Określenie Cupra powstało z połączenia angielskich wyrazów: cup (puchar) oraz race (wyścig). Pierwszy Seat Cupra pojawił się w 1996 roku. Była to Ibiza z benzynowym silnikiem 2.0 o mocy 150 KM. Natomiast pierwszy Leon w wersji Cupra wyjechał na drogi w 1999 roku. Pod maską miał benzyniaka z turbodoładowaniem o pojemności 1.8 litra i mocy 180 KM.
Teraz Seat proponuje Leona Cuprę R, którego głównym atrybutem jest 2-litrowy, turbodoładowany silnik o mocy 310 KM. Tak mocnej jednostki napędowej w ofercie Seata jeszcze nie było. Aczkolwiek modele Cupra z literą R już były, także w linii modelowej Leona. Było to w roku 2001, kiedy zaproponowano Leona Cuprę R z silnikiem o mocy 210 KM, który później wzmocniono do 225 KM.
Najnowszy Leon Cupra R może się pochwalić nie tylko mocnym silnikiem. Moc tej jednostki koresponduje z dynamicznym projektem nadwozia oraz specjalnym wyposażeniem kabiny. Już nadwozie zwykłego Leona Cupry może wzbudzać emocje. Wersja Cupra R jest jeszcze bardziej wyrafinowana. Auto wyróżnia się aerodynamicznym pakietem z elementami z włókna węglowego i nowymi spojlerami. Do tego dopasowano liczne wstawki w kolorze miedzi, obejmujące m.in. lusterka zewnętrzne czy specjalnie zaprojektowane obręcze ze stopu metali lekkich.
W kabinie głównym atrybutem sportowej stylistyki jest m.in. czarna podsufitka oraz tapicerka będąca kompilacją skóry i alcantary. Tym materiałem obszyto też kierownicę i wykończono jaskrawą stebnówką. W desce rozdzielczej widoczne są wstawki w kolorze miedzi (nawiązują do detali widocznych w nadwoziu) oraz elementy z włókna węglowego. Sportowy charakter wnętrza podkreślają również fotele ze zintegrowanymi zagłówkami oraz biało-czarne tarcze zegarów. Detalami, które wzbogacają sportowy design kabiny jest emblemat Cupra na kierownicy oraz stylizowane napisy na oparciach przednich foteli.
Jeśli chodzi o komfort i bezpieczeństwo to Leon Cupra R ma wszystko, co proponuje Seat. Jest zatem m.in. automatyczna klimatyzacja Climatronic czy zestaw multimedialny z ekranem dotykowym z trójwymiarową grafiką i ośmioma głośnikami.
Tak jak wspomnieliśmy - główną zaletą tego samochodu jest silnik. To czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów, która będzie proponowana w dwóch wersjach. W konfiguracji z dwusprzęgłową, automatyczną, sześciostopniową przekładnią DSG silnika będzie mieć 300 KM. Natomiast w połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną silnik ma 310 KM. W obu przypadkach moment obrotowy trafia na przednią oś. Jak informuje producent, w tej pierwszej wersji auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy, w drugiej - w 5,8 s. To rezultaty godne sportowego auta z górnej półki.
Potężna moc silnika byłaby trudna do opanowania, gdyby nie szereg systemów towarzyszących. Zastosowano zatem jest sportowy, elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy. Jego zadaniem jest poprawa trakcji podczas gwałtownego przyspieszania, jak i podczas pokonywania zakrętów.
Do dużych prędkości dostosowano także zawieszenie oraz układ kierowniczy. Wykorzystano amortyzatory o regulowanej sile tłumienia oraz układ CUPRA Drive Profile. System ten zarządza m.in. zawieszeniem, pracą skrzyni biegów czy wspomaganiem kierownicy. Natomiast za skuteczne hamowanie odpowiedzialny jest układ hamulcowy marki Brembo.
[page_break]
Mieliśmy okazję wypróbować możliwości Leona Cupry R w tej mocniejszej, 310-konnej wersji. Już po przejechaniu kilkuset metrów nasuwa się wrażenie, że wygląd tego auta jest odzwierciedleniem jego możliwości trakcyjnych. Ten Seat to wulkan energii. Można czasem wręcz odnieść wrażenie, że przednie koła chcą się wyrwać i same pognać dalej. Ale ten żar jest po pełną kontrolą, co jest m.in. efektem zastosowania sportowego mechanizmu różnicowego. System używa sprzęgła wielotarczowego, które jest uruchamiane hydraulicznie i kontrolowane elektronicznie.
Kierowca ma jeszcze do dyspozycji wybór profilu jazdy. Do wyboru są cztery programy: komfortowy, sportowy, cupra oraz indywidualny. Najbardziej ekscytujący jest program cupra. Zawieszenie robi się twardsze, układ kierowniczy stawia większy opór, a reakcja silnika i punkty zmiany przełożenia przekładni są ustawione bardziej dynamiczne. Natomiast układ wydechowy zaczyna buczeć rasowym rajdowym dźwiękiem.
Seat Leon Cupra R jest już dostępny w sprzedaży. Ale uwaga, jest to edycja limitowana, która zostanie wyprodukowana w liczbie tylko 799 sztuk. Każdy egzemplarz otrzyma swój własny numer. Wersję 300-konną wyceniono na 187 500 zł, zaś 310-konna na 182 100 zł. W ramach zamówienia każdy nabywca Leona Cupry R otrzyma również zaproszenie na ekskluzywne szkolenie z doskonalenia techniki jazdy sportowym autem.
Seat Leon Cupra R i konkurenci:
Marka/model | Seat Leon Cupra R 310 KM | Honda Civic Type-R GT | Volkswagen Golf R | |||
Cena (zł) | 182 100 | 158 200 | 169 650 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4324/1816/1435 | 4557/1877/1434 | 4263/1799/1465 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1568/1543 | b.d. | b.d. | |||
Rozstaw osi (mm) | 2631 | 2699 | 2626 | |||
Masa własna (kg) | 1453 | 1334 | 1430 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 380 | 420 | 343 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 46 | 50 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | benzyna 95 | benzyna 95 | benzyna 95 | |||
Pojemność (cm3) | 1984 | 1996 | 1984 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | przednia | przednia | 4x4 | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | automatyczna/7 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 310 przy 5800 | 320 przy 6500 | 310 przy 5500 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 380 przy 1800 | 400 przy 2500 | 400 przy 2000 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,8 | 5,8 | 4,6 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 272 | 250 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,3 | 7,7 | 7,0 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 156 | 176 | 160 | |||
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?