I nie dlatego, że jest takim wspaniałym, lecz po prostu dość tanim w rodzinie hiszpańskiej marki, należącym do segmentu B, pojazdów chętnie kupowanych w Hiszpanii, Polsce i w całej Europie.
Model o nazwie Ibiza pojawił się po raz pierwszy w 1984 r., w okresie trudnym dla Seata, po rozwiązaniu współpracy z Fiatem i przed nawiązaniem współpracy z Volkswagenem. Powstał jako pierwszy pod samodzielnym zarządem Seata, a że firma nie miała doświadczenia w opracowaniu samochodu, to na jej zlecenie opracowały go inne ośrodki. Nadwozie zaprojektowało włoskie studio Ital Design, do produkcji seryjnej przystosowała go niemiecka firma Karmann, a silniki wyszły z pracowni Porsche.
Piąta seria
Od 1984 r. minęło wiele lat i teraz jest już piąte wydanie Ibizy. Tak przeobrażone konstrukcyjnie, że nie przypomina tego z pierwszej serii. Mimo to, jest kontynuatorem pozycji niewielkiego i najpopularniejszego modelu Seata. Tym razem bardziej, niż w poprzednich wydaniach wyróżniającego się wizualnie i wydaje się starannie dopracowanego.
Zewnętrznie i wewnątrz
Ibiza 2002 roku jest nieco większa od swojej poprzedniczki z czwartej serii - dłuższa o 77 mm, szersza o 58 mm i wyższa o 19 mm. Ma też większy rozstaw osi o 17 mm i większy rozstaw kół przednich i tylnych - odpowiednio o 6 i 30 mm. Te zwiększone wymiary zaowocowały tak potrzebnym miejscem użytecznym, np. pasażerowie siedzący z tyłu zyskali więcej miejsca na nogi, a bagażnik ma teraz objętość 267 dm3
, czyli większą o 17 dm3
.
Ibiza najnowszej serii nie wygląda lekko, raczej muskularnie. Wystrojem wnętrza zachwycać się też nie ma powodu, ale np. deskę rozdzielczą opracowano z większym polotem niż w siostrzanych modelach Volkswagena.
Podwozie
Płyta podłogowa wprawdzie jest integralnym elementem samonośnego nadwozia, ale zaliczyliśmy ją do podwozia. Choćby dlatego, że do niej zamocowano zawieszenie kół. Jest taka sama jak we wcześniej zaprezentowanych pojazdach; Skoda Fabia i VW Polo mają też podobnie rozwiązane zawieszenie kół.
Układ kierowniczy działa bardzo sprawnie, niezależnie od pracy silnika, wspomagany elektro-hydraulicznie. Siła wspomagająca jest większa podczas manewrowania pojazdem i zmniejsza się (dla bezpieczeństwa) wraz ze wzrostem prędkości jazdy.
Silniki
Do samochodu przewidziano wybór spośród dużej gamy oferowanych silników. Od "najmniejszego", debiutującego w Seacie, trzycylindrowca o pojemności skokowej 1,2 litra, do turbodiesla 1.9 litra rozwijającego moc aż 130 KM.
Trzy silniki benzynowe mają po cztery zawory na cylinder, a w tym trzycylindrowym głowicę i blok cylindrów wykonano ze stopów lekkich. Ten silnik jest nie tylko lekki, ale - jak chwali się Seat - pracuje równomiernie i cicho oraz ekonomicznie.
Następną trójkę silników tworzą diesle, wszystkie z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Chlubą jest jednostka 1.9 TDi, osiąga zarówno najwyższą moc, jak i imponujący moment obrotowy. Dzięki temu samochód legitymuje się świetną dynamiką.
Polska premiera
Nową Ibizę zaprezentowano po raz pierwszy w grudniu 2001 r. Polska premiera tego samochodu odbędzie się podczas Motor Show w Poznaniu, w maju br., natomiast sprzedaż rozpocznie się najwcześniej w drugiej połowie tego roku.
Dane techniczne
Wersja | 1.2 | 1.4 | 1.9SDi | 1,9TDi |
Moc maks. (KM-obr./min) | 64/5400 | 75/5000 | 64/4000 | 100/4000 |
Moment obr. (Nm-obr./min) | 112/3000 | 126/3800 | 125/1600-2800 | 240/1900 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,9 | 13,2 | 17 | 10,8 |
Prędkość maks. (km/h) | 165 | 174 | 163 | 190 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,9 | 6,4 | 4,7 | 4,9 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?