Seat Leon

Aureliusz Mikos
W czerwcu w salonach Seata pojawił się w sprzedaży nowy model o nazwie Leon.

W zasadzie stanowi on skróconą wersję modelu toledo, w którym zamiast klasycznej bryły bagażnika mamy skośną ścianę tylną. Najtańsza wersja leona z silnikiem 1.4 16V o mocy 75 KM ma kosztować 47 490 zł, wersja 1,6 o mocy 100 KM to wydatek 56 490 zł.

Seat Leon

Stylistyka nowego modelu została opracowana przez Centrum Techniczne Seata w Martorell, w ścisłej współpracy z Europejskim Centrum Projektowym Grupy Volkswagen w Sitges (Barcelona). Śmiała, sportowa stylizacja nadwozia, wystrój przodu z wyodrębnioną kratą wlotu powietrza i dużym znakiem firmowym pochodzącymi od toledo, będą odtąd nieodłącznymi elementami leona. Zabiegi te mają na celu zmianę wizerunku firmy, która dotąd postrzegana była jako producent popularnych pojazdów, bez jednoznacznie określonego charakteru.
Sportowy charakter
Sportowy charakter pojazdu podkreślony został poprzez prezentację modelu 1,8 l o mocy 180 KM. Ta
4-cylindrowa, 20-zaworowa jednostka z doładowaniem osiąga 230 km/h. Jest to pierwsze auto tej firmy, wyposażone w 6-biegową skrzynię biegów i napęd na cztery koła z elektronicznym sprzęgłem Haldex, pełniącym funkcję centralnego mechanizmu różnicowego.
Nazwa leon 4 określa wersję z napędem na 4 koła. Nowa "czwórka" inauguruje nowy system numeracji, jakim Seat pragnie wyróżniać wszystkie swoje modele, wyposażone w tego rodzaju napęd. 180-konny silnik 1,8 VT i napęd na 4 koła pozwalają leonowi 4 uzyskiwać prędkość 224 km/h i przspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,7 s.
Doświadczenie VW
W wypadku konstrukcji, rozwiązań technicznych i wyposażenia leona zdano się na wieloletnie doświadczenie Volkswagena. Dowodzą tego duże i czytelne wskaźniki, przełączniki, regulator dmuchawy i ogrzewania pochodzące z golfa IV. Oceniając wielkość nowego seata, aż trudno uwierzyć, że pojazd korzysta z tej samej płyty podłogowej co popularny golf IV, bora, new beatlle, skoda octavia, audi A3. Dzięki odpowiedniej stylizacji oraz proporcjom leon robi wrażenie pojazdu o klasę większego. Wnętrze jest przestronne. Pod względem ilości miejsca oraz komfortu spełnia wymagania stawiane najbardziej popularnym niemieckim limuzynom. Nic nie trzeszczy, wszystko wydaje się być idealnie spasowane. Wygodne fotele nie powodują uczucia zmęczenia na dłuższych trasach. Szeroko uchylane drzwi ułatwiają zajęcie miejsca w środku. Nowy model ma długość 4,184 m., szerokość 1,742 m i wysokość 1,457 m. Objętość bagażnika wynosi 340 l, a współczynnik oporu powietrza Cx - 0,32.
Silniki i układ jezdny
Pojazd dysponuje znanymi silnikami Volkswagena. Dostępnych jest 7 jednostek - 4 silniki benzynowe: 1,4 o mocy 75 KM, 1,6 o mocy 100 KM, 1,8 o mocy 125 KM, 1,8 o mocy 180 KM oraz 3 silniki wysokoprężne z wtryskiem bezpośrednim: 1,9 SDi o mocy 68 KM, 1,9 TDi o mocy 90 KM, 1,9 TDi o mocy 110 KM.
Zawieszenie zachowuje się dosyć neutralnie praktycznie we wszystkich  sytuacjach. Tylko w momentach skrajnych auto ma tendencje do podsterowności. Idealnie pracuje skrzynia biegów, przenosząca napęd na koła przednie. Skoki dźwigni są precyzyjne i krótkie. Siła wspomagania kierownicy uzależniona jest od prędkości, co sprawia, że na parkingu używamy minimalnej siły do kręcenia kierownicą, a przy szybszej jeździe nacisk znacznie trzeba zwiększać.
Solidność kosztuje
Najtańsza wersja z silnikiem 1,4 kosztuje 47 990 zł. W standardzie oferuje się wyposażenie modelu stella, ale bez radia i elektrycznie regulowanych szyb. Gdyby ktoś w salonie do tego wyposażenia chciał dokupić fabryczne radio, to musi dopłacić 1500 zł, co w sumie daje już 49 490 zł.
Dane techniczne

Wersja1.4 16V1.6
Pojemność skokowa cm313901595
Moc max (KM) przy obr./min75/5000100/5600
Moment obr. (Nm) przy obr./min128/3300145/3800
Prędkość maks. (km/h)170188
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)14,311,5
Elastyczność (V-bieg) 80-120 km/h (s)18,515
Zużycie paliwa wg normy MVEG miejski/miejski extra (l/100 km)8,5/5,410,6/5,9
Średnio (l/100 km)6,57,6
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty