Seat Leon Cupra. Ma narowisty charakter

Wojciech Frelichowski
Seat Leon Cupra Główną atrakcją Leona Cupra jest silnik. To czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów i mocy 290 KM. Silnik wyposażono w podwójny wtrysk i zmienne fazy rozrządu. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm i jest dostępny już od 1700 obr/min. Fot. Wojciech Frelichwoski
Seat Leon Cupra Główną atrakcją Leona Cupra jest silnik. To czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów i mocy 290 KM. Silnik wyposażono w podwójny wtrysk i zmienne fazy rozrządu. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm i jest dostępny już od 1700 obr/min. Fot. Wojciech Frelichwoski
Seat Leon Cupra to samochód, którym śmiało można stanąć w szranki z niejednym autem typowo sportowym. Szkoda tylko, że nie ma napędu na obie osie.
Seat Leon Cupra Główną atrakcją Leona Cupra jest silnik. To czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów i mocy 290 KM. Silnik wyposażono
Seat Leon Cupra

Główną atrakcją Leona Cupra jest silnik. To czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów i mocy 290 KM. Silnik wyposażono w podwójny wtrysk i zmienne fazy rozrządu. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm i jest dostępny już od 1700 obr/min.

Fot. Wojciech Frelichwoski

W tym roku mija 20 lat od chwili, kiedy w ofercie Seata pojawił się model w usportowionej wersji Cupra (nazwa powstała po połączeniu dwóch angielskich wyrazów Cup, czyli puchar oraz Racing - wyścig). Była to Ibiza z benzynowym silnikiem 2.0 o mocy 150 KM. Natomiast pierwszy Leon w wersji Cupra wyjechał na drogi w 1999 roku. Pod maską miał benzyniaka z turbodoładowaniem o pojemności 1.8 litra i mocy 180 KM.

Stylistyczne emocje

Już nadwozie zwykłej wersji Seata Leona ma sportowe odniesienia. Odmiana Cupra jest jeszcze bardziej wyrafinowana. Wystarczy popatrzeć na masywny przód z wielkim wlotem powietrza poniżej zderzaka, czy ostro zarysowane klosze reflektorów. Ponadto nadwozie obfituje w szereg ostrych krawędzi, które potęgują wrażenie dynamiki. Nie skąpiono też na kontrastowych detalach - w przypadku testowego egzemplarza w pomarańczowym kolorze (obramówka grilla, obudowy lusterek, obręcze kół).

Z tyłu spod zderzaka wystają dwie rury wydechowe - widomy znak, że samochód pod maską ma sporą dawkę koni mechanicznych. Natomiast zwieńczeniem krawędzi tylnej szyby jest aerodynamiczny spojler.

Z czarną podsufitką

Seat Leon Cupra Główną atrakcją Leona Cupra jest silnik. To czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów i mocy 290 KM. Silnik wyposażono
Seat Leon Cupra

Główną atrakcją Leona Cupra jest silnik. To czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów i mocy 290 KM. Silnik wyposażono w podwójny wtrysk i zmienne fazy rozrządu. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm i jest dostępny już od 1700 obr/min.

Fot. Wojciech Frelichwoski

Atrybutem wnętrza Leona Cupry jest m.in. czarna podsufitka oraz tapicerka będąca kompilacją skóry i alcantary z dodatkowym białym motywem na brzegach foteli. Podobny element jest widoczny na wewnętrznych panelach drzwi.Oczywiście skórą obszyto także kierownicę (na sportową modłę ściętą u dołu), dźwignie zmiany biegów oraz hamulca ręcznego. Obszycie wykończono białą stebnówką.

Tu i ówdzie widoczne są emblematy wersji Cupra, np. na kierownicy czy dźwigni zmiany biegów. Jest także na tarczy prędkościomierza, ale szkoda, że producent nie pokusił się o zamontowanie białych tarcz zegarów, tak jak to było w Leonie Cupra pierwszej i drugiej generacji. Białe zegary mogłyby nieco uatrakcyjnić nieciekawą stylistkę kokpitu Leona. Ten nieco kanciasty projekt jest do przyjęcia w zwykłej wersji tego auta. W wersji Cupra wygląda nieco za ciężko.

Są jednak inne atrybuty. Na przykład wyposażenie. Cupra ma w zasadzie wszystko, co służy komfortowi i bezpieczeństwu. To m.in. automatyczna klimatyzacja Climatronic czy zestaw multimedialny z ekranem dotykowym z trójwymiarową grafiką i ośmioma głośnikami.

Silnik z turbiną

Główną atrakcją Leona Cupra jest silnik. To czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów i mocy 290 KM. Silnik wyposażono w podwójny wtrysk i zmienne fazy rozrządu. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm i jest dostępny już od 1700 obr/min. Jakie są osiągi? Sprint od 0 do 100 km/h trwa tylko 5,8 sekundy. To rezultat godny sportowego auta z górnej półki.

[page_break]

A spalanie? Producent podaje, że średnie zużycia paliwa w wersji z manualną skrzynią biegów wynosi 6,7 litra na 100 km. Oczywiście dane fabryczne odbiegają od rzeczywistości, choć nie są to różnice diametralne. W naszym teście auto spaliło średnio 8 litrów na 100 km, ale jak na 290-konny silnik, to i tak dobry wynik.

Sprinterskie popisy 

Seat Leon Cupra Główną atrakcją Leona Cupra jest silnik. To czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów i mocy 290 KM. Silnik wyposażono
Seat Leon Cupra

Główną atrakcją Leona Cupra jest silnik. To czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów i mocy 290 KM. Silnik wyposażono w podwójny wtrysk i zmienne fazy rozrządu. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm i jest dostępny już od 1700 obr/min.

Fot. Wojciech Frelichwoski

Na drodze Seat Leon Cupra to wulkan energii, choć żeby korzystać z pełni mocy silnik trzeba kierownicę mocno trzymać w dłoniach. Dlaczego? Jeśli ruszamy z impetem z miejsca, to przednie koła, na które trafia moment obrotowy, potrafią szybko stracić kontakt z nawierzchnią, szczególnie jeśli jest śliska. Żałować tylko wypada, że to auto nie ma napędu 4x4 (w Leonie Cupra I generacji była taka wersja).

Jest za to blokada mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. System używa sprzęgła wielotarczowego, które jest uruchamiane hydraulicznie i kontrolowane elektronicznie.

Ponadto Leon Cupra ma też system Cupra**Drive Profile, który pozwala kierowcy na wybór odpowiedniego trybu podczas jazdy. Są zatem tryby Comfort i Sport, ale jest też tryb Cupra, który działa niczym dopalacz. Jest jeszcze adaptacyjne zawieszenie DCC, które dostosowuje charakterystykę pracy amortyzatorów do drogi i panujących warunków.

Szybkie pokonywanie zakrętów tym samochodem to sama frajda. Co prawda czasem czuć lekką podsterowność, ale w takim aucie bywa to nawet ekscytujące. Nad stabilnością czuwa system ESP, ale ingeruje dopiero w poważnych tarapatach. Jeszcze słowo o sześciostopniowej manualnej skrzyni biegów. Mechanizm działa bardzo precyzyjnie, ale sama dźwignia biegów mogłaby być odrobinę krótsza – bardziej pasowałaby do sportowego stylu tego auta.

Seat Leon Cupra i konkurenci:

Marka/model

Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM

Honda Civic Type-R 2.0 Turbo 310 KM

Peugeot 308 GTI 1.6 e-THP 272 KM

Cena (zł)

124 700

146 800

132 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

 

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4271/1816/1435

4390/2065/1466

4253/1804/1457

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1534/1508

b.d.

1559/1553

Rozstaw osi (mm)

2631

2594

2620

Masa własna (kg)

1305

1382

1300

Pojemność bagażnika (l)

380

475

398

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

50

53

Układ napędowy

 

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

1984

1996

1956

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

                                                          Osiągi

 

Moc (KM) przy obr./min

290 przy 5900

310 przy 6500

272 przy 6000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

350 przy 1700

400 przy 2500

330 przy 1900

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

5,8

5,7

6,0

Prędkość maksymalna (km/h)

250

270

250

Średnie spalanie (l/100 km)

6,7

7,3

6,0

Emisja CO2 (g/km)

156

170

139

 

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty