Seat Tarraco e-HYBRID. Nadwozie/wnętrze
Seat Tarraco zawsze wyglądał atrakcyjnie, ale testowana odmiana FR i odpowiednia konfiguracja sprawiły, że ten duży, rodzinny SUV prezentował się wyjątkowo dobrze. Sportowe dodatki dostępne w wariancie FR, piękny, czerwony lakier i duże felgi o ładnym wzorze, szczelnie wypełniające solidne nadkola – trudno mieć do czegokolwiek zastrzeżenia. Ba! Nawet plastikowych nakładek, których zazwyczaj w SUV-ach nie brakuje, w tej odmianie było wyjątkowo mało. Klienci mogą wybrać także odmianę Xcellence (z napędem hybrydowym dostępne są tylko te dwie wersje), która charakteryzuje się odrobinę bardziej surowym wyglądem z większą ilością dodatków z czarnego tworzywa sztucznego.
We wnętrzu również nie brakuje sportowych cech. Gwoździem programu są z pewnością fotele przypominające sportowe „kubły” z wysokimi, zintegrowanymi zagłówkami i uwydatnionymi poduszkami bocznymi dla lepszego trzymania w zakrętach. To trochę pozory, bowiem fotele, które wyglądają bojowo i sportowo, w rzeczywistości są bardzo komfortowe i miękkie. Trzymanie boczne jest wystarczające, ale nie przesadne. Zresztą nie jest to auto o sportowych aspiracjach, jeśli chodzi o napęd, więc nie liczmy na emocje na zakrętach. Poza tym jest dużo szarości, czerni, elementów imitujących aluminium oraz czerwonych akcentów, głównie w postaci przeszyć na fotelach i kierownicy. Ładna tapicerka materiałowa z romboidalnym wzorem jest obecna także z tyłu, ale tutaj nie ma aż tak sportowego sznytu. W sumie to kanapa jest aż nadto paska i z minimalnym wręcz wyprofilowaniem. Siedzisko ma wystarczającą długość, zaś regulacja oparcia zasługuje na spory plus. Pojemność bagażnika? Standardowo 610 litrów. Opcjonalnie Tarraco można wyposażyć w dodatkowy trzeci rząd siedzeń – dopłata 3592 złotych – ale… nie w odmianie hybrydowej.
Seat Tarraco e-HYBRID. Silnik, spalanie, wrażenia z jazdy
Do napędu Seata Tarraco w odmianie e-HYBRID służy układ hybrydowy typu plug-in. To znana z wielu modeli koncernu Volkswagena mieszanka silnika 1.4 TSI o mocy 150 KM z silnikiem elektrycznym, który generuje 117 KM i zasilany jest przez zestaw akumulatorów. Zdaniem producenta, w pełni naładowana bateria zapewnia nawet 47 km jazdy bezemisyjnej. Napęd ten znajdziemy m.in. w Skodzie Octavii RS iV czy w Volkswagenie Golfie GTE. Moc trafia na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni automatycznej DSG. Zdaniem producenta średnie zużycie paliwa to 1,8 l/100km przy w pełni naładowanej baterii. Czy to realne? Niekoniecznie. Nawet po naładowaniu baterii do pełna, przejechanie wspomnianych 47 kilometrów jest nie lada wyczynem. Przy normalnej, spokojnej jeździe miejskiej, udało się wykręcić nieco ponad 30 kilometrów. Przy bardzo oszczędnej jeździe i oszczędnym korzystaniu z systemów pokładowych, można zbliżyć się lub nieco przekroczyć 40 km. Co potem? Wtedy spalanie w trasie przy 100-120 km/h wzrasta do około 7 l/100km. W mieście będzie to podobna wartość, bowiem hybryda, nawet z pustą baterią, działa bardzo sprawnie i pozwala jechać z niską prędkością bezemisyjnie np. w korku, na parkingach, osiedlowych uliczkach itp. W przypadku dużego i dość ciężkiego SUV-a, daje to wymierne korzyści.
Auto jest dynamiczne. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 205 km/h. Po rozładowaniu baterii, szczególnie w trasie, czuć, że silnik 1.4 TSI o mocy 150 KM trochę się męczy. Przy komplecie pasażerów jest to szczególnie dokuczliwe przy wyższych prędkościach autostradowych. Jeśli jednak ktoś nie ma bardzo wysokich oczekiwań co do dynamiki, z pewnością doceni stabilność i komfort podróży. Jest także przycisk S-Boost, który na chwilę dodaje mocy i sprawia, ze reakcja na gaz jest wyraźnie żwawsza. W sam raz podczas wyprzedzania. Nawet w zakrętach Tarraco jest przewidywalne i prowadzi się lekko. Dopiero szybko pokonywane łuki wywołują lekkie przechyły nadwozia i okazjonalną podsterowność. To rodzinny SUV, a nie sportowy kompakt, więc wybaczamy te drobne wpadki.
Seat Tarraco e-HYBRID. Ceny i wyposażenie
Testowana odmiana Seata Tarraco FR z napędem 1.4 e-HYBRID o mocy 245 KM to koszt 190 600 złotych. W wersji Xcellence auto jest odrobinę tańsze – 187 300 złotych. Jest to cena o kilka tysięcy niższa, niż za topowe, konwencjonalne wersje silnikowe tj. 2.0 TSI o mocy 245 KM oraz 2.0 TSI o mocy 200 KM, w obu przypadkach z napędem na cztery koła 4Drive. Wybór wydaje się więc dość skomplikowany. Hybryda plug-in dająca około 40 kilometrów jazdy bezemisyjnej, czy napęd na cztery koła i większa dynamika?
Wyposażenie jest niemal kompletne, ale i tak możemy wydać kilkanaście tysięcy na dodatki tj. podgrzewana przednia szyba, ogrzewanie postojowe, system kamer 360 stopni, zestaw audio czy panoramiczne okno dachowe.
Seat Tarraco e-HYBRID. Podsumowanie
Seat Tarraco to świetnie wyglądający rodzinny SUV. Odmiana FR jest bardzo atrakcyjna wizualnie i świetnie wyposażona. Wszelkie dodatki są mile widziane, ale już w standardzie dostajemy mnóstwo interesujących elementów. Napęd hybrydowy plug-in jest bardzo sprawny w mieście i dynamicznie, gdy bateria ma odpowiednią ilość energii. W trasie jest już nieco gorzej, a z pustą baterią auto dostaje niekiedy zadyszki. Jeśli ktoś będzie miał możliwość wykorzystać zalety napędu PHEV, powinien rozważyć zakup. Jeśli jednak pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości, o wiele lepszym wyborem będzie konwencjonalny napęd, który odwdzięczy się lepszą dynamiką i przede wszystkim, napędem na cztery koła. W SUV-ie to jednak bardzo ważne.
Seat Tarraco e-HYBRID – zalety:
- świetna stylistyka;
- bogate wyposażenie odmiany FR;
- sprawny napęd hybrydowy w mieście;
- przyzwoita dynamika;
- mnóstwo miejsca wewnątrz.
Seat Tarraco e-HYBRID – wady:
- kiepska dynamika po rozładowaniu baterii i przy wyższych prędkościach;
- jakość niektórych materiałów i spasowania.
Porównanie Seat Tarraco 1.4 e-HYBRID 245 KM (AT6) do wybranych konkurentów:
| Seat Tarraco 1.4 e-HYBRID 245 KM (AT6) | Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV 265 KM (AT6) | Ford Kuga 2.5 PHEV 225 KM (eCVT) |
Cena (zł, brutto) | od 187 300 | od 197 900 | od 170 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4735/1839 | 4810/1900 | 4614/1883 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1585/1574 | 1646/1656 | b.d. |
Rozstaw osi (mm) | 2790 | 2815 | 2710 |
Pojemność bagażnika (l) | 610 | 809 | 411 |
Liczba miejsc | 5 | 5/7 | 5 |
Masa własna (kg) | 1741 | 1982 | 1769 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 67 | 45 |
Rodzaj paliwa | benzyna (PHEV) | benzyna (PHEV) | benzyna (PHEV) |
Napędzana oś | przednia | 4x4 | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 6-stopniowa | automatyczna, 6-stopniowa | automatyczna, bezstopniowa eCVT |
Osiągi | | | |
Moc (KM) | 245 | 265 | 225 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,5 | 8,7 | 9,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 193 | 200 |
Spalanie (l/100km) | 1,8 (WLTP) | 1,6 (WLTP) | 1,4 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 41 | 38 | 32 |
Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Nissana
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?