Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36204 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Seat Cordoba 1.4 kontra Opel Astra Classic II 1.4

Data publikacji: Autor: Zdzisław Podbielski

Fot. Zdzisław Podbielski: Kolejna modernizacja Cordoby przeprowadzona w 2002 r. dotyczyła przede wszystkim szczegółów nadwozia. Cordoba i Astra II mają wiele wspólnych cech w założeniach konstrukcyjnych i użyteczności eksploatacyjnej.

Oba pojazdy cechuje podobny, dość długi staż produkcyjny. Fot. Zdzis³aw Podbielski: Kolejna modernizacja Cordoby przeprowadzona w 2002 r. dotyczy³a przede wszystkim szczegó³ów nadwozia.

 

Seat Cordoba pojawił się w 1993 r. i był kilkakrotnie modernizowany. Opel Astra II natomiast bez zmian konstrukcyjnych utrzymuje się w produkcji od 1998 r., a od niedawna wytwarzany jest w fabryce Gliwicach.

 Fot. Zdzis³aw Podbielski: Opel Astra II produkowana jest w Gliwicach z nadwoziem hatchback, kombi i sedan (na zdjêciu). Mimo, ¿e od rozpoczêcia produkcji up³ynê³o ju¿ 6 lat, pojazd prezentuje siê do¶æ atrakcyjnie.

Nadwozie

 

Hiszpańska Cordoba powstała jako odmiana sedan modelu hatchback jakim jest Ibiza. Ten dodany bagażnik nadaje pojazdowi charakterystyczny wygląd, czy ładny? – rzecz gustu. Bagażnik jest ogromny, 485 l, ale ma mały otwór wsadowy i przy Fot. Zdzis³aw Podbielski: Silnik Cordoby z pojemno¶ci 1,4 l osi±ga 75 KM i wyró¿nia siê stosunkowo niewielkim zu¿yciem paliwa. wyjmowaniu bagażu trzeba pokonać wysoko umieszczoną dolną krawędź otworu bagażnika. Przestrzeń bagażową można jeszcze powiększyć, bo w tym sedanie tylna kanapa jest dzielona w proporcji 60:40 i składana. Po złożeniu tworzy równą płaszczyznę z podłogą bagażnika. W Cordobie, jak we wszystkich samochodach tego segmentu, z przodu siedzi się Fot. Opel: Silnik Astry o pojemno¶ci 1,4 l/90 KM to do¶æ udana konstrukcja, zapewniaj±ca do¶æ dobr± dynamikê. wygodniej. Z tyłu jest mało miejsca na nogi, a tylną kanapę ukształtowano dla dwóch osób. Ta trzecia, środkowa, siedzi nieco wyżej, a jej nogom przeszkadza tunel biegnący w osi środkowej pojazdu.

W Astrze jest wygodniej trzem osobom siedzącym z tyłu. Kanapa jest bardziej płaska i nieco więcej jest miejsca na nogi. Bagażnik Astry ma o 25 l mniejszą pojemność niż w Cordobie, ale dostęp do niego jest wygodniejszy. Wystrój wnętrz obu pojazdów jest utrzymany w ciemnej tonacji.  Fot. Seat: Oryginalna tablica przyrz±dów jest ergonomiczna.

 

Silnik

 

Do napędu Cordoby i Astry przewidziano gamę kilku silników. Do porównania wybraliśmy samochody z jednostkami o pojemności 1,4 l. Obie mają nowoczesny rozrząd z dwoma wałkami umieszczonymi w głowicy, sterującymi 16-zaworami przy 4-cylindrach. Głowice obu silników wykonano ze stopów Fot. Opel: Tablica przyrz±dów Astry jest czytelna. Na konsoli ¶rodkowej umieszczono wielofunkcyjny wy¶wietlacz. lekkich, a napęd wałków rozrządu przenoszony jest za pośrednictwem paska zębatego. Silniki obu pojazdów umieszczono poprzecznie z przodu, napęd przekazują na przednie koła jezdne. Silnik Astry ma większą moc i nadaje jej nieco lepszą dynamikę niż jednostka Cordoby, która w zamian wykazuje mniejszy apetyt na benzynę. W mieście różnica w zużyciu paliwa Fot. Zdzis³aw Podbielski: W porównaniu z Oplem na tylnej kanapie Cordoby jest mniej miejsca. wynosi 0,7 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

W obu pojazdach kierowca ma wygodne miejsce, lecz fotel w Cordobie wydaje się wygodniejszy. W Seacie nowocześniej wygląda deska rozdzielcza, ale w obu samochodach ergonomicznie rozmieszczono wskaźniki i przełączniki.

Silniki w obu pojazdach na biegu luzem pracują cicho, natomiast podczas rozpędzania są głośne. Dźwignie zmiany biegów działają precyzyjnie, a wspomaganie układu Fot. Opel: W Oplu jest wiêcej miejsca na tylnej kanapie ni¿ w Cordobie, gdy¿ ró¿nica w rozstawie osi wynosi a¿ 14,6 cm. kierowniczego jest precyzyjniejsze w Cordobie. Oba porównywane samochody zachowują się poprawnie w ruchu, jednak na łukach dróg pewniej zachowuje się Astra. W obu autach odczuwa się twardość zawieszenia kół, zwłaszcza na poprzecznych nierównościach nawierzchni. Zarówno Astra i Cordoba mają bowiem podobny mi dość prosty układ zawieszenia  - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu – belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne.

 

Podsumowanie

 

Seat Cordoba i Opel Astra II należą do tańszych sedanów na naszym rynku. Z wiekiem nabrały dojrzałości konstrukcyjnej i z powodzeniem mogą pełnić rolę aut rodzinnych. Przy identycznym poziomie wyposażenia i długości gwarancji, tańszym autem jest Seat. Szkoda, że Astra produkowana w Gliwicach ma tak wysoką cenę.

 

Nasza ocena (+oznacza przewagę nad konkurentem)

 

Pojazd

Seat Cordoba 1.4

Opel Astra Classic II 1.4

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalnego)

Remis

Hamulce

Remis

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

       

 

Wybrane dane techniczne

 

Pojazd

Seat Cordoba 1.4

Opel Astra Classic II 1.4

Rodzaj silnika

benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3 )

1390

1389

Moc maksymalna (KM-obr/min)

75-5000

90-6000

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

126-3800

125-4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,6

13,0

Prędkość maksymalna (km/h)

176

180

Droga hamowania – ham. zimne (m)

40,5

40,0

Długość/szer./wys. pojazdu (mm)

4280/1698/1441

4252/1709/1425

Rozstaw osi (mm)

2460

2606

Pojemność bagażnika (dm3 )

485 - 1140

460 - 1230

Pojemność zbiornika paliwa (dm3 )

45

52

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/cykl mieszany (dm3 /100 km)

8,8/5,2/6,4

9,5/5,5/7,0

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2 (bez limitu km)/12

2 (bez limitu km)/12

Cena brutto (zł.)

44 580

49 250

 

Wybrane wyposażenie

 

Pojazd

Seat Cordoba 1.4

Opel Astra Classic II 1.4

Poduszki powietrzne

2

2

Układ przeciwblokujący ham. (ABS)

s

s

Wspomaganie układu kierowniczego

s

s

Centralny zamek

o

o

Elektrycznie sterowane szyby

o

o

Klimatyzacja

o

o

Radioodtwarzacz

o

o

 

s – wyposażenie seryjne

o – wyposażenie za dopłatą

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Rafał Szostak (gość)

    Lepszy Seat

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Opel Astra zdjęcia

Opel Astra dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

SEAT Cordoba dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Opel Astra Cena

Części dla marki Opel

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

350 zł