowane relingi dachowe symbolizujące użyteczność auta. Oświetlenie zewnętrzne naszej testówki było w całości realizowane przez diody LED - jego jakość nie budzi żadnych zastrzeżeń. Arona FR robi dobre wrażenie także po otwarciu drzwi. Materiały wykończeniowe są trochę lepsze niż w Ibizie - głównie mamy tu na myśli boczki drzwiowe, które nie są w całości twarde, a mają wstawki z miękkiej tkaniny. Sam kokpit jest częściowo obszyty miękką okładziną imitującą skórę, a w całym wnętrzu widać czerwone akcenty. Inna niż standardowa jest także kierownica - częściowo wykonano ją z perforowanej skóry, a jej wieniec jest spłaszczony u dołu. Wygodne, sportowe fotele o niezłym trzymaniu bocznym mają regulację wysokości i są standardowym wyposażeniem wersji FR. Do wyposażenia takiego należy też czarna podsufitka i srebrna końcówka drążka zmiany biegów. Obsługa i ergonomia wnętrza nie budzi zastrzeżeń -  zarówno system multimedialny, panel klimatyzacji jak i inna „klawiszologia” jest znana z innych samochodów grupy Volkswagena. Nie można narzekać też na przestrzeń - cztery osoby o wzroście ok. 180 cm usiądą we wnętrzu w miarę wygodnie. Czy znaleźliśmy jakieś wady? Tak - absolutnie niewystarczające jest oświetlenie kabiny pasażerskiej z jedną, dającą stosunkowo mało światła lampką, umieszczoną w jej przedniej części. Poza tym, brakuje oświetlenia lusterek w daszkach przeciwsłonecznych - są niedostępne nawet za dopłatą. Pewnym nieporozumieniem jest też ograniczona funkcjonalność dostępu bezkluczykowego - obsługuje go wyłącznie klamka w drzwiach kierowcy i klapie bagażnika, co stawia pod znakiem zapytania sens dopłacania 1971 zł za pakiet Easy zawierający w sobie właśnie ten element wyposażenia. 400-litrowy bagażnik jest ustawny, ma podwójną podłogę i haczyki na torby z zakupami. O ile praca samego silnika jest dobrze wyciszona, to powyżej 120 km/h do uszu pasażerów dobiega hałas opływającego auto powietrza.

Zobacz także: Problem z uruchomieniem silnika diesla zimą

Napęd/prowadzenie
Najmniejszy Crossover w gamie Seata, którego otrzymaliśmy do testu ma manualną skrzynię biegów, 150 KM, sportowe akcenty i w pewnych warunkach umie odłączyć dwa z czterech cylindrów silnika 1,5 TSI. Czy dzięki temu auto jest dynamiczne i oszczędne? Oto test topowej wersji Seata Arony.

Fot. Jakub MielniczakJedyny czterocylindrowy motor benzynowy w gamie dobrze sobie radzi z napędzaniem tego małego crossovera. 8,2 s w sprincie 0-100 km/h to jeden z lepszych rezultatów w klasie.
Silnik generuje moc 150 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jeżeli jednak ktoś oczekuje sportowych wrażeń z jazdy….może być zawiedziony. Chociaż Arona w testowanej wersji jest bardzo zwinna i do jej osiągów trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia, to jazda nie dostarcza żadnych sportowych emocji. Silnik jest cichy, wydech brzmi dość nijako, a zawieszenie stanowi dobry kompromis między komfortem i pewnym prowadzeniem. Chociaż samochód ma przełącznik trybów jazdy, to nawet po wejściu w tryb „Sport” układ kierowniczy nadal pracuje zbyt lekko. Jednostka 1,5 TSI w pewnych warunkach może pracować w trybie 2-cylindrowym. Dzieje się to wtedy, gdy albo zdejmujemy nogę z pedału gazu, albo delikatnie go muskamy prawą stopą. Przejście w ów tryb jest w zasadzie niewyczuwalne, aczkolwiek wprawne ucho wychwyci zmianę charakteru pracy silnika. Czy w jakikolwiek sposób przekłada się on na zużycie paliwa? Podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej, Arona spali poniżej 6 l/100 km. W mieście trzeba się liczyć z ok. 7,5-8 litrami, a prędkości autostradowe oznaczają ubytek z baku wielkości ok. 7 l/100 km. Dobrze oceniamy pracę dźwigni zmiany biegów - chociaż skoki nie są najkrótsze, to zmiana biegów jest precyzyjna, a prowadzenie drążka wyjątkowo lekkie.
Egzemplarz, który trafił w nasze ręce był wyposażony w znakomicie działającego asystenta martwego pola. W mieście przydadzą się też systemy wspomagające parkowanie – prostopadłe oraz równoległe - do każdej wersji, poza podstawową Reference, dostępne za dopłatą.

Ceny
Najmniejszy Crossover w gamie Seata, którego otrzymaliśmy do testu ma manualną skrzynię biegów, 150 KM, sportowe akcenty i w pewnych warunkach umie odłączyć dwa z czterech cylindrów silnika 1,5 TSI. Czy dzięki temu auto jest dynamiczne i oszczędne? Oto test topowej wersji Seata Arony.

Fot. Jakub MielniczakGeneralnie rzecz biorąc, tanio nie jest. Testowe auto przekroczyło magiczną granicę 100 tys. zł. To sporo, jak za crossovera segmentu B. Z drugiej strony, Arona FR ma bogate wyposażenie, które jednak dość łatwo można rozbudować dokupując do samochodu coś z listy opcji. Na przykład za 2846 zł producent proponuje pakiet performance zawierający adaptacyjne zawieszenie i 18-calowe felgi. Pakiet RED, który miała nasza testówka zawierający pasy bezpieczeństwa z czerwonym przeszyciem i lakierowane na taki kolor zaciski hamulcowe kosztuje rozsądne 657 zł. Jedną z droższych opcji jest za to system audio beats z sześcioma głośnikami i subwooferem za 2190 zł.

Podsumowanie
Najmniejszy Crossover w gamie Seata, którego otrzymaliśmy do testu ma manualną skrzynię biegów, 150 KM, sportowe akcenty i w pewnych warunkach umie odłączyć dwa z czterech cylindrów silnika 1,5 TSI. Czy dzięki temu auto jest dynamiczne i oszczędne? Oto test topowej wersji Seata Arony.

Fot. Jakub MielniczakArona FR pozostawiła po sobie dobre wrażenie. To dość solidnie wykonany i całkiem zrywny crossover. Chociaż nie dostarczy zbyt wielu sportowych emocji, to pozwoli na bezproblemowe i dynamiczne pokonywanie dłuższych tras, także z większym obciążeniem. Wysoka cena zakupu jest w pewnym sensie rekompensowana bogatym wyposażeniem wersji FR i 5-letnią gwarancją. Konkurenci - Renault Captur oraz Peugeot 2008 w wysokich wersjach wyposażenia są wyceniani podobnie.

PLUSY:
- dynamiczny i stosunkowo oszczędny silnik;
- przestronne wnętrze i spory bagażnik;
- precyzyjnie pracująca skrzynia biegów.

MINUSY:
- niewystarczające oświetlenie wnętrza;
- spory hałas przy wyższych prędkościach;
- wysoka cena testowanej wersji.

Dane techniczne Seata Arona 1,5 TSI FR i wybranych konkurentów


Seat Arona 1.0 TSI 150 KM Peugeot 2008 PureTech 130 KM Renault Captur TCe 150 KM
Silnik 1498 ccm, R4, benzynowy turbo 1199 ccm, R3, benzynowy turbo 1333 ccm, R4, benzynowy turbo
Moc 150 KM  przy 5000 obr/min 130 KM przy 5500 obr./min 150 KM przy 5000 obr/min
Moment obrotowy 250 Nm przy 1500 -3500 obr/min 230 Nm przy 1750 obr./min 250 Nm przy 1700 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa manualna, napęd przedni 6-biegowa manualna, napęd przedni 6-biegowa manualna, napęd przedni
Liczba miejsc 5 5 5
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1525\1505 1477 \ 1488 1531\1516
Rozstaw osi (mm) 2564 2538 2606
Pojemność bagażnika (l) 400 350 377
Pojemność zbiornika paliwa (l) 40 50 45
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4138\1787\1543 4159\1739\1556 4122\1778\1566
Typ nadwozia/liczba drzwi SUV / 5 SUV / 5 SUV / 5
Prędkość maksymalna (km/h) 205 203 205
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,2 8,6 8
Średnie zużycie paliwa 5,8 l/100 km (producent) 5,2 l/100 km (producent) 5,4 l/100 km (producent)
Emisja CO2 (g/km) 115 120 121
Masa własna 1147 kg 1160 kg 1299 kg
Cena od 86 600 zł od 74 000 zł od 72 000 zł

Zobacz także: Kia Picanto w naszym teście

Najmniejszy Crossover w gamie Seata, którego otrzymaliśmy do testu ma manualną skrzynię biegów, 150 KM, sportowe akcenty i w pewnych warunkach umie odłączyć dwa z czterech cylindrów silnika 1,5 TSI. Czy dzięki temu auto jest dynamiczne i oszczędne? Oto test topowej wersji Seata Arony.

Fot. Jakub Mielniczak

Najmniejszy Crossover w gamie Seata, którego otrzymaliśmy do testu ma manualną skrzynię biegów, 150 KM, sportowe akcenty i w pewnych warunkach umie odłączyć dwa z czterech cylindrów silnika 1,5 TSI. Czy dzięki temu auto jest dynamiczne i oszczędne? Oto test topowej wersji Seata Arony.

Fot. Jakub Mielniczak

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • motorniczy (gość)

    Z wyglądu nawet ok ale tivoli jednak bardzj mnie przekonuje, tam mamy prosty silnik 1.6, i serwis nawet a aso jest akceptowalny. Ssang zyskał ostatnio i to bardzo na jakości

  • janusz (gość)

    krosower i krosower a co to nie ma innych samochodow???????/

  • Leo (gość)

    Brzydkie to.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

SEAT Arona zdjęcia

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

SEAT Arona Cena

Części dla marki SEAT

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

477 zł