Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Seat Cordoba 1.4 kontra Opel Astra Classic II 1.4

Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski: Kolejna modernizacja Cordoby przeprowadzona w 2002 r. dotyczyła przede wszystkim szczegółów nadwozia.
Fot. Zdzisław Podbielski: Kolejna modernizacja Cordoby przeprowadzona w 2002 r. dotyczyła przede wszystkim szczegółów nadwozia.
Cordoba i Astra II mają wiele wspólnych cech w założeniach konstrukcyjnych i użyteczności eksploatacyjnej.

Oba pojazdy cechuje podobny, dość długi staż produkcyjny.

Fot. Zdzisław Podbielski: Kolejna modernizacja Cordoby przeprowadzona w 2002 r. dotyczyła przede wszystkim szczegółów nadwozia.
Fot. Zdzisław Podbielski: Kolejna modernizacja Cordoby przeprowadzona w 2002 r. dotyczyła przede wszystkim szczegółów nadwozia.

 

Seat Cordoba pojawił się w 1993 r. i był kilkakrotnie modernizowany. Opel Astra II natomiast bez zmian konstrukcyjnych utrzymuje się w produkcji od 1998 r., a od niedawna wytwarzany jest w fabryce Gliwicach.

 

Fot. Zdzisław Podbielski: Opel Astra II produkowana jest w Gliwicach z nadwoziem hatchback, kombi i sedan (na zdjęciu). Mimo, że od rozpoczęcia produkcji
Fot. Zdzisław Podbielski: Opel Astra II produkowana jest w Gliwicach z nadwoziem hatchback, kombi i sedan (na zdjęciu). Mimo, że od rozpoczęcia produkcji upłynęło już 6 lat, pojazd prezentuje się dość atrakcyjnie.

Nadwozie

 

Hiszpańska Cordoba powstała jako odmiana sedan modelu hatchback jakim jest Ibiza. Ten dodany bagażnik nadaje pojazdowi charakterystyczny wygląd, czy ładny? - rzecz gustu. Bagażnik jest ogromny, 485 l, ale ma mały otwór wsadowy i przy

Fot. Zdzisław Podbielski: Silnik Cordoby z pojemności 1,4 l osiąga 75 KM i wyróżnia się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa.
Fot. Zdzisław Podbielski: Silnik Cordoby z pojemności 1,4 l osiąga 75 KM i wyróżnia się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa.

wyjmowaniu bagażu trzeba pokonać wysoko umieszczoną dolną krawędź otworu bagażnika. Przestrzeń bagażową można jeszcze powiększyć, bo w tym sedanie tylna kanapa jest dzielona w proporcji 60:40 i składana. Po złożeniu tworzy równą płaszczyznę z podłogą bagażnika. W Cordobie, jak we wszystkich samochodach tego segmentu, z przodu siedzi się

Fot. Opel: Silnik Astry o pojemności 1,4 l/90 KM to dość udana konstrukcja, zapewniająca dość dobrą dynamikę.
Fot. Opel: Silnik Astry o pojemności 1,4 l/90 KM to dość udana konstrukcja, zapewniająca dość dobrą dynamikę.

wygodniej. Z tyłu jest mało miejsca na nogi, a tylną kanapę ukształtowano dla dwóch osób. Ta trzecia, środkowa, siedzi nieco wyżej, a jej nogom przeszkadza tunel biegnący w osi środkowej pojazdu.

W Astrze jest wygodniej trzem osobom siedzącym z tyłu. Kanapa jest bardziej płaska i nieco więcej jest miejsca na nogi. Bagażnik Astry ma o 25 l mniejszą pojemność niż w Cordobie, ale dostęp do niego jest wygodniejszy. Wystrój wnętrz obu pojazdów jest utrzymany w ciemnej tonacji. 

Fot. Seat: Oryginalna tablica przyrządów jest ergonomiczna.
Fot. Seat: Oryginalna tablica przyrządów jest ergonomiczna.

 

Silnik

 

Do napędu Cordoby i Astry przewidziano gamę kilku silników. Do porównania wybraliśmy samochody z jednostkami o pojemności 1,4 l. Obie mają nowoczesny rozrząd z dwoma wałkami umieszczonymi w głowicy, sterującymi 16-zaworami przy 4-cylindrach. Głowice obu silników wykonano ze stopów

Fot. Opel: Tablica przyrządów Astry jest czytelna. Na konsoli środkowej umieszczono wielofunkcyjny wyświetlacz.
Fot. Opel: Tablica przyrządów Astry jest czytelna. Na konsoli środkowej umieszczono wielofunkcyjny wyświetlacz.

lekkich, a napęd wałków rozrządu przenoszony jest za pośrednictwem paska zębatego. Silniki obu pojazdów umieszczono poprzecznie z przodu, napęd przekazują na przednie koła jezdne. Silnik Astry ma większą moc i nadaje jej nieco lepszą dynamikę niż jednostka Cordoby, która w zamian wykazuje mniejszy apetyt na benzynę. W mieście różnica w zużyciu paliwa

Fot. Zdzisław Podbielski: W porównaniu z Oplem na tylnej kanapie Cordoby jest mniej miejsca.
Fot. Zdzisław Podbielski: W porównaniu z Oplem na tylnej kanapie Cordoby jest mniej miejsca.

wynosi 0,7 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

W obu pojazdach kierowca ma wygodne miejsce, lecz fotel w Cordobie wydaje się wygodniejszy. W Seacie nowocześniej wygląda deska rozdzielcza, ale w obu samochodach ergonomicznie rozmieszczono wskaźniki i przełączniki.

Silniki w obu pojazdach na biegu luzem pracują cicho, natomiast podczas rozpędzania są głośne. Dźwignie zmiany biegów działają precyzyjnie, a wspomaganie układu

Fot. Opel: W Oplu jest więcej miejsca na tylnej kanapie niż w Cordobie, gdyż różnica w rozstawie osi wynosi aż 14,6 cm.
Fot. Opel: W Oplu jest więcej miejsca na tylnej kanapie niż w Cordobie, gdyż różnica w rozstawie osi wynosi aż 14,6 cm.

kierowniczego jest precyzyjniejsze w Cordobie. Oba porównywane samochody zachowują się poprawnie w ruchu, jednak na łukach dróg pewniej zachowuje się Astra. W obu autach odczuwa się twardość zawieszenia kół, zwłaszcza na poprzecznych nierównościach nawierzchni. Zarówno Astra i Cordoba mają bowiem podobny mi dość prosty układ zawieszenia  - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu - belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne.

 

Podsumowanie

 

Seat Cordoba i Opel Astra II należą do tańszych sedanów na naszym rynku. Z wiekiem nabrały dojrzałości konstrukcyjnej i z powodzeniem mogą pełnić rolę aut rodzinnych. Przy identycznym poziomie wyposażenia i długości gwarancji, tańszym autem jest Seat. Szkoda, że Astra produkowana w Gliwicach ma tak wysoką cenę.

 

Nasza ocena (+oznacza przewagę nad konkurentem)

 

Pojazd

Seat Cordoba 1.4

Opel Astra Classic II 1.4

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalnego)

Remis

Hamulce

Remis

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

    

 

Wybrane dane techniczne

 

Pojazd

Seat Cordoba 1.4

Opel Astra Classic II 1.4

Rodzaj silnika

benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

1390

1389

Moc maksymalna (KM-obr/min)

75-5000

90-6000

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

126-3800

125-4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,6

13,0

Prędkość maksymalna (km/h)

176

180

Droga hamowania - ham. zimne (m)

40,5

40,0

Długość/szer./wys. pojazdu (mm)

4280/1698/1441

4252/1709/1425

Rozstaw osi (mm)

2460

2606

Pojemność bagażnika (dm3
)

485 - 1140

460 - 1230

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

45

52

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/cykl mieszany (dm3
/100 km)

8,8/5,2/6,4

9,5/5,5/7,0

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2 (bez limitu km)/12

2 (bez limitu km)/12

Cena brutto (zł.)

44 580

49 250

 

Wybrane wyposażenie

 

Pojazd

Seat Cordoba 1.4

Opel Astra Classic II 1.4

Poduszki powietrzne

2

2

Układ przeciwblokujący ham. (ABS)

s

s

Wspomaganie układu kierowniczego

s

s

Centralny zamek

o

o

Elektrycznie sterowane szyby

o

o

Klimatyzacja

o

o

Radioodtwarzacz

o

o

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty