Seat Leon 1.4

Witold Blady
Jest to propozycja dla kierowców szukających auta niekoniecznie bardzo szybkiego, ale z powodzeniem mogącego pełnić rolę samochodu rodzinnego.

Silnik o mocy 75 KM to najmniejsza jednostka stosowana w Seacie Leonie. Jest to więc propozycja dla kierowców szukających auta niekoniecznie bardzo szybkiego, ale z powodzeniem mogącego pełnić rolę samochodu rodzinnego. Najtańszy Leon jest przy tym nieźle wyposażony.

Seat Leon 1.4

Leon pojawił się później niż Toledo - oba auta różnią się tylko rozwiązaniem tylnej części nadwozia. Toledo jest typowym sedanem, Leon to zgrabny, pięciodrzwiowy hatchback. Szkoda, że nie ma w ofercie odmiany trzydrzwiowej, o wiele bardziej takie nadwozie pasowałoby do mocnych silników, 150-konnego diesla TDI i 180-konnej jednostki benzynowej 1.8 T. Do wyboru są za to trzy wersje wyposażenia - Stella, Signo i Sport.
Leon, podobnie jak kilka innych aut, został zbudowany na płycie podłogowej Volkswagena Golfa IV. Bliźniaki kompaktowego Seata to m.in. Audi TT, A3, Skoda Octavia, Volkswagen Bora i Seat Toledo.
Testowy model - Leon Stella - był wyposażony w ABS, poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, wspomaganie układu kierowniczego, immobiliser, regulację kierownicy w dwóch płaszczyznach i lakierowane w kolorze nadwozia zderzaki. Lista opcji obejmuje klimatyzację, elektrycznie opuszczane szyby we wszystkich drzwiach, centralne ryglowanie zamków z pilotem, komputer pokładowy, radioodtwarzacz, elektrycznie regulowane lusterka, halogeny i aluminiowe felgi. Tak wyposażone auto kosztuje 45 990 zł.
Auto jest dość twardo zawieszone, dzięki temu bardzo dobrze trzyma się drogi. Skłonność do podsterowności jest bardzo łatwa do opanowania i nie powinna sprawić kłopotów nawet niezbyt doświadczonemu kierowcy. Silnik 1.4 nie jest niestety wzorem elastyczności - nabiera wigoru dopiero po przekroczeniu 3,5 tysiąca obrotów. Powyżej 4,5 tysiąca obr./min hałas staje się dokuczliwy - to jeszcze jeden powód, dla którego 75-konna odmiana Leona jest stworzona do spokojnego przemieszczania się.
Wnętrze
Deska rozdzielcza jest niemal identyczna jak w Audi A3, do jakości użytych wewnątrz tworzyw sztucznych nie mamy więc większych zastrzeżeń. Podobnie jak w niedużym Audi zegary podświetlone są na czerwono, w nocy może to razić kierowcę. Na szczęście pomyślano o regulacji natężenia podświetlenia. Niezbyt fortunne jest jednak podświetlenie wskaźników po uruchomieniu silnika nawet przy wyłączonych światłach - w mieście po zmroku jest to bardzo niebezpieczne.
Nadwozie
Leon jest produkowany wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem, jest na pierwszy rzut oka niemal identyczny jak Toledo. Różnice między obydwoma autami widać dopiero z tyłu - Toledo jest typowym sedanem, Leon zaś hatchbackiem. Skrócenie bryły nadwozia udało się stylistom Seata bardzo dobrze, Leon jest ładniejszy od pierwowzoru, jednak taki zabieg niesie także inne konsekwencje - pojemność bagażnika spadła z 500 l w Toledo do 340 w Leonie. Typowo dla Seata rozwiązano uchwyt do otwierania bagażnika - jest on jednocześnie znakiem firmowym.
Silnik
75 KM to niezbyt wiele, nie ma więc co liczyć na sportowe osiągi. Wprawdzie prędkość maksymalna jest na niezłym poziomie - 170 km/h, ale do jej osiągnięcia trzeba sporo cierpliwości. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 14,6 sek., to niezbyt imponujący wynik. Dla bardziej wymagających przeznaczony jest 1,6-litrowy silnik benzynowy, o mocy podniesionej niedawno ze 100 do 105 KM. Ofertę zamykają dwie jednostki benzynowe o mocy 125 i 180 KM i diesle TDI o mocy 90, 110 i 150 KM.
Rekompensatą za niezbyt dobre osiągi jest niskie zużycie paliwa. Leon 1.4 spala średnio około 8 l benzyny na 100 km. Nieco delikatniejsze obchodzenie się z pedałem gazu może spowodować spadek zużycia paliwa o 0,5-1 l/100 km.
Podsumowanie
Leon z silnikiem 1.4 75 KM jest propozycją dla kierowców ceniących niskie zużycie paliwa, a przy tym nie mających zbyt grubego portfela. Naszym zdaniem lepszym wyborem jest droższa o 2000 zł wersja z silnikiem 1.6 105 KM. Osiągi tej odmiany są znacznie lepsze, a zużycie paliwa minimalnie wyższe.
Seat Leon a konkurencja

ModelSeat LeonPeugeot 307Alfa Romeo 146
SilnikR4R4R4
Pojemność skokowa (cm3
)
139013601388
Moc maks. (KM)757575
Maks. moment obrotowy (Nm)128120123
Skrzynia biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/B
Średnica zawracania (m)11,211,110,9
Objętość bagażnika (dm3
)
340340350
Długość (mm)418442004290
Szerokość (mm)174217551700
Wysokość (mm)145715101480
Rozstaw osi (mm)251326102615
Masa własna (kg)113511401075
Ładowność (kg)510500495
Prędkość maksymalna (km/h)170167171
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)14,615,715,1
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto98,78,8
Poza miastem5,45,55,4
Średnie6,76,76,6

Wyposażenie

ModelLeon Stella307 XRFocus Ambiente
Cena (zł)45 99047 50043 900
ABSSSO
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneOOO
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłO/OS/OS/O
Centralne ryglowanie zamkówOSS
RadioOSO
KlimatyzacjaOOO
Aluminiowe felgiOOO

S - standard, O - opcja

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty