Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36474 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Seat Ibiza 1.0. Temperament na trzy cylindry

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Seat Ibiza

Testowe auto napędzał trzycylindrowy benzynowy silnik o pojemności jednego litra i mocy 110 KM. To sporo, jak na taki samochód. Co więcej, dzięki skrzyni DSG auto przyspiesza od 0 do 100 km/h tylko o 0,1 sekundy wolniej niż taki sam model, ale z pięciobiegową skrzynią manualną.

Fot. Wojciech Frelichowski Seat Ibiza ma dynamicznie zaprojektowane nadwozie. Ale, co ważniejsze, auto po zmianach jest lepiej wykonane niż poprzedni model. Testowaliśmy wersję z benzynowym silnikiem 1.0

Seat Ibiza

Testowe auto napędzał trzycylindrowy benzynowy silnik o pojemności jednego litra i mocy 110 KM. To sporo, jak na taki samochód. Co więcej, dzięki skrzyni DSG auto przyspiesza od 0 do 100 km/h tylko o 0,1 sekundy wolniej niż taki sam model, ale z pięciobiegową skrzynią manualną.

Fot. Wojciech Frelichowski Ibiza, to jeden z najbardziej znanych i najdłużej produkowanych modeli w katalogu Seata (od 1984 r.). Aktualnie na rynku jest Ibiza czwartej generacji, którą wprowadzono do produkcji w 2008, a w 2012 przeprowadzono w niej zmiany stylistyczne. Kolejne drobne retusze nastąpiły w połowie 2015 r.

Zmiany dotyczą przede wszystkim stylistyki nadwozia (głównie przodu). Mają one jeszcze bardziej podkreślać sportowy charakter samochodu.

Atrapa chłodnicy, z logo Seata pośrodku, przypomina strukturę plastra miodu. Dynamicznie wyglądają dolne wloty powietrza oraz przetłoczenie biegnące przez środek maski. Razem optycznie poszerzają karoserię samochodu.

Kluczową zmianą jest jednak nowy design reflektorów. Ostre krawędzie lamp to cecha charakterystyczna tej nowej stylistyki. W testowym egzemplarzu zamontowano reflektory bi-ksenonowe ze światłami typu LED do jazdy dziennej. Te ostatnie, tak samo jak tylne światła w technologii LED, tworzą coś na kształt konturu wykreślającego linię reflektorów.

Czerń i błękit

Seat Ibiza

Testowe auto napędzał trzycylindrowy benzynowy silnik o pojemności jednego litra i mocy 110 KM. To sporo, jak na taki samochód. Co więcej, dzięki skrzyni DSG auto przyspiesza od 0 do 100 km/h tylko o 0,1 sekundy wolniej niż taki sam model, ale z pięciobiegową skrzynią manualną.

Fot. Wojciech Frelichowski We wnętrzu Ibizy lekko zmieniono projekt kokpitu. Niestety, tak jak w modelu poprzedniej generacji cały ten element tonie w szaro-czarnej kolorystyce. Ciekawszą formę zyskały panele na sprzęt audio i sterowania klimatyzacją oraz kratki wentylacyjne.

Jednak testowa Ibiza był w wersji wyposażeniowej Connect, a dla tej odmiany zarezerwowano nieco własnych elementów stylistycznych. To m.in. błękitne listwy, którymi ozdobiono kokpit i wloty powietrza do kabiny.

Redakcja poleca:

Używane BMW serii 3 E90 (2005 - 2012)
Inspekcja Transportu Drogowego jednak do likwidacji?
Kolejne podwyżki dla kierowców

Ibiza należy do aut klasy miejskiej, czyli nie należy się w spodziewać, że w środku będzie tyle miejsca, ile w limuzynie. Szczególnie dotyczy to tylnej części kabiny. Trzem pasażerom będzie tam ciasno, ale jeśli siedzi tylko dwóch, to raczej nie będą oni dotykać kolanami o oparcia przednich foteli. Bagażnik ma pojemność 292 litrów, czyli jest nieco większy od wielu konkurentów w tej klasie samochodów. Panie, które często wybierają auta o tej wielkości, nie muszą się też obawiać, iż klapa bagażnika będzie ciężka.

Zaskoczenie spod maski

Seat Ibiza

Testowe auto napędzał trzycylindrowy benzynowy silnik o pojemności jednego litra i mocy 110 KM. To sporo, jak na taki samochód. Co więcej, dzięki skrzyni DSG auto przyspiesza od 0 do 100 km/h tylko o 0,1 sekundy wolniej niż taki sam model, ale z pięciobiegową skrzynią manualną.

Fot. Wojciech Frelichowski Testowe auto napędzał trzycylindrowy benzynowy silnik o pojemności jednego litra i mocy 110 KM. To sporo, jak na taki samochód. Co więcej, dzięki skrzyni DSG auto przyspiesza od 0 do 100 km/h tylko o 0,1 sekundy wolniej niż taki sam model, ale z pięciobiegową skrzynią manualną.

Preselekcyjna, sześciostopniowa przekładnia DSG (Direct Shift Gearbox - skrzynia z bezpośrednim przełożeniem), z dwoma sprzęgłami, jest nietypowym automatem - cały czas przekazuje na koła moment obrotowy z silnika. Nie ma przerw na zmianę przełożenia jak w klasycznym automacie.

Dla kierowcy oznacza to komfort prowadzenia auta, bo nie musi się fatygować ręczna zmiana biegów. No chyba, że chce, bo producent wyposażył tą skrzynię z tryb ręcznej, sekwencyjnej zmiany biegów.

Jednak znacznie milsze dla użytkownika tego pojazdu, a w zasadzie dla jego kieszeni, jest stosunkowo niskie zużycie paliwa. Producent podaje, że średnie spalanie wynosi 4,4 litra na 100 km. W naszym teście co prawda takiego wyniku nie zanotowaliśmy, ale zużycie na poziomie 5,2 litra też jest do przyjęcia.

Mile zaskakuje kultura pracy tej jednostki. Trzycylindrowy silnik nie jest hałaśliwy, nie przenosi także do wnętrza nadmiernych drgań. Do kabiny dochodził tylko stonowany terkot. Zaś po mocnym przyduszeniu gazu spod maski wydobywały się wręcz sportowe pomruki.

Seat Ibiza

Testowe auto napędzał trzycylindrowy benzynowy silnik o pojemności jednego litra i mocy 110 KM. To sporo, jak na taki samochód. Co więcej, dzięki skrzyni DSG auto przyspiesza od 0 do 100 km/h tylko o 0,1 sekundy wolniej niż taki sam model, ale z pięciobiegową skrzynią manualną.

Fot. Wojciech Frelichowski

Seat Ibiza

Testowe auto napędzał trzycylindrowy benzynowy silnik o pojemności jednego litra i mocy 110 KM. To sporo, jak na taki samochód. Co więcej, dzięki skrzyni DSG auto przyspiesza od 0 do 100 km/h tylko o 0,1 sekundy wolniej niż taki sam model, ale z pięciobiegową skrzynią manualną.

Fot. Wojciech Frelichowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • jokoono (gość)

    moja kosiarka Hondy jest szybsza i ma lepszą kulturę pracy silnika :) A skodofakty oczywiście ahy i ohy :)

  • Komentarz usunięty.
  • z ITD (gość)

    110 km na 3 cylindach??? Panewki korbowodu musi mieć z tytanu. Tłoki i pierścienie i uszczelnienia też pracują pod maksymalnym obciążeniem...... Do do 100tys km może to jakoś dociągnie...... a potem do Polskiego Komisu....

  • wujek_samo_zlo (gość)

    czekam z usmiechem na silniki jednym cylindrem ... a na powaznie 4 ujdzie 6 jest ok .. i niech sie ekooszolomy pluja .. nikt mnie nie namowi na silnik ponizej 2 litra

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

SEAT Ibiza zdjęcia

SEAT Ibiza dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

SEAT Ibiza Cena

Części dla marki SEAT

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

477 zł