Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36195 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Seat Leon 1.4

Data publikacji: Autor: Witold Blady

 Jest to propozycja dla kierowców szukających auta niekoniecznie bardzo szybkiego, ale z powodzeniem mogącego pełnić rolę samochodu rodzinnego.

Silnik o mocy 75 KM to najmniejsza jednostka stosowana w Seacie Leonie. Jest to więc propozycja dla kierowców szukających auta niekoniecznie bardzo szybkiego, ale z powodzeniem mogącego pełnić rolę samochodu rodzinnego. Najtańszy Leon jest przy tym nieźle wyposażony.

Leon pojawił się później niż Toledo - oba auta różnią się tylko rozwiązaniem tylnej części nadwozia. Toledo jest typowym sedanem, Leon to zgrabny, pięciodrzwiowy hatchback. Szkoda, że nie ma w ofercie odmiany trzydrzwiowej, o wiele bardziej takie nadwozie pasowałoby do mocnych silników, 150-konnego diesla TDI i 180-konnej jednostki benzynowej 1.8 T. Do wyboru są za to trzy wersje wyposażenia - Stella, Signo i Sport.

Leon, podobnie jak kilka innych aut, został zbudowany na płycie podłogowej Volkswagena Golfa IV. Bliźniaki kompaktowego Seata to m.in. Audi TT, A3, Skoda Octavia, Volkswagen Bora i Seat Toledo.

Testowy model - Leon Stella - był wyposażony w ABS, poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, wspomaganie układu kierowniczego, immobiliser, regulację kierownicy w dwóch płaszczyznach i lakierowane w kolorze nadwozia zderzaki. Lista opcji obejmuje klimatyzację, elektrycznie opuszczane szyby we wszystkich drzwiach, centralne ryglowanie zamków z pilotem, komputer pokładowy, radioodtwarzacz, elektrycznie regulowane lusterka, halogeny i aluminiowe felgi. Tak wyposażone auto kosztuje 45 990 zł.

Auto jest dość twardo zawieszone, dzięki temu bardzo dobrze trzyma się drogi. Skłonność do podsterowności jest bardzo łatwa do opanowania i nie powinna sprawić kłopotów nawet niezbyt doświadczonemu kierowcy. Silnik 1.4 nie jest niestety wzorem elastyczności - nabiera wigoru dopiero po przekroczeniu 3,5 tysiąca obrotów. Powyżej 4,5 tysiąca obr./min hałas staje się dokuczliwy - to jeszcze jeden powód, dla którego 75-konna odmiana Leona jest stworzona do spokojnego przemieszczania się.

Wnętrze
Deska rozdzielcza jest niemal identyczna jak w Audi A3, do jakości użytych wewnątrz tworzyw sztucznych nie mamy więc większych zastrzeżeń. Podobnie jak w niedużym Audi zegary podświetlone są na czerwono, w nocy może to razić kierowcę. Na szczęście pomyślano o regulacji natężenia podświetlenia. Niezbyt fortunne jest jednak podświetlenie wskaźników po uruchomieniu silnika nawet przy wyłączonych światłach - w mieście po zmroku jest to bardzo niebezpieczne.

Nadwozie
Leon jest produkowany wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem, jest na pierwszy rzut oka niemal identyczny jak Toledo. Różnice między obydwoma autami widać dopiero z tyłu - Toledo jest typowym sedanem, Leon zaś hatchbackiem. Skrócenie bryły nadwozia udało się stylistom Seata bardzo dobrze, Leon jest ładniejszy od pierwowzoru, jednak taki zabieg niesie także inne konsekwencje - pojemność bagażnika spadła z 500 l w Toledo do 340 w Leonie. Typowo dla Seata rozwiązano uchwyt do otwierania bagażnika - jest on jednocześnie znakiem firmowym.

Silnik
75 KM to niezbyt wiele, nie ma więc co liczyć na sportowe osiągi. Wprawdzie prędkość maksymalna jest na niezłym poziomie - 170 km/h, ale do jej osiągnięcia trzeba sporo cierpliwości. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 14,6 sek., to niezbyt imponujący wynik. Dla bardziej wymagających przeznaczony jest 1,6-litrowy silnik benzynowy, o mocy podniesionej niedawno ze 100 do 105 KM. Ofertę zamykają dwie jednostki benzynowe o mocy 125 i 180 KM i diesle TDI o mocy 90, 110 i 150 KM.
Rekompensatą za niezbyt dobre osiągi jest niskie zużycie paliwa. Leon 1.4 spala średnio około 8 l benzyny na 100 km. Nieco delikatniejsze obchodzenie się z pedałem gazu może spowodować spadek zużycia paliwa o 0,5-1 l/100 km.

Podsumowanie
Leon z silnikiem 1.4 75 KM jest propozycją dla kierowców ceniących niskie zużycie paliwa, a przy tym nie mających zbyt grubego portfela. Naszym zdaniem lepszym wyborem jest droższa o 2000 zł wersja z silnikiem 1.6 105 KM. Osiągi tej odmiany są znacznie lepsze, a zużycie paliwa minimalnie wyższe.

Seat Leon a konkurencja

Model Seat Leon Peugeot 307 Alfa Romeo 146
Silnik R4 R4 R4
Pojemność skokowa (cm3 ) 1390 1360 1388
Moc maks. (KM) 75 75 75
Maks. moment obrotowy (Nm) 128 120 123
Skrzynia biegów M/5 M/5 M/5
Hamulce przednie/tylne T/T T/T T/B
Średnica zawracania (m) 11,2 11,1 10,9
Objętość bagażnika (dm3 ) 340 340 350
Długość (mm) 4184 4200 4290
Szerokość (mm) 1742 1755 1700
Wysokość (mm) 1457 1510 1480
Rozstaw osi (mm) 2513 2610 2615
Masa własna (kg) 1135 1140 1075
Ładowność (kg) 510 500 495
Prędkość maksymalna (km/h) 170 167 171
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 14,6 15,7 15,1
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 9 8,7 8,8
Poza miastem 5,4 5,5 5,4
Średnie 6,7 6,7 6,6

Wyposażenie

Model Leon Stella 307 XR Focus Ambiente
Cena (zł) 45 990 47 500 43 900
ABS S S O
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne O O O
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby przód/tył O/O S/O S/O
Centralne ryglowanie zamków O S S
Radio O S O
Klimatyzacja O O O
Aluminiowe felgi O O O

S - standard, O - opcja

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

SEAT Leon zdjęcia

SEAT Leon dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

SEAT Leon Cena

Części dla marki SEAT

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

477 zł