Seat Leon kontra Peugeot 307
Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Seat konsekwentnie wymienia gamę swoich modeli. W klasie aut kompaktowych jest to nowy Leon, przypominający wyglądem minivana Altea. Leonowi przeciwstawiamy Peugeota 307, który w tym segmencie aut odniósł sukces.
Można się zastanawiać, czy tradycyjne nadwozie typu hatchback, reprezentowane przez Peugeota 307, zostanie wkrótce wyeliminowane przez styl, który proponuje Seat. Nadwozie Leona wyraźnie zmierza w kierunku minivanów. Porównujemy pojazdy napędzane silnikami benzynowymi 1,6 l o mocy około 100 KM.
Cechy szczególne
Peugeot 307, którego zaprezentowano w 2001 r., stawiany był za wzór przestronności wnętrza. Leon wykorzystuje płytę podłogową VW Golfa V i Audi A3, jednak to Peugeot ma o 3 cm większy rozstaw osi. Ilość miejsca we wnętrzu Leona i Peugeota jest zbliżona, jednak w Seacie siedzi się nieco wyżej. W Seacie ekstrawagancko umieszczona klamka tylnych drzwi przy szybie nie jest wygodna w użyciu. Tablica przyrządów
Peugeota jest zaprojektowana klasycznie i ma komplet wskaźników. W Leonie zrezygnowano z czerwonego podświetlenia przyrządów, ale na środku umieszczono obrotomierz, jak w autach sportowych. Bagażniki obu pojazdów mają niemal identyczną objętość – 340 l.
Silniki
Ponieważ różnica w cenie benzyny i oleju napędowego jest minimalna, zaczynamy preferować silniki z zapłonem iskrowym, które są tańsze od diesli. Z tego powodu wybraliśmy dla Leona silnik 1,6 l o mocy 102 KM. Ta podstawowa jednostka napędowa z dwoma zaworami w cylindrze mimo swoich lat wciąż jest produkowana, co dobrze
o niej świadczy. Jej wadą jest większe zużycie paliwa, na poziomie 10,8 l na 100 km w mieście. O dziwo, niewiele oszczędniejszy jest silnik Peugeota, który ma nowocześniejszą konstrukcję – 4 zawory w cylindrze. Z pojemności 1,6 l silnik francuski osiąga 110 KM, jest jednak mniej elastyczny od jednostki Seata i do dynamicznej jazdy wymaga wysokich obrotów.
Wrażenia z jazdy
Nieco krótsze czasy rozpędzania uzyskiwał Peugeot, jednak Seat ma wystarczającą dynamikę. Lepsze własności jezdne prezentuje Leon, czego zasługą jest m.in. korzystny rozkład masy na osie oraz wielowahaczowe zawieszenie tylne. W Peugeocie zastosowano z tyłu tradycyjną belkę skrętną
łączącą wahacze wzdłużne. W obu autach z przodu są niezawodne kolumny McPhersona. W obu pojazdach poziom hałasu przy prędkości 100 km/h jest dość niski, co sprzyja dalekim podróżom. Peugeot wyróżnia się krótszą drogą hamowania, z prędkości 100 km/h – 38,7 m, to o 1,3 m krócej niż Leon.
Podsumowanie
Peugeot 307 jest pojazdem zaprojektowanym tradycyjnie, ma tradycyjny kształt nadwozia, układ zawieszenia i tablicę przyrządów.
Seat Leon z oryginalnym nadwoziem i nowoczesną płytą podłogową jawi się jako pojazd nowoczesny, chociaż sądząc po klasycznym silniku czy mniej skutecznym układzie hamulcowym, nie osiąga zdecydowanej przewagi nad Peugeotem. Zaletą Seata jest korzystna cena - 54 990 zł. Peugeot w specjalnej wersji wyposażenia Oxygene kosztuje 59 600 zł, ale jest bogaciej wyposażony od Leona. Wydaje się, że nabywcy poszukujący auta o nowoczesnym kształcie wybiorą Seata, a Peugeot znajdzie uznanie wśród osób preferujących klasyczne rozwiązania.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
|
Seat Leon |
Peugeot 307 |
Przestronność wnętrza |
Remis |
|
Silnik |
+ |
|
Poziom hałasu |
Remis |
|
Hamulce |
|
+ |
Dynamika |
|
+ |
Zużycie paliwa |
|
+ |
Nowoczesność konstrukcji |
+ |
|
Wyposażenie |
|
+ |
Cena |
+ |
|
Wybrane dane techniczne:
|
Seat Leon |
Peugeot 307 |
Liczba cylindrów/zaworów |
4/8 |
4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): |
1595 |
1587 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): |
102/5600 |
110/5800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): |
148/3800 |
147/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): |
11,7 |
10,6 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): |
12,5 |
11,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): |
184 |
190 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: |
66 |
66 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): |
40,0 |
38,7 |
Pojemność bagażnika (dm3): |
341 |
340 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): |
55 |
60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): |
5,9/10,3 |
5,8/10,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): |
431 x 177 x 146 |
420 x 175 x 151 |
Rozstaw osi (cm): |
258 |
261 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) |
2/12 |
2/12 |
Cena (zł): |
54 990 |
59 600 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
|
Seat Leon Audience |
Peugeot 307 Oxygene |
Poduszki powietrzne |
6 |
6 |
Układ ABS |
S |
S |
Układ wspomagania nagłego hamowania |
- |
S |
Elektryczne sterowanie szyb przednich |
S |
S |
Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka |
S |
S |
Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa |
- |
S |
Centralny zamek |
S |
S |
Wspomaganie układu kierowniczego |
S |
S |
Radio CD/Komputer pokładowy |
-/- |
S/S |
Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach |
S |
S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą