Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37261 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Seat Ibiza kontra Volkswagen Polo

Data publikacji: Autor: Jarosław Zgirski

Fot. Jarosław Zgirski: Agresywny przód samochodu to wyróżnik marki – wszak Seat to taka „młodzieżówka Volkswagena”. Auta miejskie to w Polsce najczęściej kupowane pojazdy dla rodziny. Niezbyt duże, ale nieźle wyposażone i co najważniejsze, w przystępnej cenie.

Sprawdzimy, jak sprawują się dwaj kuzyni z grupy Volkswagena. Fot. Jarosław Zgirski: Agresywny przód samochodu to wyróżnik marki – wszak Seat to taka „młodzieżówka Volkswagena”.

 

Seat Ibiza i Volkswagen Polo to samochody zbudowane na tej samej płycie podłogowej, korzystające z tych samych, sprawdzonych technologii i oferujące rodzinie zbliżone możliwości przewozowe. A jednak każdy z obu modeli jest skierowany do innego nabywcy. Nic dziwnego – w niemieckim koncernie Seat ma pełnić rolę marki o sportowym zacięciu, Volkswagen zaś to propozycja dla bardziej konserwatywnego Fot. Jarosław Zgirski: Cechą szczególną wszystkich Volkswagenów są charakterystyczne przednie reflektory. kierowcy.

 

Cechy szczególne

 

Oba samochody odmłodzono. W przypadku VW Polo zmiany są raczej kosmetyczne. Auto po restylingu otrzymało przednie reflektory podobne do tych z Passata, nowy grill i nieco inne tylne lampy zespolone. Znacznie więcej zmian zaszło w Ibizie. Modyfikacji poddano nie tylko przednią część samochodu oraz tylne światła, ale także samo wnętrze. Deska rozdzielcza jest Fot. Jarosław Zgirski: Krewniakiem Ibizy jest Cordoba, Polo natomiast nie ma odpowiednika w wersji sedan. bardziej dopracowana, użyto lepszych materiałów, a na niektórych elementach wnętrza pojawiły się srebrne wstawki. Każdy producent podszedł do zmian wyglądu na swój sposób. I dlatego na pierwszy rzut oka widać, że Ibiza ma mocniejszą, bardziej dynamiczną linię nadwozia. Choć pojazdy powstały na tej samej płycie podłogowej, to jednak Ibiza jest dłuższa i szersza od Polo. Siedząc we wnętrzu Ibizy nie mamy jednak wrażenia, że jedziemy samochodem trochę przestronniejszym niż Polo. Ważniejsze jest to, że Ibiza jest nieco niższa od swego rywala. Dzięki temu środek ciężkości położony jest niżej, a to powinno Fot. Jarosław Zgirski: Zarówno Polo, jak i Ibiza bazują na wspólnej płycie podłogowej. przełożyć się na lepsze właściwości jezdne.

Bagażniki obu samochodów mają tą samą pojemność, również w środku ilość i  pojemność schowków Ibizy i Polo nie odbiega od przyjętej w tym segmencie normy. Deska rozdzielcza w obu przypadkach podświetlona jest inaczej: w Polo na niebiesko, w Ibizie na czerwono.

 

Silniki

 

Pod maski VW Polo i Seata Ibizy trafiły nowe jednostki napędowe. Dostępny na rynku od około pół roku silnik o pojemności 1,4 l jest mocniejszy od poprzednika i dla Polo i Ibizy posiada odpowiednio: 80 i 85 Fot. Jarosław Zgirski: Niezbyt duże wnętrze kryje sporą dozę sportowych emocji. KM. Niewielkie różnice w mocach przekładają się jednak na osiągi obu samochodów. Ibiza jest szybsza i zrywniejsza od konkurenta, choć Polo z tym napędem do powolnych nie należy. Poza tym odgłosy pracy silnika dochodzą do kabiny obu aut, przy czym mniejszy hałas robi Ibiza.

Kto chce bardziej poszaleć, może wybrać  wersje 1.8 Turbo FR i GTI, a dla zwariowanych na punkcie sportów motorowych Seat przygotował specjalną 180-konną odmianę Cupra. Zwolennicy diesli w VW Polo mogą sobie wybrać trzy motory wysokoprężne TDI: 1,4 l/ 70KM, 1.4 l/ 80KM i 1.9 l/ 100KM. Oferta Seata jest bogatsza i obejmuje: 1.4  l/ 70KM, 1,9 l/ 100KM, 1,9 l / 130KM i Fot. Jarosław Zgirski: Uporządkowany, przejrzysty kokpit Polo. Po face-liftingu nic tu się prawie nie zmieniło. 1,9 l/ 160KM.

 

Wrażenia z jazdy

 

Technicznie obaj konkurenci są identyczni, mimo to Hiszpanom udało się stworzyć samochód, który „lepiej leży w rękach”. Wspomaganie jest dobrane tak, że pomaga w wykonywaniu nagłych, ostrych ruchów kołem kierownicy. Również zawieszenie spisuje lepiej, jest twardsze i bezpieczniejsze, a Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Ibizy ma pojemność 270 litrów, tyle samo co Polo. przy tym Ibiza nie traci nic z komfortu podróży.

Polo również daje sporo radości z jazdy, trzyma się pewnie zakrętów i ochoczo przyspiesza. Przy czym zużywa minimalnie mniej benzyny niż Ibiza. Nie jest to jednak różnica, która wpłynie na wyraźnie niższe koszty użytkowania. Braku ergonomii wnętrza nie można zarzucić obu rywalom. Zarówno w Polo, jak i Ibizie przełączniki i przyciski mamy pod ręką. Wszystko jest czytelne, nie musimy ślęczeć nad instrukcją obsługi. Pięciodrzwiowe wersje nadwoziowe są Fot. Jarosław Zgirski: Ładowność Polo wynosi 520 kg i jest nieco większa od Ibizy. najpraktyczniejsze, ze względu na łatwość zajmowania miejsca na tylnej kanapie.

 

Podsumowanie

 

Seat Ibiza to samochód stworzony dla młodych duchem kierowców. Drapieżny wygląd i sportowo zestrojone zawieszenie ma przyciągnąć każdego, dla kogo auto ze znaczkiem VW jest synonimem spokoju i...nudy. Z kolei Polo kusi tych, dla których najważniejsza jest staranność wykonania i klasyczna stylistyka. Dotychczas Volkswagen słynął z wysokich cen, jednak duża konkurencja na rynku spowodowała, że można skompletować dobrze wyposażony samochód w całkiem rozsądnej cenie. Podobnie jest w przypadku Ibizy. 

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

Seat Ibiza

VW Polo

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

 

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

Remis

Cena

Remis

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Seat Ibiza 1,4 16V

VW Polo 1,4 16V

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/rzędowy

4/16/rzędowy

Pojemność skokowa (cm3 )

1390

1390

Moc maksymalna (KM/obr/min)

85

80

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,9

12,2

Prędkość maksymalna (km/h)

180

175

Pojemność bagażnika (l)

267/1030

270/1030

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,6/8,6

5,2/8,5

Długość x szerokość x wysokość (cm)

397,7/169,8/144,1

391,6/165/146,7

Rozstaw osi (cm)

246

246,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

48 740

49 440

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Seat Ibiza Stylance

VW Polo Comfortline

Poduszki powietrzne

2

2

Układ ABS

S

S

Układ ESP

3250 zł

4500 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/1650 zł

S/800 zł

Lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane

S/1600 zł

S/S

Klimatyzacja

6500 zł

5950 zł

Radioodtwarzacz z CD

2500 zł

1970 zł

S- wyposażenie standardowe

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • juniores

    VW polo: 49,5 tys + 6 tys. klima +2tys. radio = 57,5 tys. to wg autora jest rozsądna cena? śmiechu warte

  • aston

    Właśnie za niższą cenę dostaniemy Kię cee'd z lepszym wyposażeniem i mocniejszym silnikiem (a to klasa C a nie jak tu B) Do polo dopłacimy kilkaset złotych i mamy Focusa 1.4 80KM z lepszym wyposażeniem

  • janeczek

    57,5 tys no naprawde śmiechu warte. Za tą cene kupimy spokojnie jakiegoś kompakta, a nie plastykowe polo. A jeśli już mówimy o malych samochodach to wybrałbym bez wahania... Nowe Clio.

  • centurion

    Nowe Clio to samochód markim Renault, czyli słaby silnikowo i z kiepskimi własnościami w dodatku żywotność tej marki jest dość niska. Polo jest dużo lepszy, ale faktycznie dość drogi.

  • aston

    Clio kiepskie silnikowo ?? 1.4 98KM ! A jakie właściwości jezdne nie są gorsze niż Polo a moze i lepsze, podobnie z wielkością wnętrza, bezpieczeństwem i takimi rzeczami

  • centurion

    Clio jest samochodem nowszym, Polo bazuje jeszcze na starej płycie podłogowej, a i tak mozna z niego wykrzesac dużo więcej niż z nowszego Clio. Poza tym VW stworzył teraz silnik TSI, przy którym 1.4 98KM Renault to "mały pikus".

  • centurion

    Silniki Renault są bardzo awaryjne, mój wujek kupił nowe Renault Megan i po paru tysiącach poszło całe sprzęgł.(Porażka)

  • Onufry

    Centurionie Ave Cezar. A od kiedy to jak pójdzie całe sprzęgło to silnik jest awaryjny ? Natomiast co do Renaulta to chyba sypiące się skrzynie i sprzęgła ta firma ma po prostu w genach.

  • aston

    nie rozumiem tego gadania że volkswagen moze wyciągnać 170KM z silnika 1.4, ten ma 80KM i o tym gadamy a nie o tym FSI

  • centurion

    Zgadzamk sie z tobą Onufry, ale właśnie z tych powodów moje zdanie o marce Renault jest dość niskie, może w przyszłości jakiś samochód to zmieni, ale napewno żaden obecny dzisiaj.

  • centurion

    Astonie chciałem Ci udowodnić, że silnik 1.4 Renault to żadna rewelacja, a tak poza tym to akurat ten silnik nazywa się TSI.

  • longboy

    ale brednie .. Renault silnik 1.4 98km wkladalo do clio od 99 roku. Wtedy vw wkladal 1.4 60km. To jest przepasc technologiczna. VW nawet krotko do usportowionej wersji wkladal 1.4 100km ale ten silnik sie rozpadal. Wlasciwosci jezdne clio tez sa niebo lepsze od polo. Awaryjnosc porownywalna. O awarii skrzyni czy sprzegla tez jakos nie slyszalem. W wersjach sportowych to wogole jest przepasc Polo GTI 1.6 125 km i clio sport 2.0 170/180km pod kazdym wzgledem dzieli cala epoka. Nowy ciekawy silnik vw 1.4 170km jest podwojnie doladowany (kompresor i turbo) wiec nie mozna go porownywac do NA.

  • centurion

    Tak samo nie mozna porównać silnika 2.0 170km do silnika 1.6 125km, co za wyraźny brak konsekwencji w wypowiedzi longboya, miałem już wiele samochodów różnych marek i moge stwierdzić jasno, że awaryjność Renault jest dużo większa od VW. To raz, a dwa to radził bym przeczytać trochę więcej fachowej literatury na ten temat, bo tylko VW stworzył silnik benzynowy z bespośrednim wtryskiem paliwa na tłoki, więc nie można mówić, że między obydwoma markami jest różnica przepaścji na korzyść Renault, to raczej VW przoduje w rozwiązaniach technicznych, którego przykładem są silniki FSI.

  • Adam

    Widzę, ze dyskusja się rozwija, więc dorzucę cos od siebie. Co do porównań silników, czy też całych samochodów to moim zdaniem można a nawet należy porównywać różne pojazdy w różnych wersjach silnikowych i wyposażenia między sobą, ale pod warunkiem że są one dla siebie bezpośrednią konkurencją. W praktyce sprowadza sie to do podobnej ceny. Moim zdaniem nieważne czy porównuję diesla z benzyną, turbo z wolnossącym itp.., klient mając określony zasób portfela zastanawia się pomiędzy różnymi opcjami, ważne jest która opcja przy tej samej cenie najlepiej zaspokoi oczekiwania.

  • Adam

    centurion napisał: “bo tylko VW stworzył silnik benzynowy z bespośrednim wtryskiem paliwa na tłoki” - a GDI w Mitsu, JTS w Alfie, HPI w BMW. Innowację VW widzę raczej w silnikach TSI i TFSI, a w latach 90 skuteczne promowania diesla z bezpośrednim wtryskiem, choć FIAT stosował takie rozwiązanie już od połowy lat 80 to jednak dzięki silnikom TDI ze stajni VW bezpośredni wtrysk w dieslach sie rozpowszechnił.

  • centurion

    Adam napisał bardzo mądrą, rzecz co do porównywania samochodów i przyznaję mu w tej kwesti rację, jeśli chodzi o silniki to tylko VW stworzył wielopunktowy wtrysk na tłoki w benzyniakach. Disle to jest odrębna chistorja i ja o nich nie pisałem.

  • Adam

    Spoko ale GDI,JTS,HPI to wszystko jest bezpośredni wtrysk w silnikach benzynowych. Pierwszy był GDI w Mitsu (druga połowa lat 90)- ale nie zdobył jakiejś wielkiej popularności, system FSI już się lepiej sprawdził, JTS to głównie poszukiwanie lepszych osiągów a nie mniejszego zużycia paliwa, natomiast HPI to nowa generacja wtrysku bezpośredniego w benzyniakach (już nie wykorzystuje ukształtowania tłoka do odpowiedniego uwarstwienia mieszanki) P.S. Tak naprawdę po raz pierwszy wtrysk bezpośredni zastosował chyba w latach 70 Mercedes, ale był to wtrysk sterowany mechanicznie i miał sporo wad.

  • nicko

    "VW nawet krotko do usportowionej wersji wkladal 1.4 100km ale ten silnik sie rozpadal". A skad to wiesz Longboyu? Mam ten silnik w Ibizie z 1998 roku i uwazam ze jest swietny - jak jade sam. Przy zaladowanym aucie ma za maly (i za wysoko) moment obrotowy i to pewnie byl glowny powod jego wycofania z Ibizy i Polo (ale jest nadal w mniejszych modelach tych firm). Jesli chcesz porownac awaryjnosc marek to popatrz do statystyk ADAC, a nie wymyslaj wyssanych z palca teorii :)

  • Art9q

    Clio lepsze odPoloczy Ibizy?polewka

  • Art9q

    Clio lepsze od Polo czy Ibizy?polewka

  • rambert (gość)

    jeździłem clio przez 6 lat i nigdy się nie zepsuło, w porównaniu z innymi samochodami clio to mistrz

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

SEAT Ibiza zdjęcia

SEAT Ibiza dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Volkswagen Polo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

SEAT Ibiza opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

SEAT Ibiza Cena

Części dla marki SEAT

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

477 zł