Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36853 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Seat Ibiza

Data publikacji: Autor: Aureliusz Mikos

 Obszerne wnętrze, niezawodne i trwałe silniki, pewne zachowanie w czasie jazdy - oto główne atuty Ibizy i Cordoby.

Przejdź do: Dane techniczne | Historia modelu

Pierwsza generacja Seata Ibizy debiutowała w 1985 roku. Jednak dopiero modele od 1993 roku cieszą się sporym powodzeniem. Wtedy bowiem, auto opracowano przy udziale Volkswagena z wykorzystaniem wielu elementów i podzespołów z modeli tej firmy. Płyta podłogowa i zawieszenie to nic innego jak VW Golf II, silniki pochodzą natomiast z Polo i Golfa III. W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że Ibiza rocznik 93 to nieco unowocześniony VW Golf II w nowej karoserii. Bagażnik ma pojemność 250 litrów z możliwością  powiększenia go po złożeniu oparcia tylnej kanapy do 802 litrów. W Cordobie pojemność bagażnika wynosi 455 l.

Silniki
Najpopularniejsze w polskich Ibizach silniki to jednostki benzynowe1,0 o mocy 45 KM (z Polo) i 1,4 o mocy 60 KM ( z Golfa III). Najczęściej spotykany silnik 1,4 60 KM rozpędza auto do 100 km/h w 15,1 s i pozwala osiągnąć 160 km/h.  W nowszych Ibizach silnik 1,4 może mieć moc 60, 75 lub 100 KM.
Wszystkie silniki są bardzo trwałe, należycie eksploatowane przejeżdżają do 350 tys. km, a w przypadku diesli nawet do 500 tys. km.

Układ jezdny
To bez wątpienia bardzo mocna strona auta. Tradycyjne zawieszenie - McPherson z przodu i drążek skrętny o działaniu stabilizującym z tyłu - zapewniają dobry komfort jazdy oraz ponadprzeciętną stabilność w jeździe na wprost; na zakrętach auto jest lekko nadsterowne.

Oferta i ceny
Oferowane do sprzedaży egzemplarze pochodzą w zdecydowanej większości z polskich salonów, łatwo więc o auto od pierwszego właściciela, zadbane, bezwypadkowe i serwisowane. Zazwyczaj tylko modele sprowadzone z zagranicy charakteryzują się bogatszym wyposażeniem. W starszych autach kupionych w kraju rzadko kiedy spotyka się wspomaganie kierownicy, poduszki powietrzne lub ABS.
Ceny są umiarkowane, a w ostatnim czasie nawet nieco spadły ze względu na liczne promocje nowych Seatów w salonach. Za bezwypadkową Ibizę z roku 1997 z przebiegiem 90 tys. km trzeba zapłacić ok. 20 tys. zł, Cordoba jest o 1,5 tys, zł droższa.
Ceny części zamiennych są do przyjęcia, tym bardziej, że wiele z nich pasuje od VW, a w tym przypadku na rynku oferowanych jest wiele zamienników. Autoryzowane Stacje Obsługi jednak do tanich nie należą. Samochód jest bezusterkowy. Na pochwałę zasługuje zwłaszcza zawieszenie i układ kierowniczy.

Dane techniczne

Silnik 1.4 1.6 1.9 SDi
Moc maks. (KM-obr./min) 60/4700 75/4600 68/4200
Moment obr. (Nm-obr./min) 116/3000 135/2800 133/2200
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 15,1 12,7 16,0
Prędkość maks. (km/h) 157 170 161
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 8,8/5,3/6,6 10,0/5,6/7,2 6,7/4,0/5,0
Cena nowego auta (zł) 33 990 38 490 44 490

Do początku artykułu

Historia modelu

Opisywany model Ibizy premierę miał w maju 1993 roku.

Od końca 1993 roku dostępny był także jako limuzyna o nazwie Cordoba.

W 1996 roku auto poddano face liftingowi.

W 1997 pojawiła się odnowiona Cordoba Vario, czyli kombi.

Kolejnej zmiany wyglądu nadwozia dokonano w 1999 roku.

W tym roku odbędzie się premiera zupełnie nowej Ibizy.

Przeczytaj też: Seat Ibiza 2002 roku

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

SEAT Ibiza zdjęcia

SEAT Ibiza dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

SEAT Ibiza opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

SEAT Ibiza Cena

Części dla marki SEAT

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

477 zł