Seat Leon Cupra ST. Kombi w dynamicznym wydaniu

Wojciech Frelichowski
Seat Leon Cupra STNazwa Leon Cupra już od wielu lat ekscytuje miłośników sportowej jazdy. W najnowszym wcieleniu to auto jest również oferowane w wersji kombi oznaczonej symbolem ST.Fot. Wojciech Frelichowski
Seat Leon Cupra STNazwa Leon Cupra już od wielu lat ekscytuje miłośników sportowej jazdy. W najnowszym wcieleniu to auto jest również oferowane w wersji kombi oznaczonej symbolem ST.Fot. Wojciech Frelichowski
Nazwa Leon Cupra już od wielu lat ekscytuje miłośników sportowej jazdy. W najnowszym wcieleniu to auto jest również oferowane w wersji kombi oznaczonej symbolem ST.

Pierwszy Seat Leon Cupra wyjechał na drogi w 1999 roku. Nazwa Cupra powstała po połączeniu dwóch angielskich wyrazów: Cup, czyli puchar oraz Racing - wyścig. Sportowy Leon pod maską miał benzyniaka z turbodoładowaniem o pojemności 1.8 litra i mocy 180 KM. Obecnie na rynku jest obecna trzecia generacja Leona, która w wersji Cupra pod maską kryje się silnik o mocy 300 KM. Obok hatchbacka, dostępna jest również wersja kombi.

Seat Leon Cupra STNazwa Leon Cupra już od wielu lat ekscytuje miłośników sportowej jazdy. W najnowszym wcieleniu to auto jest również oferowane w wersji
Seat Leon Cupra ST

Nazwa Leon Cupra już od wielu lat ekscytuje miłośników sportowej jazdy. W najnowszym wcieleniu to auto jest również oferowane w wersji kombi oznaczonej symbolem ST.

Fot. Wojciech Frelichowski

Hiszpańscy styliści zadbali, aby Leon Cupra wyróżniał się wyrafinowaną sportową stylistyką. Popatrzmy na masywny przód z wielkim wlotem powietrza poniżej zderzaka, czy ostro zarysowane klosze reflektorów. Do tego nadwozie obfituje w szereg ostrych krawędzi, które potęgują wrażenie dynamiki. Nie skąpiono też na kontrastowych detalach - w przypadku testowego egzemplarza w pomarańczowym kolorze (obramówka grilla, obudowy lusterek, obręcze kół). Natomiast spod tylnego zderzaka wystają dwie rury wydechowe - widomy znak, że samochód pod maską ma sporą dawkę koni mechanicznych.

Odpowiednio przygotowano również wnętrze Leona Cupry. Charakterystycznym elementem kabiny jest m.in. czarna podsufitka oraz tapicerka będąca kompilacją skóry i alcantary z dodatkowym białym motywem na brzegach foteli. Podobny element jest widoczny na wewnętrznych panelach drzwi.Skórą obszyto także kierownicę, dźwignie zmiany biegów oraz hamulca ręcznego. Obszycie wykończono białą stebnówką.

Seat Leon Cupra STNazwa Leon Cupra już od wielu lat ekscytuje miłośników sportowej jazdy. W najnowszym wcieleniu to auto jest również oferowane w wersji
Seat Leon Cupra ST

Nazwa Leon Cupra już od wielu lat ekscytuje miłośników sportowej jazdy. W najnowszym wcieleniu to auto jest również oferowane w wersji kombi oznaczonej symbolem ST.

Fot. Wojciech Frelichowski

Nie zapomniano też o oznaczeniach wersji Cupra, np. na kierownicy, dźwigni zmiany biegów, czy na tarczy prędkościomierza. Jednak szkoda, że producent nie pokusił się o zamontowanie białych tarcz zegarów, tak jak to było w Leonie Cupra pierwszej i drugiej generacji. Miałoby to ożywcze skutki, bo kształt kokpitu Leona nie jest porywający. Ten nieco kanciasty projekt jest do przyjęcia w zwykłej wersji tego auta. W wersji Cupra wygląda dość ciężko.

Są jednak inne atrybuty. Np. wyposażenie. Cupra ma w zasadzie wszystko, co służy komfortowi i bezpieczeństwu. To m.in. automatyczna klimatyzacja Climatronic czy zestaw multimedialny z ekranem dotykowym z trójwymiarową grafiką i ośmioma głośnikami. Bagażnik ma pojemność 587 litrów, czyli jest całkiem pokaźny. Ale brakuje mu 23 litrów do bagażnika Skody Octavii. 

Największym atutem Leona Cupra jest silnik. To czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów i mocy 300 KM. Silnik wyposażono w podwójny wtrysk i zmienne fazy rozrządu. Maksymalny moment obrotowy wynosi 380 Nm i jest dostępny już od 1700 obr./min. Zatem nic dziwnego, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa tylko 5,9 sekundy. Rezultat godny sportowego auta z górnej półki.

Zobacz także: Citroën C3 w naszym teście

Video: materiał informacyjny marki Citroën

A spalanie? Producent podaje, że średnie zużycia paliwa w wersji z automatyczną przekładnia DSG (w takiej konfiguracji był testowy egzemplarz) wynosi 6,8 litra na 100 km. Te dane fabryczne odbiegają od rzeczywistości, choć nie są to różnice diametralne. W naszym teście auto spaliło średnio 8 litrów na 100 km, co jak na 300-konny silnik nie jest wygórowanym zużyciem.

Na drodze Seat Leon Cupra ST wręcz kipi energią, dlatego żeby korzystać z pełni mocy silnik trzeba kierownicę mocno trzymać w dłoniach. Jeśli ruszamy z impetem z miejsca, to przednie koła, na które trafia moment obrotowy, potrafią szybko stracić kontakt z nawierzchnią, szczególnie jeśli jest śliska.

Dobrze, że auto wyposażono w blokadę mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Ponadto jest również system Cupra**Drive Profile, który pozwala kierowcy na wybór odpowiedniego trybu podczas jazdy. Do dyspozycji są tryby Comfort i Sport, ale jest też tryb Cupra, który działa niczym dopalacz. Jest jeszcze adaptacyjne zawieszenie DCC, które dostosowuje charakterystykę pracy amortyzatorów do drogi i panujących warunków.

Szybkie pokonywanie zakrętów tym samochodem to sama frajda. Co prawda czasem czuć lekką podsterowność, ale w takim aucie bywa to nawet ekscytujące. Nad stabilnością czuwa system ESP, ale ingeruje dopiero w poważnych tarapatach.

 

Seat Leon Cupra ST i konkurenci:

Marka/model

Seat Leon Cupra ST 2.0 TSI DSG

Ford Focus ST2 2.0 EcoBoost kombi

Skoda Octavia RS 245 kombi

Cena (zł)

143 100

129 500

142 400

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi/5

kombi/5

kombi/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4535/1816/1451

4563/1823/1486

4685/1814/1452

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1533/1504

1559/1549

1535/1506

Rozstaw osi (mm)

2620

2648

2686

Masa własna (kg)

1391

1461

1412

Pojemność bagażnika (l)

587

490

610

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

62

50

 Układ napędowy

 

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

1984

1999

1984

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń

automatyczna/6

manualna/6

manualna/6

                                                          Osiągi

 

Moc (KM) przy obr./min

300 przy 5500

250 przy 5500

245 przy 5000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

380 przy 1700

345 przy 2000

370 przy 1600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

5,9

6,5

6,7

Prędkość maksymalna (km/h)

250

248

250

Średnie spalanie (l/100 km)

6,8

6,8

6,4

Emisja CO2 (g/km)

156

159

150

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty