Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Seat Tarraco. Test największego SUV-a w rodzinie

Wojciech Frelichowski
Seat TarracoSeat uzupełnia ofertę swoich SUV-ów. Po modelach Ateca i Arona do sprzedaży wchodzi właśnie Terraco - największe auto z tej rodziny. Cennik pojazdu rozpoczyna się od kwoty 121 800 zł.Fot. Wojciech Frelichowski
Seat TarracoSeat uzupełnia ofertę swoich SUV-ów. Po modelach Ateca i Arona do sprzedaży wchodzi właśnie Terraco - największe auto z tej rodziny. Cennik pojazdu rozpoczyna się od kwoty 121 800 zł.Fot. Wojciech Frelichowski
Seat uzupełnia ofertę swoich SUV-ów. Po modelach Ateca i Arona do sprzedaży trafiło Tarraco - największe auto z tej rodziny. Cennik pojazdu rozpoczyna się od kwoty 121 800 zł.

Zgodnie z tradycją, którą Seat kultywuje od lat, nazwę nowego modelu przyjęto od miejscowości w Hiszpanii. Tym razem pochodzi ona od miasta Tarragona położonego na południe od Barcelony. Zostało założone już w czasach starożytnych, a w okresie rzymskim nosiło nazwę Tarraco.

Jak wiele aut z Grupy Volkswagena, Seat Tarraco został zbudowany w oparciu o platformę MQB, na której opiera się m.in. Volkswagen Tiguan (także Tiguan Allspace) oraz Skoda Kodiaq.

Seat Tarraco. Nowy styl

Seat TarracoSeat uzupełnia ofertę swoich SUV-ów. Po modelach Ateca i Arona do sprzedaży wchodzi właśnie Terraco - największe auto z tej rodziny. Cennik
Seat Tarraco

Seat uzupełnia ofertę swoich SUV-ów. Po modelach Ateca i Arona do sprzedaży wchodzi właśnie Terraco - największe auto z tej rodziny. Cennik pojazdu rozpoczyna się od kwoty 121 800 zł.

Fot. Wojciech Frelichowski

Jednak o ile nazwa nowego modelu została nadana zgodnie z seatowską tradycją, o tyle jego stylistyka wprowadza nowe elementy w projektowaniu samochodów tej marki. Przede wszystkim dotyczy to przedniej partii nadwozia, w której wyróżnia się wyraźny grill chłodnicy. Solidna czarna kratownica odróżnia ten samochód od SUV-ów Ateca i Arona. Towarzyszą jej wyraziste, trójkątne reflektory LED. Seat już od dawna przywiązuje wagę do oświetlenia w swoich modelach - zarówno po kątem stylistycznym, jak i technicznym. Tak samo jest w Tarraco, w którym w obu wersjach wyposażenia (Style i Xcellence) światła LED są w standardzie.

Także z tyłu charakterystycznym elementem są światła, które kształtem nawiązują do przednich reflektorów. Dla ciekawszego efektu wizualnego połączono je czerwoną listwą. Zaś w dolnej części pokrywy bagażnika, po jej lewej stronie widać wielki napis "Tarraco". Jeszcze niżej, spod podwozia, wyłania się plastikowa listwa imitująca dyfuzor.

Seat Tarraco dostępny będzie w ośmiu kolorach: Dark Camouflage, Oryx White, Reflex Silver, Atlantic Blue, Indium Grey, Titanium Beige, Deep Black i Urano Grey.

Seat Tarraco. Przestronna kabina

Pod względem przestrzeni kabina Tarraco nie ma się czego powstydzić. Miejsca jest pod dostatkiem zarówno z przodu, jak i z tyłu. Pojemny jest także bagażnik, który ma 760 litrów. To sporo, ale np. Peugeot 5008 ma bagażnik o 20 litrów wiekszy.

Seat TarracoSeat uzupełnia ofertę swoich SUV-ów. Po modelach Ateca i Arona do sprzedaży wchodzi właśnie Terraco - największe auto z tej rodziny. Cennik
Seat Tarraco

Seat uzupełnia ofertę swoich SUV-ów. Po modelach Ateca i Arona do sprzedaży wchodzi właśnie Terraco - największe auto z tej rodziny. Cennik pojazdu rozpoczyna się od kwoty 121 800 zł.

Fot. Wojciech Frelichowski

Seat Tarraco występuje również w wersji siedmioosobowej. Wtedy do dyspozycji jest 700-litrowa powierzchnia bagażowa. Podobnie jak Skoda Kodiaq i Volkswagen Tiguan Allspace w wersjach siedmioosobowych, także w Tarraco trzeci rząd siedzeń dla dwóch osób jest składany. Jeśli siedzenia są złożone tworzą płaską podłogę bagażnika. Dla większej wygody podczas załadunku bagaży kufer wyposażono w oświetlenie jego dolnej strefy.

Choć Tarraco jest bratnim modelem Kodiaqa i Tiguana, to w przypadku projektu deski rozdzielczej jest sporo różnic. Przede wszystkim w SUV-ie Seata 8-calowy wyświetlacz systemu Infotainment został umieszczony wysoko nad centralną konsolą. I chodź jego obsługa niemal w całości jest dotykowa, to jednak pozostawiono dwa istotne pokrętła - ustawienia głośności systemu audio oraz wyboru funkcji. To praktyczne rozwiązane, gdyż podczas jazdy na nierównej drodze sterowanie tym systemem wyłącznie dotykowo jest niewygodne.

Ponadto auto jest wyposażone w cyfrowy wyświetlacz zegarów o przekątnej przekraczającej 10 cali. To zestaw elektronicznych zegarów - prędkościomierza i obrotomierza - wraz z mapą nawigacji wyświetlaną przed oczami kierowcy. Kierowca ma możliwość wyboru pośród kilku trybów wyświetlania informacji.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Seat Tarraco. Wrsje silnikowe

Seat Tarraco występuje w czterech wersjach silnikowych: dwóch benzynowych i dwóch wysokoprężnych. W obu przypadkach stosowane są silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Podstawową jednostką benzynową jest silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM. Drugim silnikiem do wyboru jest jednostka 2.0 TSI o mocy 190.

Seat TarracoSeat uzupełnia ofertę swoich SUV-ów. Po modelach Ateca i Arona do sprzedaży wchodzi właśnie Terraco - największe auto z tej rodziny. Cennik
Seat Tarraco

Seat uzupełnia ofertę swoich SUV-ów. Po modelach Ateca i Arona do sprzedaży wchodzi właśnie Terraco - największe auto z tej rodziny. Cennik pojazdu rozpoczyna się od kwoty 121 800 zł.

Fot. Wojciech Frelichowski

Wśród silników dieslowskich bazowym jest motor 2.0 TDI o mocy 150 KM. Ponadto jest jeszcze jednostka 2.0 TDI o mocy 190 KM.

Dla benzynowego silnika 1.5 TSI przeznaczono sześciobiegową przekładnię manualną. Ta sama skrzynia standardowo występuje razem z silnikiem 2.0 TDI 150 KM, zaś opcji jednostka może otrzymać siedmiostopniową przekładnię DSG. Najmocniejsze silniki konfigurowane są tylko ze skrzynią DSG.

Podstawowa wersja benzynowa modelu Tarraco występuje tylko z napędem na przednią oś. W przypadku silnika 2.0 TDI 150 KM, jeśli jest skonfigurowany z siedmiostopniową przekładnią DSG, auto ma napęd 4x4 - 4Drive. Natomiast jednostki 2.0 TSI 190 KM i 2.0 TDI 190 są standardowo wyposażane w ten układ.

System 4Drive działa automatycznie. W normalnych warunkach drogowych napęd jest kierowany na przednią oś. Napęd na oś tylną jest dołączany wówczas, kiedy choć jedno z przednich kół zaczyna obracać się z inną prędkością niż pozostałe. Pracę napędu kontroluje elektronika.

W wersjach napędu 4x4 auto jest ponadto wyposażone w adaptacyjne zawieszenie DCC, które dostosowuje jego charakterystykę od stylu jazdy kierowcy i wymagań terenowych. Ponadto kontroluje reakcję silnika i skrzyni biegów. Kierowca ma do wyboru tryb służący do jazdy na asfaltowej drodze (jest to tzw. tryb domyślny), w terenie, jak również na lodzie czy śniegu, a także tryb ekonomiczny oraz tryb sport. Przełącznik napędu 4Drive jest umieszczony na konsoli pomiędzy przednimi fotelami.

Seat Tarraco. Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej tego samochodu, do jazdy próbnej wybraliśmy wersję z silnikiem 2.0 TSI 190 KM. Fotel kierowcy był wyposażony w elektryczną regulację ustawień, zatem odpowiednią pozycję za kierownicą można znaleźć szybko i łatwo. Ale przy fotelu pasażera niespodzianka, i wcale nie chodzi o to, że nie miał on elektrycznej regulacji. Okazało się, że ustawienie oparcia powierzono dźwigni, która czyni to w sposób skokowy, mało precyzyjny. W mniejszym modelu Ateca oparcia przednich foteli są regulowane za pomocą pokrętła, co jest wygodniejszym rozwiązaniem.

Seat TarracoSeat uzupełnia ofertę swoich SUV-ów. Po modelach Ateca i Arona do sprzedaży wchodzi właśnie Terraco - największe auto z tej rodziny. Cennik
Seat Tarraco

Seat uzupełnia ofertę swoich SUV-ów. Po modelach Ateca i Arona do sprzedaży wchodzi właśnie Terraco - największe auto z tej rodziny. Cennik pojazdu rozpoczyna się od kwoty 121 800 zł.

Fot. Wojciech Frelichowski

Podczas jazdy po szosie Tarraco zachowuje się niemal jak limuzyna. Kierowca może liczyć na nienaganną współpracę zawieszenia z napędem. W ostrych zakrętach wyraźnie było czuć, że napęd 4x4 kontroluje auto, nie pozwalając mu na swobodne harce. Można też ostro ruszać z miejsca bez obawy, że koła będą buksować.

Po włączeniu trybu sport ten Seat wyraźnie nabiera wigoru, ale charakterystyka pracy układu kierowniczego mogłaby być nieco bardziej usztywniona.

Auto można było też sprawdzić na zaimprowizowanym niewielkim torze terenowym. Szło nieźle. Na uwagę zasługuje m.in. asystent zjazdu. Kontrolę nad autem przejmuje wówczas elektroniczny system stabilizacji (ESC), który wspomaga zjazd ze wzniesienia bez konieczności używania hamulców.

Tarraco sprawdza się również w mieście, bo kierowca siedzi wyżej niż w zwykłej osobówce, a dziury i krawężniki dla jego dużych kół nie stanowią problemu. Z kolei parkowanie ułatwiają czujniki, a w bogatszych wersjach także kamery z przodu i z tyłu.

Seat Tarraco. Ceny i wyposażenie

Podstawowa wersja Seata Tarraco - Style 1.5 TSI 150 KM z napędem na przód - kosztuje 121 800 zł. W standardzie jest m.in.: siedem poduszek powietrznych (w tym poduszka kolanowa dla kierowcy), układy ABS/ESP, asystent podjazdu (HHC), pełnie przednie światła LED z funkcją doświetlania zakrętów, elektrycznie sterowane szyby boczne i lusterka (podgrzewane), pakiet Bacis Assistant (asystent pasa ruchu, system kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania i funkcją ochrony pieszych i rowerzystów, system powiadamiania ratunkowego eCall), komputer pokładowy, czujnik deszczu, bezkluczykowy system dostępu do auta, trzystrefowa klimatyzacja automatyczna, system audo Media System Plus z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym oraz z system multimedialnym Full Link.

Seat Tarraco. Plusy

  • przestronna kabina
  • wydajny napęd
  • wysoki komfort jazdy

Seat Tarraco. Minusy

  • niedostatecznie usztywniony układ kierowniczy w trybie sport
  • dźwignia ustawienia oparcia fotela zamiast pokrętła

 Seat Tarraco i wybrani konkurenci:

Marka/modelSeat Tarraco 2.0 TDI 190 KM Xcellence 4DriveAlfa Romeo Stelvio 2.0 200 KM Q4Honda CR-V 1.5 VTEC 193 KM
Executive
Cena (zł)b.d.178400174500
Typ nadwozia/liczba drzwiSUV/5SUV/5SUV/5
Liczba miejsc555
Wymiary i masy
Długość/szerokość/wysokość (mm)4735/1839/16744687/1903/16714600/1855/1689
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1585/1574b.d.b.d.
Rozstaw osi (mm)279028182662
Masa własna (kg)177316601598
Pojemność bagażnika (l)760525561
Pojemność zbiornika paliwa (l)606457
Układ napędowy
Rodzaj paliwabenzyna Pb95benzyna Pb95benzyna Pb95
 198419951498
Liczba cylindrów444
Napędzana oś4x44x44x4
Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń
DSG/7automat/8automat/CVT
Osiągi
Moc (KM) przy obr./min190/1500200/4500193/5600
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.320/4200330/1750243/2000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)87,210
Prędkość maksymalna (km/h)211215200
Średnie spalanie (l/100 km)b.d.77,1
Emisja CO2 (g/km)b.d.
161162
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty