Choć Seat ma w ofercie dosyć bogatą gamę modeli, od małego Mii, po Alhambrę i „uterenowioną” wersję Altei, to podstawą
jego sprzedaży zawsze były Ibiza i Leon. Dość powiedzieć, że od 1999 roku wyprodukowano już ponad 1,2 miliona pojazdów noszących tę ostatnią nazwę. I „od zawsze” to właśnie Leon uznawany był za najładniejsze wcielenie kompaktowego samochodu koncernu VW. Od początku bowiem podstawowe podzespoły, w tym płytę podłogową i jednostki napędowe, dzielił z Volkswagenem Golfem i Skodą Octavią.
Według tej samej koncepcji zbudowano Leona III generacji. Podstawą konstrukcji jest nowa płyta podłogowa oznaczona symbolem MQB. Jej modułowa budowa pozwala budować z jej wykorzystaniem całą gamę modeli – od segmentu B po kompaktowe minivany czy crossovery. W przypadku Leona jej zastosowanie spowodowało m.in., że samochód, choć krótszy od poprzednika o ok. 5 cm, ma rozstaw osi aż 2636 mm (o 58 mm większy).
W odróżnieniu od swoich „kuzynów, Golfa i Octavii, Leon ma zdecydowanie bardziej dynamiczną sylwetkę. Podkreślają ją ostre
linie nadwozia, oryginalne przetłoczenia na jego bokach, czy kształt przednich reflektorów i tylnych świateł. Dzięki tym ostatnim nowego Seata łatwo odróżnić od innych modeli także w nocy – zastosowane do ich budowy diody LED ułożono w bardzo charakterystyczny kształt.
Ci, którzy w tak wyglądającym samochodzie oczekują równie ekscytującego wnętrza, mogą się poczuć nieco rozczarowani. Tablica rozdzielcza ma raczej elegancki niż ekstrawagancki kształt. Wszystkie wskaźniki są duże, a ich wskazania czytelne, elementy sterowania umieszczono tam, gdzie się ich intuicyjnie szuka, a lekko zwrócona w stronę kierowcy środkowa konsola ułatwia regulację układu ogrzewania i klimatyzacji. Na dobre samopoczucie kierowcy i pasażera siedzącego obok wpływają także bardzo wygodne fotele, dobra widoczność (do przodu i na boki, z tą do tyłu jest już gorzej) i wysoka jakość materiałów, z których wykonano wnętrze nowego Seata. Twarde i wyglądające tanio plastiki z modelu poprzedniej generacji widać odeszły na zawsze.
Duży rozstaw osi przełożył się także na sporą ilość miejsca dla osób siedzących z tyłu. Za kierowcą o wzroście ok. 185 cm wygodnie usiądzie osoba podobnej postury, która nie będzie nawet dotykała kolanami oparcia przedniego fotela, a stopy wygodnie wsunie pod jego siedzisko.
Ciekawostką jest, że w krótszym nadwoziu konstruktorom udało się wygospodarować większy bagażnik: nowy Leon mieści pakunki o objętości do 380 l (o 39 l więcej), a po złożeniu kanapy 1210 l. Szkoda jedynie, że załadunek cięższych przedmiotów utrudnia wysoki próg bagażnika, a kanapa po złożeniu tworzy kolejny.
Potencjalnym nabywcom swojego nowego modelu Seat daje spory wybór jednostek napędowych: benzynowe TSI 1,2 dm3 (86 lub 105 KM), 1,4 (122 lub 140 KM) i 1,8 (180 KM – tylko w usportowionej wersji FR) oraz diesle TDI 1,6 dm3 (90 lub 105 KM), 2,0 (150 KM), a w odmianie FR także 2,0 184 KM.
Do pierwszych jazd wybraliśmy Leona napędzanego 1,4 TSI o mocy 140 KM. Tak napędzany samochód zadowoli nawet wymagającego kierowcę – i to nie tylko z powodu osiągów (0-100 km/h w 8,2 s., prędkość maksymalna 211 km/h), ale dlatego, że jest także bardzo elastyczny, bo jego 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest już od 1500 obr./min. Co ważne, nie cierpi na tym ekonomika – według producenta samochód zużywa średnio 5,2 l benzyny na 100 km, podczas jazd testowych przeprowadzonych zarówno miejskich korkach, jak i w
spokojnym ruchu pozamiejskim, nie przekraczało 6,5 l/100 km. Takie osiągi i zużycie paliwa to zasługa nowoczesnej jednostki napędowej, ale i niskiej masy własnej samochodu, jedynie 1224 kg (podstawowa wersja waży tylko 1113 kg). Na pochwałę zasługuje także dobre wyciszenie wnętrza Leona i jego duża zwrotność (średnica skrętu to jedynie 10,2 m). Dostrojenia zawieszenia, precyzji działania układu kierowniczego, a przede wszystkim sposobu pracy skrzyni biegów o 6 przełożeniach, inni producenci powinni się zdecydowanie uczyć u inżynierów koncernu VW.
Jednak wygląd, bogata gama jednostek napędowych czy ich osiągi nie mogą przesądzić o rynkowym sukcesie żadnego samochodu. Potrzebna jest jeszcze atrakcyjna cena. Trzeba przyznać, że przedstawiciele marki, która chce ponownie poważnie zaistnieć na naszym rynku, skalkulowali ją bardzo przyzwoicie. Najtańszego 5-drzwiowego Leona (1,2 TSI 86 KM Entry) kupić można za 52 835 zł (51 085 zł za wersję 3-drzwiową). Najtańszy diesel, 1,6 TDI 90 KM Entry, to wydatek 61 575 zł. Już w tej podstawowej odmianie seryjnym wyposażeniem jest 7 poduszek powietrznych, układ ESP, elektrycznie sterowane szyby i lusterka zewnętrzne, czy komputer pokładowy. Konkurenci, w tym także ci z „własnego podwórka”, czyli Skoda i Volkswagen, także w przypadku samochodów lepiej wyposażonych i napędzanych przez mocniejsze silniki, każą sobie płacić więcej.
Wybrane dane techniczne Seata Leona i konkurentów:
Marka / Model | Seat Leon 1,4 TSI Style | Skoda Octavia 1,4 TSI Ambition | Kia Ceed 1,6 GDI L |
Cena (zł) | 75 195 | 74 350 | 67 990 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4263/1784/1459 | 4659/1814/1461 | 4310/1780/1470 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1549/1520 | 1549/1520 | 1563/1571 |
Rozstaw osi (mm) | 2636 | 2686 | 2650 |
Masa własna (kg) | 1224 | 1175 | 1241 |
Pojemność bagażnika (l) | 380 | 590 | 380 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | bd | 53 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1395 | 1395 | |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | |
Skrzynia biegów/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 140/4500-6000 | 140/4500-6000 | 135/6300 |
Moment obrotowy (Nm) przy Obr./min | 250/1500-3500 | 250/1500-3500 | 164/4850 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,2 | 8,4 | 9,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 211 | 215 | 195 |
Średnie spalanie (l/10 km) | 5,2 | 5,5 | 5,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 120 | 128 | 135 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?