Silnik o mocy 75 KM to najmniejsza jednostka stosowana w Seacie Leonie. Jest to więc propozycja dla kierowców szukających auta niekoniecznie bardzo szybkiego, ale z powodzeniem mogącego pełnić rolę samochodu rodzinnego. Najtańszy Leon jest przy tym nieźle wyposażony.
Leon pojawił się później niż Toledo - oba auta różnią się tylko rozwiązaniem tylnej części nadwozia. Toledo jest typowym sedanem, Leon to zgrabny, pięciodrzwiowy hatchback. Szkoda, że nie ma w ofercie odmiany trzydrzwiowej, o wiele bardziej takie nadwozie pasowałoby do mocnych silników, 150-konnego diesla TDI i 180-konnej jednostki benzynowej 1.8 T. Do wyboru są za to trzy wersje wyposażenia - Stella, Signo i Sport.
Leon, podobnie jak kilka innych aut, został zbudowany na płycie podłogowej Volkswagena Golfa IV. Bliźniaki kompaktowego Seata to m.in. Audi TT, A3, Skoda Octavia, Volkswagen Bora i Seat Toledo.
Testowy model - Leon Stella - był wyposażony w ABS, poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, wspomaganie układu kierowniczego, immobiliser, regulację kierownicy w dwóch płaszczyznach i lakierowane w kolorze nadwozia zderzaki. Lista opcji obejmuje klimatyzację, elektrycznie opuszczane szyby we wszystkich drzwiach, centralne ryglowanie zamków z pilotem, komputer pokładowy, radioodtwarzacz, elektrycznie regulowane lusterka, halogeny i aluminiowe felgi. Tak wyposażone auto kosztuje 45 990 zł.
Auto jest dość twardo zawieszone, dzięki temu bardzo dobrze trzyma się drogi. Skłonność do podsterowności jest bardzo łatwa do opanowania i nie powinna sprawić kłopotów nawet niezbyt doświadczonemu kierowcy. Silnik 1.4 nie jest niestety wzorem elastyczności - nabiera wigoru dopiero po przekroczeniu 3,5 tysiąca obrotów. Powyżej 4,5 tysiąca obr./min hałas staje się dokuczliwy - to jeszcze jeden powód, dla którego 75-konna odmiana Leona jest stworzona do spokojnego przemieszczania się.
Wnętrze
Deska rozdzielcza jest niemal identyczna jak w Audi A3, do jakości użytych wewnątrz tworzyw sztucznych nie mamy więc większych zastrzeżeń. Podobnie jak w niedużym Audi zegary podświetlone są na czerwono, w nocy może to razić kierowcę. Na szczęście pomyślano o regulacji natężenia podświetlenia. Niezbyt fortunne jest jednak podświetlenie wskaźników po uruchomieniu silnika nawet przy wyłączonych światłach - w mieście po zmroku jest to bardzo niebezpieczne.
Nadwozie
Leon jest produkowany wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem, jest na pierwszy rzut oka niemal identyczny jak Toledo. Różnice między obydwoma autami widać dopiero z tyłu - Toledo jest typowym sedanem, Leon zaś hatchbackiem. Skrócenie bryły nadwozia udało się stylistom Seata bardzo dobrze, Leon jest ładniejszy od pierwowzoru, jednak taki zabieg niesie także inne konsekwencje - pojemność bagażnika spadła z 500 l w Toledo do 340 w Leonie. Typowo dla Seata rozwiązano uchwyt do otwierania bagażnika - jest on jednocześnie znakiem firmowym.
Silnik
75 KM to niezbyt wiele, nie ma więc co liczyć na sportowe osiągi. Wprawdzie prędkość maksymalna jest na niezłym poziomie - 170 km/h, ale do jej osiągnięcia trzeba sporo cierpliwości. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 14,6 sek., to niezbyt imponujący wynik. Dla bardziej wymagających przeznaczony jest 1,6-litrowy silnik benzynowy, o mocy podniesionej niedawno ze 100 do 105 KM. Ofertę zamykają dwie jednostki benzynowe o mocy 125 i 180 KM i diesle TDI o mocy 90, 110 i 150 KM.
Rekompensatą za niezbyt dobre osiągi jest niskie zużycie paliwa. Leon 1.4 spala średnio około 8 l benzyny na 100 km. Nieco delikatniejsze obchodzenie się z pedałem gazu może spowodować spadek zużycia paliwa o 0,5-1 l/100 km.
Podsumowanie
Leon z silnikiem 1.4 75 KM jest propozycją dla kierowców ceniących niskie zużycie paliwa, a przy tym nie mających zbyt grubego portfela. Naszym zdaniem lepszym wyborem jest droższa o 2000 zł wersja z silnikiem 1.6 105 KM. Osiągi tej odmiany są znacznie lepsze, a zużycie paliwa minimalnie wyższe.
Seat Leon a konkurencja
Model | Seat Leon | Peugeot 307 | Alfa Romeo 146 |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1390 | 1360 | 1388 |
Moc maks. (KM) | 75 | 75 | 75 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 128 | 120 | 123 |
Skrzynia biegów | M/5 | M/5 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/T | T/T | T/B |
Średnica zawracania (m) | 11,2 | 11,1 | 10,9 |
Objętość bagażnika (dm3 ) | 340 | 340 | 350 |
Długość (mm) | 4184 | 4200 | 4290 |
Szerokość (mm) | 1742 | 1755 | 1700 |
Wysokość (mm) | 1457 | 1510 | 1480 |
Rozstaw osi (mm) | 2513 | 2610 | 2615 |
Masa własna (kg) | 1135 | 1140 | 1075 |
Ładowność (kg) | 510 | 500 | 495 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 167 | 171 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 14,6 | 15,7 | 15,1 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 9 | 8,7 | 8,8 |
Poza miastem | 5,4 | 5,5 | 5,4 |
Średnie | 6,7 | 6,7 | 6,6 |
Wyposażenie
Model | Leon Stella | 307 XR | Focus Ambiente |
Cena (zł) | 45 990 | 47 500 | 43 900 |
ABS | S | S | O |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | O | O | O |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby przód/tył | O/O | S/O | S/O |
Centralne ryglowanie zamków | O | S | S |
Radio | O | S | O |
Klimatyzacja | O | O | O |
Aluminiowe felgi | O | O | O |
S - standard, O - opcja
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?