Seat nie ma szczęścia do naszego rynku. Ta hiszpańska marka należąca do Volkswagena jest lubiana, jednak nie przekłada się to na wzrost sprzedaży. Opisujemy Ibizę, najpopularniejszy model Seata.
Obecna, piąta generacja Ibizy debiutowała w grudniu 2001 r. i zbudowana jest na tej samej płycie podłogowej co Polo i Skoda Fabia. Ibiza oferowana jest z 3-lub 5-drzwiowym
nadwoziem typu hatchback. Kształt nadwozia opracowano pod kierunkiem doświadczonego projektanta Waltera de Silva.
Nadwozie
Ibiza to całkiem spory samochód, o długości blisko 4 metrów. Na przednich siedzeniach miejsca jest pod dostatkiem, jednak z tyłu wysokim osobom może być ciasno. W 3-drzwiowym nadwoziu po odchyleniu oparcia
przedniego fotela i przesunięciu go do przodu odsłania się dość duży otwór. Ułatwia to zajmowanie miejsc z tyłu. Środkowy pasażer ma ograniczone miejsce na nogi z powodu tunelu na środku nadwozia. Zdecydowanie wygodniejsza jest wersja 5-drzwiowa. Nowocześnie zaprojektowana tablica
przyrządów jest w nocy podświetlona na czerwono, co nie wszystkim się podoba. Bagażnik ma objętość 267 l.
Silnik
Wybraliśmy samochód napędzany silnikiem wysokoprężnym 1.4 TDi o mocy 75 KM. To interesująca jednostka napędowa, którą w 1999 r. po raz pierwszy otrzymał VW Lupo. Silnik ma tylko 3 cylindry i głowicę wykonaną ze stopów lekkich. Jest doładowany
turbosprężarką z chłodnicą powietrza i zasilany pompowtryskiwaczami. Z powodu nietypowej liczby cylindrów silnik podczas rozpędzania pojazdu pracuje dość głośno. Jego zaletą jest jednak małe zużywa paliwa, które w mieście nie przekracza 6 l na 100 km.
Wrażenia z jazd
Kierowca może obrać bardzo dobrą pozycję, regulując w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy i wysokość fotela. Przed sobą ma estetycznie ukształtowaną deskę rozdzielczą i
ergonomicznie rozmieszczone urządzenia sterowania. Precyzyjnie działa dźwignia zmiany biegów i progresywnie, zależnie od prędkości jazdy, elektryczno-hydrauliczne wspomaganie kierownicy. Samochód jest zwrotny i łatwo nim manewrować. Ibiza nadaje się także do dłuższych podróży. Przy autostradowej prędkości 110 km/h silnik osiąga obroty 2500 obr/min i jest cichy. Własności jezdne Ibizy są poprawne. Konstrukcja zawieszenia jest nieskomplikowana i typowa dla aut tej wielkości - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi.
Podsumowanie
Ibiza ma wystarczająco przestronne wnętrze, jest estetycznie wykonana i przyjemna w prowadzeniu. Silnikiem 1.4 TDi jest głośny i dość drogi w zakupie, jednak wyróżnia się małym zużyciem paliwa.
Wybrane dane techniczne - Seat Ibiza 1.4 TDi 3-drzw.
Rodzaj silnika | Wysokoprężny |
Liczba cylindrów/zaworów | 3/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1422 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 75-4000 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 195-2200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 |
Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/ cykl mieszany (dm3 /100 km) | 5,7/4,1/4,6 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 45 |
Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm) | 3953/1698/1441 |
Rozstaw osi (mm) | 2460 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 267 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2 (bez limitu km)/12 |
Cena wersji 1.4 TDi Reference 3/5-drzwiowej | 54 080/55 530 |
Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek od 1 do 5)
Przestronność wnętrza | *** | Z przodu wygodnie, z tyłu miejsca jest znacznie mniej. Zaletą jest składana w dwóch częściach kanapa tylna. |
Silnik | *** | Zmniejszona ocena wynika z nadmiernie głośnej pracy. Zalety to małe zużycie paliwa i dynamika. |
Poziom hałasu | ** | Odczuwalny duży hałas. |
Hamulce | *** | Ibiza ma dłuższą drogę hamowania niż np. w Peugeocie 206. |
Dynamika | **** | Na wystarczającym poziomie, dobre zestopniowane biegi. |
Zużycie paliwa | **** | Niewielkie, ale ekonomiczniejsze są np. Peugeot 206 1.4 HDi i Renault Clio 1.5 dCi |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Po kolejnej modernizacji przede wszystkim poprawiono jakość wykonania, elementy napędowe i jezdne na dobrym poziomie |
Wyposażenie | *** | Wystarczające |
Wybrane wyposażenie seryjne wersji podstawowej Reference:
- dwie przednie poduszki bezpieczeństwa
- układ przeciwblokujący ABS
- progresywne wspomaganie układu kierowniczego
- dwupłaszczyznowa regulacja kierownicy
- regulacja wysokości fotela kierowcy
- dzielona i składana kanapa tylna
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?