Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36759 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Seat Ibiza 1.2 TSI

Data publikacji: Autor: Przemysław Pepla

Fot. Przemysław Pepla Auta segmentu B wyposażone w niewielkie jednostki napędowe najczęściej kojarzone są z mało atrakcyjną stylistyką, kiepską dynamiką oraz ubogim wyposażeniem. Seat Ibiza 1.2 TSI zdaje zaprzeczać tym stereotypom.

Fot. Przemysław PeplaCzwarta generacja najpopularniejszego z modeli hiszpańskiej marki pojawiła się na rynku w 2008 roku. Zaprojektowane przez Luca Donckerwolke nadwozie, podobnie jak w przypadku poprzedniej odmiany Ibizy, skrywa sprawdzoną technologię Volkswagena. Jej konstrukcja opiera się na płycie podłogowej PQ24, która została wykorzystana m.in. w Audi A1. Już podstawowa odmiana Ibizy wyróżnia się na tle konkurentów z segmentu B sportową stylistyką. Jednak po dodaniu opcjonalnego pakietu ospoilerowania Aerodynamico (koszt 4,5 tys. zł), auto zdecydowanie nabiera agresywnego charakteru. Takie elementy, jak centralnie umieszczona końcówka układu wydechowego czy sporych rozmiarów wloty powietrza były zarezerwowane dotychczas wyłącznie dla modeli z serii Cupra.

Pomimo stosunkowo niewielkich wymiarów zewnętrznych, wnętrze Ibizy jest przestronne. Mierzący 2469 mm długości rozstaw osi sprawia, że ilość miejsca na nogi jest wystarczająca zarówno dla osób znajdujących się z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Choć Seat Ibiza jest autem Fot. Przemysław Peplapięcioosobowym, dłuższa podróż dla trójki dorosłych pasażerów na tylnej kanapie może okazać się mało komfortowa. W testowanej odmianie trzydrzwiowej, pojemność bagażnika wynosi 284 l. Jeśli zaś złożymy oparcia tylnych foteli, wzrośnie ona do 938 l. Nie jest to jednak imponujący wynik. Dla porównania, siostrzana Skoda Fabia może się pochwalić maksymalną pojemnością bagażnika na poziomie 1163 l.

Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie sprawia żadnych trudności. Jest to zasługą m.in. kierownicy regulowanej w dwóch płaszczyznach, a także foteli z szerokim zakresem ustawień. Gdy już znajdziemy się we wnętrzu Ibizy, nasze oczy z pewnością zwrócą się ku nawigacji satelitarnej umieszczonej na desce rozdzielczej. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które niestety wymaga dopłaty 190 zł. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości. Wszystkie elementy zostały wykonane starannie, a ich spasowanie stoi na wysokim poziomie. Na pochwałę zasługuje także ergonomia wnętrza. Wszystkie funkcje obsługuje się bardzo intuicyjnie, bez potrzeby wertowania kolejnych stron instrukcji.

Fot. Przemysław PeplaPod maską testowanego egzemplarza pracował najmniejszy motor koncernu Volkswagena z rodziny TSI, o pojemności 1,2-litra. Ten czterocylindrowy silnik benzynowy został dodatkowo poddany fabrycznemu chiptuningowi (koszt ok. 1,5 tys. zł). Dzięki temu, moc tej jednostki wzrosła ze 105 do 125 KM, zaś maksymalny moment obrotowy ze 175 do aż 215 Nm. Wrażenia? Auto ochoczo przyspiesza już od ok. 1,5 tys. obr./min., zaś zjawisko "turbodziury" jest całkowicie nieodczuwalne. Powyżej 4 tys. obr. silnik traci jednak nieco wigoru. Mimo to, jednostka napędowa sprawia wrażenie dynamicznej i zachęca do szybszej jazdy. Dodatkowo nie musimy się obawiać, że pociągnie to za sobą duże zużycie paliwa. Średnie spalanie podczas testu wyniosło 5,5 l/100 km. Silnik jest także bardzo cichy. O tym, że został on uruchomiony i pracuje na biegu jałowym możemy się dowiedzieć wyłącznie dzięki wskazaniom obrotomierza. Co więcej, jazda na zwiększonych obrotach nie skutkuje uciążliwym hałasem w kabinie pasażerskiej. Jednostka dobrze sprawdza się zarówno podczas jazdy w mieście, jak i na trasie.

Jeśli zaś chodzi o podwozie, Seat postawił na sprawdzone rozwiązania. Z przodu odnajdziemy kolumny McPhersona, zaś w tylnej części belkę skrętną. Choć u niektórych rynkowych konkurentów (np. MINI One) odnajdziemy tam zawieszenie wielowahaczowe, to trzeba Fot. Przemysław Peplaprzyznać, że Ibiza prowadzi się bardzo pewnie. Duża w tym zasługa 16-calowych felg z oponami w rozmiarze 215/45. Pojazd sprawia wrażenie neutralnego w nawet szybko pokonywanych łukach. Należy jednak pamiętać, że Ibiza 1.2 TSI nie jest autem sportowym. Przypomina o tym choćby układ kierowniczy. Aż 3,75 obrotu kierownicy dzieli jej skrajne położenia. Mimo niewielkiego profilu opon, wszelkie nierówności nawierzchni są skutecznie tłumione, dzięki czemu jazda tym autem jest komfortowa.

Podstawowa wersja Ibizy 1.2 TSI kosztuje 54 719 zł. Za te pieniądze otrzymujemy pojazd wyposażony w m.in. tempomat, 4 poduszki powietrzne, ABS+EBV+MSR, radio CD z MP3 oraz komputer pokładowy i klimatyzację. Testowany egzemplarz posiadał dodatkowo światła xenonowe z funkcją doświetlania zakrętów, bluetooth i złącze USB, czujniki deszczu oraz parkowania, elektrycznie sterowany szyberdach oraz system monitorowania ciśnienia powietrza w kołach. Tak wyposażone auto, dodatkowo posiadające pakiet ospoilerowania Aerodynamico, zostało wycenione na 72 755 zł. To dużo, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że to wciąż samochód segmentu B. W zamian otrzymujemy jednak pojazd z niemal kompletnym wyposażeniem, który jest dynamiczny, zadowala się umiarkowaną ilością benzyny, a za sprawą agresywnej stylistyki przyciąga spojrzenia innych kierowców oraz przechodniów.

Wybrane dane techniczne Seata Ibizy i konkurentów:

Marka/Model

Seat Ibiza 1.2 TSI

Toyota Yaris VVT-i

Renault Clio 1.2 TCE

Wersja

Style

New Sol

S

Cena (zł)

54 719

52 600

50 500

Silnik

benzynowy

benzynowy

benzynowy

Pojemność (cm3)

1197

1329

1149

Moc (KM)

105

100

105

Moment obrotowy (Nm)

175

128

145

Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s.)

9,8

11,7

11

Prędkość maksymalna (km/h)

190

175

188

Średnie spalanie (l./100 km)

5,3

5,4

5,4

Emisja CO2 (g/km)

124

129

123

Skrzynia biegów

manualna, 5 bieg.

manualna, 5 bieg.

manualna, 5 bieg.

Pojemność bagażnika (l.)

284

286

288

 

Fot. Przemysław Pepla

Fot. Przemysław Pepla

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Adam

    Piękna fura!

  • Hornets (gość)

    Piękna fura?żałosne po prostu...Peugeot 208 Allure 95 KM 1.4 VTI Manualna-5 - to jest piękna fura. ;)

  • Andrzej (gość)

    Jeździłem VW Golfem VI z silnikiem 1,2 TSI 105 KM i jestem zaskoczony jak dobrze radzi sobie ten silnik ze sporym przecież autem. Najważniejsze jest to że chętnie przyspiesza już od najniższych obrotów co zwiększa poczucie dynamiki. Do tego precyzyjna 6 biegowa skrzynia i jest naprawdę OK

  • zawieszenie wielowahaczowe (gość)

    proszę wymienić jednego konkurenta ibizy który ma zawieszenie wielowahaczowe...

  • Gość (gość)

    ...o.....w końcu udało mi się pozbierać, bo ze śmiechu nie mogłem się podnieść :O 72 755 zł za seata segmentu B, chyba kogoś walnęło zdrowo z główkę.

  • Orest (gość)

    Z tabeli powyżej widać jak dobry jest silnik VW 1,2 TSI w porównaniu z 1,2 TCe z Renault. Oba mają tą samą pojemność i założenia techniczne (mała pojemność plus turbina) a silnik VW pomimo identycznej mocy ma znacznie lepsze osiągi i wyższy moment obrotowy.

  • zack (gość)

    fajne cacko, jak tylko dowiem sie jaka mam zdolnosc w Getin, mam zamiar poszukac jakas ibizke po 2010 roku

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

SEAT Ibiza zdjęcia

SEAT Ibiza dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

SEAT Ibiza opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

SEAT Ibiza Cena

Części dla marki SEAT

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

477 zł