Pierwszy Seat Leon Cupra wyjechał na drogi w 1999 roku. Nazwa Cupra powstała po połączeniu dwóch angielskich wyrazów: Cup, czyli puchar oraz Racing - wyścig. Sportowy Leon pod maską miał benzyniaka z turbodoładowaniem o pojemności 1.8 litra i mocy 180 KM. Obecnie na rynku jest obecna trzecia generacja Leona, która w wersji Cupra pod maską kryje się silnik o mocy 300 KM. Obok hatchbacka, dostępna jest również wersja kombi.
Hiszpańscy styliści zadbali, aby Leon Cupra wyróżniał się wyrafinowaną sportową stylistyką. Popatrzmy na masywny przód z wielkim wlotem powietrza poniżej zderzaka, czy ostro zarysowane klosze reflektorów. Do tego nadwozie obfituje w szereg ostrych krawędzi, które potęgują wrażenie dynamiki. Nie skąpiono też na kontrastowych detalach - w przypadku testowego egzemplarza w pomarańczowym kolorze (obramówka grilla, obudowy lusterek, obręcze kół). Natomiast spod tylnego zderzaka wystają dwie rury wydechowe - widomy znak, że samochód pod maską ma sporą dawkę koni mechanicznych.
Odpowiednio przygotowano również wnętrze Leona Cupry. Charakterystycznym elementem kabiny jest m.in. czarna podsufitka oraz tapicerka będąca kompilacją skóry i alcantary z dodatkowym białym motywem na brzegach foteli. Podobny element jest widoczny na wewnętrznych panelach drzwi.Skórą obszyto także kierownicę, dźwignie zmiany biegów oraz hamulca ręcznego. Obszycie wykończono białą stebnówką.
Nie zapomniano też o oznaczeniach wersji Cupra, np. na kierownicy, dźwigni zmiany biegów, czy na tarczy prędkościomierza. Jednak szkoda, że producent nie pokusił się o zamontowanie białych tarcz zegarów, tak jak to było w Leonie Cupra pierwszej i drugiej generacji. Miałoby to ożywcze skutki, bo kształt kokpitu Leona nie jest porywający. Ten nieco kanciasty projekt jest do przyjęcia w zwykłej wersji tego auta. W wersji Cupra wygląda dość ciężko.
Są jednak inne atrybuty. Np. wyposażenie. Cupra ma w zasadzie wszystko, co służy komfortowi i bezpieczeństwu. To m.in. automatyczna klimatyzacja Climatronic czy zestaw multimedialny z ekranem dotykowym z trójwymiarową grafiką i ośmioma głośnikami. Bagażnik ma pojemność 587 litrów, czyli jest całkiem pokaźny. Ale brakuje mu 23 litrów do bagażnika Skody Octavii.
Największym atutem Leona Cupra jest silnik. To czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów i mocy 300 KM. Silnik wyposażono w podwójny wtrysk i zmienne fazy rozrządu. Maksymalny moment obrotowy wynosi 380 Nm i jest dostępny już od 1700 obr./min. Zatem nic dziwnego, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa tylko 5,9 sekundy. Rezultat godny sportowego auta z górnej półki.
Zobacz także: Citroën C3 w naszym teście
Video: materiał informacyjny marki Citroën
A spalanie? Producent podaje, że średnie zużycia paliwa w wersji z automatyczną przekładnia DSG (w takiej konfiguracji był testowy egzemplarz) wynosi 6,8 litra na 100 km. Te dane fabryczne odbiegają od rzeczywistości, choć nie są to różnice diametralne. W naszym teście auto spaliło średnio 8 litrów na 100 km, co jak na 300-konny silnik nie jest wygórowanym zużyciem.
Na drodze Seat Leon Cupra ST wręcz kipi energią, dlatego żeby korzystać z pełni mocy silnik trzeba kierownicę mocno trzymać w dłoniach. Jeśli ruszamy z impetem z miejsca, to przednie koła, na które trafia moment obrotowy, potrafią szybko stracić kontakt z nawierzchnią, szczególnie jeśli jest śliska.
Dobrze, że auto wyposażono w blokadę mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Ponadto jest również system Cupra**Drive Profile, który pozwala kierowcy na wybór odpowiedniego trybu podczas jazdy. Do dyspozycji są tryby Comfort i Sport, ale jest też tryb Cupra, który działa niczym dopalacz. Jest jeszcze adaptacyjne zawieszenie DCC, które dostosowuje charakterystykę pracy amortyzatorów do drogi i panujących warunków.
Szybkie pokonywanie zakrętów tym samochodem to sama frajda. Co prawda czasem czuć lekką podsterowność, ale w takim aucie bywa to nawet ekscytujące. Nad stabilnością czuwa system ESP, ale ingeruje dopiero w poważnych tarapatach.
Seat Leon Cupra ST i konkurenci:
Marka/model | Seat Leon Cupra ST 2.0 TSI DSG | Ford Focus ST2 2.0 EcoBoost kombi | Skoda Octavia RS 245 kombi |
Cena (zł) | 143 100 | 129 500 | 142 400 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi/5 | kombi/5 | kombi/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | ||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4535/1816/1451 | 4563/1823/1486 | 4685/1814/1452 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1533/1504 | 1559/1549 | 1535/1506 |
Rozstaw osi (mm) | 2620 | 2648 | 2686 |
Masa własna (kg) | 1391 | 1461 | 1412 |
Pojemność bagażnika (l) | 587 | 490 | 610 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 62 | 50 |
Układ napędowy | | ||
Rodzaj paliwa | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 |
Pojemność (cm3) | 1984 | 1999 | 1984 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | | ||
Moc (KM) przy obr./min | 300 przy 5500 | 250 przy 5500 | 245 przy 5000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 380 przy 1700 | 345 przy 2000 | 370 przy 1600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,9 | 6,5 | 6,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 248 | 250 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,8 | 6,8 | 6,4 |
Emisja CO2 (g/km) | 156 | 159 | 150 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?