Ibiza i Cordoba mają niski komfort jazdy i kłopoty z elektroniką. Rekompensuje to przystępna cena. Godne polecenia są zwłaszcza samochody produkowane po 2001 r.
Ibiza powstała w Hiszpanii przy udziale Fiata. Była wtedy połowa lat osiemdziesiątych XX wieku i Seat wciąż budował samochody we współpracy z turyńskim koncernem. Po przejęciu firmy przez Volkswagena przygotowano projekt auta na płycie podłogowej Polo, z licznymi rozwiązaniami
Golfa III generacji. Tak zaczęła się kariera hatchbacka wciąż nazywanego Ibizą, oraz jego wydłużonej wersji, czyli sedana o nazwie Cordoba.
To właśnie niemiecka technologia stała się jednym z najmocniejszych punktów hiszpańskiego samochodu. Jednak hiszpańskie samochody nie są wzorem niezawodności, często niedomagają i mają swoje kaprysy. Wielu osobom podoba się za to stylizacja Seatów, ciekawsza i bardziej dynamiczna od zachowawczego stylu Volkswagena. Czar pryska, gdy zajrzymy do wnętrza, pełnego ciemnych, ponurych tworzyw sztucznych. Wygląd deski rozdzielczej jest wręcz banalny, dopiero od 2001 r. zadbano o bardziej oryginalny, sportowy wizerunek.
Jedno nie zmieniło się do dzisiaj – przedział pasażerski jest ciasny i bardziej przypomina auta miejskie niż kompakty. O ile w małym nadwoziu hatchbacka (dług. 387,5 szer. 164, wys. 142 cm)
nie dziwi skromna przestrzeń (rozstaw osi 244,5 cm, bagażnik 250/800 l), o tyle w sedanie dłuższym o 29 cm i oferującym ogromny bagażnik (455/760 l) jest to wręcz denerwujące (ten sam rozstaw osi i szerokość auta). W kombi o przydomku Vario wcale nie wygląda to lepiej. Wymiary są identyczne jak w sedanie, a bagażnik w podstawowej konfiguracji ma pojemność zaledwie 390 l. Dopiero po złożeniu oparcia tylnej kanapy uzyskuje się 1250 l.
Sytuacja poprawiła gruntowna modernizacja w 2001 r., gdy rozstaw osi wzrósł o 1,5 cm, a szerokość nadwozia o 6 cm. W Ibizie bagażnik zyskał 20 l, w Cordobie 30 l. Jeśli dodamy do tego atrakcyjniejsze nadwozie i wnętrze, to łatwo zauważymy, że wersje po 2001 r. są najbardziej godne uwagi. Szczególnie ostrożnie trzeba podchodzić za to do leciwych już roczników 1993 – 1996. Można je kupić poniżej 10 000 zł, ale często wymagają dużych nakładów finansowych dla przywrócenia odpowiedniej
sprawności technicznej.
Silniki
Podobnie jak inne modele koncernu Volkswagena, hiszpańskie auta dysponują bogatą paletą silników. W 1993 r. wystartowano z trzema jednostkami benzynowymi – 1.3 (55 KM), 1.6 (75 KM) i 1.8 (90 KM). W 1994 i 1995 r. pojawiły się nowe benzynowce - 1.0 (45 KM, montowany tylko w Ibizie), 1.4 (60 KM), 1.8 (129 KM) i 2.0 (115 KM), a także diesel 1.9 D (68 KM) i turbodiesel 1.9 TD (75 KM).
Wiosną 1996 r. Cordoba wzbogaciła się o benzynowy silnik 1.6 o mocy 101 KM (w Ibizie rok później). Od 1997 r. w ofercie znalazł się 101-konny, benzynowy 1.4 16V oraz turbodiesel 1.9 TDI w dwóch wersjach mocy – 90 i 110 KM. Mocniejszą odmianę montowano początkowo tylko w Ibizie, w Cordobie od 1998 r.
Kolejne nowości silnikowe przyniósł 1999 r. – benzynowe wersje 1.4 16V (75 KM) i 1.8 20V (156 KM). Silnik 1.0 wzmocniono do 50 KM. Przy okazji modernizacji pod koniec 2001 r. gamę
jednostek napędowych wzbogaciły: benzynowy 1.0 o mocy 70 KM, przeznaczony dla Cordoby (do tego modelu zaczęto też montować 50-konnego 1.0), 1.2 (54 KM) przeznaczony dla Ibizy, 1.2 12V (64 KM), oraz turbodiesle - 1.4 TDI (75 KM, w Cordobie od 2004 r.) i 1.9 TDI (101 i 130 KM).
W 2005 r. przygotowano dla Ibizy nowy silnik benzynowy 1.8 20V (180 KM, sportowa wersja Cupra) i turbodiesla 1.9 TDI (160 KM, sportowa wersja Cupra). W 2006 r. zaproponowano turbodiesla 1.4 TDI w dwóch wersjach mocy – 70 i 80 KM.
Na uwagę zasługuje silnik 1.6 o mocy 101 KM, znakomicie łączący dynamikę z niskim zużyciem paliwa. Tych wersji jest jednak mało na rynku. Znacznie łatwiej o silnik 1.4 16V, który ma podobne osiągi i zużycie paliwa (roczniki 1997 – 2005 za 10,0 – 27,0 tys zł). Z turbodiesli za ekonomikę trzeba wyróżnić 1.4 TDI (roczniki 2003 – 2005 za 25,0 – 32,5 tys zł), a za dynamikę 130 – konnego 1.9 TDI. Najlepsze połączenie obu cech to wersja 1.9 TDI o mocy 101 KM, najbardziej powszechna na rynku (roczniki 1997 – 2005 za 10,5 – 32,0 tys zł). Ceny Cordoby są oczywiście wyższe (od 1000 zł przy roczniku 1997 do 7000 zł przy roczniku 2005).
Warto zauważyć, że zarówno Ibiza jak i Cordoba to samochody z twardo zestrojonym podwoziem, mało komfortowe. O ile jednak charakterystykę zawieszeń mniej wysilonych wersji można jeszcze zaakceptować, to w najmocniejszych odmianach, zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych, twardość podwozia na polskich drogach bywa dokuczliwa. Sportowe wersje wymagają też znacznie droższych części zamiennych. Podczas ostrej eksploatacji szczególnie szybko zużywają się elementy zawieszeń (inne niż w zwykłych wersjach) i skrzyni biegów (głównie synchronizatory).
Eksploatacja
Zdecydowanie najbardziej godne polecenia są egzemplarze produkowane po 2001 r. Poprawiono w nich wiele mankamentów np. linkę sprzęgła. Aluminiowe końcówki łatwo się zrywały, dlatego zastąpiono je stalowymi. Psują się siłowniki sprzęgła, a w podwoziu małą trwałość wykazują silentblocki przednich wahaczy i końcówki drążków kierowniczych. Trzeba liczyć się z awariami łożysk kół jezdnych oraz pękaniem osłon przegubów napędowych.
Kapryśna potrafi być elektronika, szczególnie immobiliser oraz sterownik silnika. Problemy usunięto częściowo w 1999 r., ale w wersjach po 2001 r. pojawiły się z kolei kłopoty z systemem zarządzania deską rozdzielczą. Silniki Ibizy i Cordoby, chociaż w swej zasadniczej konstrukcji są niezawodne, tak jak w Volkswagenach cierpią na awarie osprzętu. Pojawiają się kłopoty z aparaturą zapłonową i termostatem, nierzadko rozszczelnia się układ chłodzenia.
Nietrwałe są pompy cieczy chłodzącej, a elektroniczne przepustnice trzeba czyścić nawet co 15 tys. km, by nie dopuścić do spadków mocy i gaśnięcia na wolnych obrotach. Najgorsze są jednak paski rozrządu, które według zaleceń serwisu mają być wymieniane co 60 tys. km. Z drobniejszych wad trzeba wymienić zacinające się zamki drzwi i urywanie się uchwytu do otwierania bagażnika (w formie dużego znaczka firmowego) w egzemplarzach produkowanych po 2001 r.
Historia modelu
1984 – premiera Ibizy na podzespołach Fiata
1993 – premiera Ibizy na podzespołach Volkswagena
1994 – premiera Cordoby sedan 4d
1996 – Cordoba sedan 2d (SX)
1999 – face lifting
2001 – modernizacja Ibizy
2002 – modernizacja Cordoby
Wady
- Ciasne wnętrze
- Niski komfort jazdy
- Skromne wyposażenie
Zalety
- Przystępna cena
- Duży wybór silników
- Pojemny bagażnik (sedan)
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj. skok (cm3) | Moc maks (KM/obr./min) | Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przysp. 0-100 km/h (s) | Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) |
1.0 | 1043 | 45/5200 | 76/2800 | 138 | 22,3 | 5,4/8,0 |
1.2 | 1198 | 54/4750 | 106/3000 | 155 | 17,9 | 4,8/7,8 |
1.4 | 1391 | 60/5200 | 107/2800 | 157 | 15,8 (16,1) | 5,3/8,3 (5,3/8,4) |
1.4 16V | 1390 | 75/5000 | 126/3800 | 174 (170) | 12,5 (12,9) | 5,2/8,8 (5,3/8,8) |
1.6 | 1598 | 75/5200 | 125/3400 | 170 | 12,1 (12,5) | 5,6/9,2 |
1.8 16V | 1781 | 129/6000 | 162/4000 | 206 | 8,9 (9,1) | 6,2/10,9 |
2.0 | 1984 | 115/5400 | 166/3200 | 198 | 9,3 (10,1) | 5,7/10,3 (5,8/10,3) |
1.4 TDI | 1422 | 75/4000 | 195/2200 | 170 | 13,6 | 4,0/5,6 |
1.9 D | 1896 | 68/4400 | 127/2200 | 161 | 15,2 (16,5) | 4,4/6,7 (4,5/6,7) |
1.9 TD | 1896 | 75/4400 | 140/2200 | 165 | 14,4 (15,0) | 4,4/6,7 (4,5/6,7) |
1.9 TDI | 1896 | 130/4000 | 310/1900 | 207 | 9,4 | 4,1/6,6 |
Inżynier Grzegorz Burda
Przyciasne wnętrze i niski komfort jazdy w Ibizie i Cordobie to wady, które dla wielu osób wcale nie są rażące. Wystarczy bowiem pogodzić się ze sportowym stylem hiszpańskich aut, by zaakceptować ich walory użytkowe. W kwestii awaryjności trzeba pamiętać, że mimo licznych niedomagań Seaty rzadko zmuszają do korzystania z usług pomocy drogowej. Wszystko można w nich łatwo naprawić, a dostępność oryginalnych części i zamienników jest bardzo dobra. Nie bez znaczenia jest duży wybór silników, w tym turbodiesli pozwalających obniżyć koszty eksploatacji.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?