Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Seat Ibiza kontra Volkswagen Polo

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski: Agresywny przód samochodu to wyróżnik marki – wszak Seat to taka „młodzieżówka Volkswagena”.
Fot. Jarosław Zgirski: Agresywny przód samochodu to wyróżnik marki – wszak Seat to taka „młodzieżówka Volkswagena”.
Auta miejskie to w Polsce najczęściej kupowane pojazdy dla rodziny. Niezbyt duże, ale nieźle wyposażone i co najważniejsze, w przystępnej cenie.

Sprawdzimy, jak sprawują się dwaj kuzyni z grupy Volkswagena.

Fot. Jarosław Zgirski: Agresywny przód samochodu to wyróżnik marki – wszak Seat to taka „młodzieżówka Volkswagena”.
Fot. Jarosław Zgirski: Agresywny przód samochodu to wyróżnik marki – wszak Seat to taka „młodzieżówka Volkswagena”.

 

Seat Ibiza i Volkswagen Polo to samochody zbudowane na tej samej płycie podłogowej, korzystające z tych samych, sprawdzonych technologii i oferujące rodzinie zbliżone możliwości przewozowe. A jednak każdy z obu modeli jest skierowany do innego nabywcy. Nic dziwnego - w niemieckim koncernie Seat ma pełnić rolę marki o sportowym zacięciu, Volkswagen zaś to propozycja dla bardziej konserwatywnego

Fot. Jarosław Zgirski: Cechą szczególną wszystkich Volkswagenów są charakterystyczne przednie reflektory.
Fot. Jarosław Zgirski: Cechą szczególną wszystkich Volkswagenów są charakterystyczne przednie reflektory.

kierowcy.

 

Cechy szczególne

 

Oba samochody odmłodzono. W przypadku VW Polo zmiany są raczej kosmetyczne. Auto po restylingu otrzymało przednie reflektory podobne do tych z Passata, nowy grill i nieco inne tylne lampy zespolone. Znacznie więcej zmian zaszło w Ibizie. Modyfikacji poddano nie tylko przednią część samochodu oraz tylne światła, ale także samo wnętrze. Deska rozdzielcza jest

Fot. Jarosław Zgirski: Krewniakiem Ibizy jest Cordoba, Polo natomiast nie ma odpowiednika w wersji sedan.
Fot. Jarosław Zgirski: Krewniakiem Ibizy jest Cordoba, Polo natomiast nie ma odpowiednika w wersji sedan.

bardziej dopracowana, użyto lepszych materiałów, a na niektórych elementach wnętrza pojawiły się srebrne wstawki. Każdy producent podszedł do zmian wyglądu na swój sposób. I dlatego na pierwszy rzut oka widać, że Ibiza ma mocniejszą, bardziej dynamiczną linię nadwozia. Choć pojazdy powstały na tej samej płycie podłogowej, to jednak Ibiza jest dłuższa i szersza od Polo. Siedząc we wnętrzu Ibizy nie mamy jednak wrażenia, że jedziemy samochodem trochę przestronniejszym niż Polo. Ważniejsze jest to, że Ibiza jest nieco niższa od swego rywala. Dzięki temu środek ciężkości położony jest niżej, a to powinno

Fot. Jarosław Zgirski: Zarówno Polo, jak i Ibiza bazują na wspólnej płycie podłogowej.
Fot. Jarosław Zgirski: Zarówno Polo, jak i Ibiza bazują na wspólnej płycie podłogowej.

przełożyć się na lepsze właściwości jezdne.

Bagażniki obu samochodów mają tą samą pojemność, również w środku ilość i  pojemność schowków Ibizy i Polo nie odbiega od przyjętej w tym segmencie normy. Deska rozdzielcza w obu przypadkach podświetlona jest inaczej: w Polo na niebiesko, w Ibizie na czerwono.

 

Silniki

 

Pod maski VW Polo i Seata Ibizy trafiły nowe jednostki napędowe. Dostępny na rynku od około pół roku silnik o pojemności 1,4 l jest mocniejszy od poprzednika i dla Polo i Ibizy posiada odpowiednio: 80 i 85

Fot. Jarosław Zgirski: Niezbyt duże wnętrze kryje sporą dozę sportowych emocji.
Fot. Jarosław Zgirski: Niezbyt duże wnętrze kryje sporą dozę sportowych emocji.

KM. Niewielkie różnice w mocach przekładają się jednak na osiągi obu samochodów. Ibiza jest szybsza i zrywniejsza od konkurenta, choć Polo z tym napędem do powolnych nie należy. Poza tym odgłosy pracy silnika dochodzą do kabiny obu aut, przy czym mniejszy hałas robi Ibiza.

Kto chce bardziej poszaleć, może wybrać  wersje 1.8 Turbo FR i GTI, a dla zwariowanych na punkcie sportów motorowych Seat przygotował specjalną 180-konną odmianę Cupra. Zwolennicy diesli w VW Polo mogą sobie wybrać trzy motory wysokoprężne TDI: 1,4 l/ 70KM, 1.4 l/ 80KM i 1.9 l/ 100KM. Oferta Seata jest bogatsza i obejmuje: 1.4  l/ 70KM, 1,9 l/ 100KM, 1,9 l / 130KM i

Fot. Jarosław Zgirski: Uporządkowany, przejrzysty kokpit Polo. Po face-liftingu nic tu się prawie nie zmieniło.
Fot. Jarosław Zgirski: Uporządkowany, przejrzysty kokpit Polo. Po face-liftingu nic tu się prawie nie zmieniło.

1,9 l/ 160KM.

 

Wrażenia z jazdy

 

Technicznie obaj konkurenci są identyczni, mimo to Hiszpanom udało się stworzyć samochód, który "lepiej leży w rękach". Wspomaganie jest dobrane tak, że pomaga w wykonywaniu nagłych, ostrych ruchów kołem kierownicy. Również zawieszenie spisuje lepiej, jest twardsze i bezpieczniejsze, a

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Ibizy ma pojemność 270 litrów, tyle samo co Polo.
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Ibizy ma pojemność 270 litrów, tyle samo co Polo.

przy tym Ibiza nie traci nic z komfortu podróży.

Polo również daje sporo radości z jazdy, trzyma się pewnie zakrętów i ochoczo przyspiesza. Przy czym zużywa minimalnie mniej benzyny niż Ibiza. Nie jest to jednak różnica, która wpłynie na wyraźnie niższe koszty użytkowania. Braku ergonomii wnętrza nie można zarzucić obu rywalom. Zarówno w Polo, jak i Ibizie przełączniki i przyciski mamy pod ręką. Wszystko jest czytelne, nie musimy ślęczeć nad instrukcją obsługi. Pięciodrzwiowe wersje nadwoziowe są

Fot. Jarosław Zgirski: Ładowność Polo wynosi 520 kg i jest nieco większa od Ibizy.
Fot. Jarosław Zgirski: Ładowność Polo wynosi 520 kg i jest nieco większa od Ibizy.

najpraktyczniejsze, ze względu na łatwość zajmowania miejsca na tylnej kanapie.

 

Podsumowanie

 

Seat Ibiza to samochód stworzony dla młodych duchem kierowców. Drapieżny wygląd i sportowo zestrojone zawieszenie ma przyciągnąć każdego, dla kogo auto ze znaczkiem VW jest synonimem spokoju i...nudy. Z kolei Polo kusi tych, dla których najważniejsza jest staranność wykonania i klasyczna stylistyka. Dotychczas Volkswagen słynął z wysokich cen, jednak duża konkurencja na rynku spowodowała, że można skompletować dobrze wyposażony samochód w całkiem rozsądnej cenie. Podobnie jest w przypadku Ibizy. 

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

Seat Ibiza

VW Polo

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

 

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

Remis

Cena

Remis

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Seat Ibiza 1,4 16V

VW Polo 1,4 16V

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/rzędowy

4/16/rzędowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1390

1390

Moc maksymalna (KM/obr/min)

85

80

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,9

12,2

Prędkość maksymalna (km/h)

180

175

Pojemność bagażnika (l)

267/1030

270/1030

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,6/8,6

5,2/8,5

Długość x szerokość x wysokość (cm)

397,7/169,8/144,1

391,6/165/146,7

Rozstaw osi (cm)

246

246,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

48 740

49 440

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Seat Ibiza Stylance

VW Polo Comfortline

Poduszki powietrzne

2

2

Układ ABS

S

S

Układ ESP

3250 zł

4500 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/1650 zł

S/800 zł

Lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane

S/1600 zł

S/S

Klimatyzacja

6500 zł

5950 zł

Radioodtwarzacz z CD

2500 zł

1970 zł

S- wyposażenie standardowe

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty