Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36609 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Seat Leon 1.6

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. Ryszard Polit: Nowy Leon jest kreowany jako najbardziej sportowy model Seata. Niektórzy upatrują w nim analogie do minivana Altea. Nowy Leon wygląda jak obniżona Altea, co nie jest absolutnie żadną wadą, gdyż Altea w Europie sprzedaje się znakomicie.

Uważa się, że modele jednej marki powinny być w charakterystyczny sposób do siebie podobne, by łatwo je było rozpoznać.    

 

Głównym stylistą Seata jest Walter de Silva i to zespół pod jego kierunkiem projektuje tak wyróżniające się modele. W zasadzie nie komentujemy wyglądu, ale trudno nie zauważyć klamki tylnych drzwi umieszczonej wysoko w słupku przy szybie. Takim rozwiązaniem zwróciła niegdyś Fot. Ryszard Polit: Nowy Leon jest kreowany jako najbardziej sportowy model Seata. Niektórzy upatrują w nim analogie do minivana Altea. uwagę Alfa Romeo 156. My jechaliśmy jednak Leonem napędzanym benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 102 KM.  

 

Cechy szczególne  

 

Bodaj najbardziej charakterystyczną cechą Leona jest białe podświetlenie wskaźników. Do tej pory w Seatach stosowano kolor czerwony, który chociaż męczący, miał podkreślać sportowy charakter marki. W Leonie zwracają uwagę bardzo wygodne przednie fotele i wycieraczki przedniej szyby, które w położeniu spoczynkowym znajdują się przy pionowych słupkach. Ma to zmniejszyć opór aerodynamiczny, a więc także hałas. Leon wykorzystuje płytę Fot. Ryszard Polit: Leon napędzany silnikiem benzynowym 1,6 l/102 KM nie jest specjalnie szybki. podłogową z VW Golfa V i Audi A3, z tylnym zawieszeniem wielowahaczowym. Wnętrze Leona jest dość przestronne, a na tylnej kanapie miejsca jest całkiem sporo. Atrakcyjnie wyglądająca klamka tylnych drzwi nie jest jednak wygodna w użyciu. Bagażnik ma objętość 341 l i nie jest to zbyt dużo.  

 

Silnik

 

Do napędu Leona przewidziano dobrze znane silniki z modeli VW i Audi. Szczerze mówiąc, wybór silnika 1,6 l o mocy 102 KM był dość przypadkowy. Chcieliśmy jednak sprawdzić, jak Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest podświetlona na biało
- to nowość w Seatach. zachowuje się najtańszy Leon z najsłabszym silnikiem, gdyż jego cena wydała się nam dość atrakcyjna. Ta jednostka napędowa z dwoma zaworami w cylindrze nie jest zbyt nowoczesna, ale zupełnie wystarczająca do napędu tego pojazdu. Mankamentem jest spore zużycie paliwa – na trasie podczas spokojnej jazdy po zaśnieżonych drogach zużyliśmy 8,3 l na 100 km.   

 

Fot. Ryszard Polit Wrażenia z jazdy

 

Czasy rozpędzania pojazdu nie są oszałamiające, ale do normalnej jazdy zupełnie wystarczają. Silnik jest dość elastyczny i nie wymaga częstej zmiany biegów, zresztą zmieniają się one znakomicie. Leon ma przyzwoite własności jezdne, co jest zasługą dobrze opracowanej płyty podłogowej. W porównaniu z VW Golfem zmieniono charakterystykę elementów tłumiących na bardziej sztywne, co jest typowe dla Seatów. Obniża to nieco komfort jazdy, ale za to podczas szybko pokonywanych zakrętów Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Leona jest dość przestronne. nadwozie nie ma tendencji do przechylania się. Pojazd prowadzi się bardzo stabilnie. Układ hamulcowy pozwala na zatrzymanie pojazdu z prędkości 100 km/h na drodze 40 m. To przeciętny wynik w tej klasie pojazdów.

 

Podsumowanie  

 

Najtańszy Leon kosztuje 54 990 zł i biorąc pod uwagę dość bogate wyposażenie jest to przystępna cena. W wyposażeniu standardowym są Fot. Ryszard Polit m.in. 6 poduszek powietrznych,  układ ABS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz układ samoczynnie osuszający tarcze hamulcowe. W tej klasie aut to rzadkość. W sumie Leon robi bardzo korzystne wrażenie, chociaż trudno uwierzyć, że jest on kreowany jako najbardziej sportowy model Seata. Dla amatorów szybszej jazdy można polecić silnik 2,0 FSI o mocy 150 KM – kosztuje już 82 990 zł lub diesla 2,0 TDI/140 KM za 81 990 zł.    

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1595

Moc maksymalna (KM/obr/min):

102/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

148/3800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,7

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

12,5

Prędkość maksymalna (km/h):

184

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,0

Pojemność bagażnika (dm3):

341

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,9/10,3

Długość x szerokość x wysokość (cm):

432 x 177 x 146

Rozstaw osi (cm):

258

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena (zł):

54 990

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Obszerna kabina pasażerska.

Silnik

***

Niezbyt nowoczesny silnik jest dość elastyczny, ale paliwożerny. 

Poziom hałasu

b.d.

 

Hamulce

***

Droga hamowania typowa dla aut tej klasy.

Dynamika

***

Przeciętna dynamika.  

Zużycie paliwa

***

Na trasie pojazd zużył 8,3 l na 100 km. 

Nowoczesność konstrukcji

****

Nowoczesna konstrukcja, z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. 

Wyposażenie podstawowe

****

Dość bogate wyposażenie standardowe.   

 

Wyposażenie seryjne:

Seat Leon Audience

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS/ASR

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie

S

Lusterka sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

s - wyposażenie seryjne

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • jak (gość)

    Wspanialy i niezwykle piekny samochod. Linia jest wyrozniajaca sie z tlumu zwyklych samochodow.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

SEAT Leon zdjęcia

SEAT Leon dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

SEAT Leon opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

SEAT Leon Cena

Części dla marki SEAT

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

477 zł