Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Seat Toledo kontra VW Golf Plus

Maciej Pobocha
Fot. Seat: Mimo, że Toledo jest z założenia autem rodzinnym, to głębokie przetłoczenia maski i mocno zarysowane nadkola zdradzają jego sportowy charakter.
Fot. Seat: Mimo, że Toledo jest z założenia autem rodzinnym, to głębokie przetłoczenia maski i mocno zarysowane nadkola zdradzają jego sportowy charakter.
Samochód nieszablonowy, czy bardziej tradycyjny? Klientom stojącym przed takim wyborem, którzy poszukują średniej klasy auta rodzinnego, koncern Volkswagena oferuje m.in. Seata Toledo i VW Golfa Plusa.

Samochód nieszablonowy, czy bardziej tradycyjny? Klientom stojącym przed takim wyborem, którzy poszukują średniej klasy auta rodzinnego, koncern Volkswagena oferuje m.in. Seata Toledo i VW Golfa Plusa.

Fot. Seat: Mimo, że Toledo jest z założenia autem rodzinnym, to głębokie przetłoczenia maski i mocno zarysowane nadkola zdradzają jego sportowy char
Fot. Seat: Mimo, że Toledo jest z założenia autem rodzinnym, to głębokie przetłoczenia maski i mocno zarysowane nadkola zdradzają jego sportowy charakter.

 

Wytwarzanie podobnych produktów przez tę samą firmę zazwyczaj kończy się tym, że zaczynają one ze sobą rywalizować. Chcąc uniknąć podobnej sytuacji w przypadku aut szefostwo koncernu VW postanowiło różnie pozycjonować tworzące go marki. Audi jest luksusowe, Skoda produkuje samochody dla mniej zamożnych, Seaty mają sportowy

Fot. Ryszard Polit: Golf Plus ma bardziej stonowaną od Toledo linię nadwozia, która jednak może się podobać.
Fot. Ryszard Polit: Golf Plus ma bardziej stonowaną od Toledo linię nadwozia, która jednak może się podobać.

wizerunek, a Volkswageny są pojazdami dla klasy średniej. Charakter dwóch ostatnich marek świetnie oddają Toledo i Golf Plus.

 

Mimo, że ze względu na różnicę w rozmiarach aut tych teoretycznie nie powinno się porównywać, to ich skonfrontowanie nabiera sensu, jeśli pod uwagę weźmiemy

Fot. Seat: Najbardziej charakterystyczny – i jednocześnie kontrowersyjny – jest tył samochodu.
Fot. Seat: Najbardziej charakterystyczny – i jednocześnie kontrowersyjny – jest tył samochodu.

cenę. Okazuje się, że większe Toledo kosztuje nieco mniej niż Golf Plus z tym samym silnikiem i podobnym wyposażeniem.

 

Cechy szczególne

 

Moda na wysokie samochody trwa w najlepsze. Producenci wprowadzają więc do sprzedaży przygotowane od podstaw minivany lub wybierają inne rozwiązanie i oferują auta nawiązujące do nich kształtami nadwozia oraz przestronnością wnętrza lub podwyższane wersje dostępnych już modeli.

Fot. Ryszard Polit: Plus to podwyższona wersja Golfa hatchbacka. Dzięki takiemu zabiegowi zwiększono ilość miejsca nad głowami podróżnych.
Fot. Ryszard Polit: Plus to podwyższona wersja Golfa hatchbacka. Dzięki takiemu zabiegowi zwiększono ilość miejsca nad głowami podróżnych.

 

Pierwszą z możliwości wybrał Seat. Nowe Toledo łączy cechy minivana i…sedana. Z tego pierwszego wzięto wysoką sylwetkę, z drugiego kształt tylnej części nadwozia. Powstało w ten sposób nadwozie budzące kontrowersje, ale z pewnością wyróżniające Seata z grona innych aut osobowych.

 

Volkswagen Golf Plus to podwyższony o 9,5 cm Golf. Różni się też od hatchbacka wyglądem. Na nowo zaprojektowano tylną część nadwozia, zderzaki, drzwi, reflektory i kokpit. Styliści nie pokusili się jednak na taką oryginalność, jak w przypadku Toledo. Golf Plus jest bardziej konserwatywny, co jednak nie musi być wadą.

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 500 l. Dobrym pomysłem jest zastosowanie dodatkowego schowka w półce bagażowej.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 500 l. Dobrym pomysłem jest zastosowanie dodatkowego schowka w półce bagażowej.

 

Przestrzeń bagażowa Toledo ma pojemność 500 l i można ją można zwiększać do maksymalnie 1440 l składając oparcia foteli tylnego rzędu. Nie ma przy tym potrzeby demontowania zagłówków, ponieważ mieszczą się one pod siedziskami przednich foteli.

Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu miejsca jest pod dostatkiem. Jeśli zachodzi potrzeba zwiększenia przestrzeni bagażowej, można to zrobić przesuwając fote
Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu miejsca jest pod dostatkiem. Jeśli zachodzi potrzeba zwiększenia przestrzeni bagażowej, można to zrobić przesuwając fotele.

 

W dolnej części bagażnika umieszczono ruchomą przegrodę, zaś pojemność komory pod nią zależy od zastosowanej opcji koła zapasowego (standardowe, dojazdowe lub zestaw naprawczy). Do tego dochodzi schowek w półce bagażowej, w którym można wygodnie przewozić mniejsze przedmioty.

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma standardowo pojemność 395 l. Można go powiększyć przesuwając lub składając tylną kanapę.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma standardowo pojemność 395 l. Można go powiększyć przesuwając lub składając tylną kanapę.

 

Podobnie jak w Seacie, także w Volkswagenie istnieje możliwość przesuwania tylnej, dzielonej kanapy. Gdy składamy samo oparcie, mechanizm samoczynnie obniża siedzenie i powstaje płaszczyzna równa z powierzchnią bagażnika. Zależnie od pozycji tylnej kanapy, bagażnik może mieć pojemność od 395 do 505 l. Po całkowitym złożeniu oparcia tylnej kanapy do dyspozycji jest przestrzeń bagażowa o pojemności 1 450 l. Po

Fot. Ryszard Polit: Nawet wyższym pasażerom nie powinno brakować z tyłu miejsca nad głową i na nogi.
Fot. Ryszard Polit: Nawet wyższym pasażerom nie powinno brakować z tyłu miejsca nad głową i na nogi.

ustawieniu podłogi bagażnika w górnej pozycji, powstaje pod nią dodatkowe miejsce do przewożenia płaskiego bagażu.

 

Oba samochody wykorzystują tę samą płytę podłogową. Podobne rozwiązania zastosowano też w zawieszeniu wykorzystując z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu układ z czterema wahaczami. Wyraźnie widać tu wpływ unifikacji związanej z przynależnością do tego samego koncernu.

 

Silnik

 

Pod maskami obu testowanych samochodów pracowała ta sama jednostka napędowa – turbodoładowany diesel o pojemności 1,9 l. To jeden ze sztandarowych silników koncernu Volkswagena, zasilany pompowtryskiwaczami. Maksymalną moc 105 KM osiąga on przy 4000

Fot. Seat: Panel centralny zaprojektowano ergonomicznie. Zegary umieszczone są głęboko w osłonach.
Fot. Seat: Panel centralny zaprojektowano ergonomicznie. Zegary umieszczone są głęboko w osłonach.

obr./min, a maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy przy 1900 ob./min. Pracuje przy tym z charakterystycznym dla jednostek TDI „klekotem”, który może przeszkadzać, szczególnie na niższych obrotach.

 

Jednostka zapewnia obu autom dość przyzwoitą dynamikę. Toledo, ze względu na nieco większą o masę i nieco inne zestopniowanie skrzyni biegów, rozpędza się do „setki” wolniej od Golfa Plusa. Różnica 0,5 sekundy jest jednak niewielka.

 

Wrażenia z jazdy

 

Toledo jest dłuższy i nieco szerszy od Golfa Plusa, co przekłada się na ilość miejsca w środku. W Seacie pasażerowie siedzący z tyłu mają do dyspozycji więcej miejsca na nogi i na wysokości ramion. W Volkswagenie jest nieco ciaśniej, co nie znaczy jednak, że na brak przestrzeni można narzekać.

Fot. Ryszard Polit: Niemiecka jakość i precyzja wykonania wnętrza zasługują w Plusie na plus.
Fot. Ryszard Polit: Niemiecka jakość i precyzja wykonania wnętrza zasługują w Plusie na plus.

 

Zmiana konfiguracji przestrzeni bagażowej obu samochodów jest łatwa, chociaż wykorzystanie do składania oparć tylnych foteli uchwytu z taśmy nie wydaje się najlepszym rozwiązaniem. Zdarza się, że trudno jest w niego włożyć palce, przez co cały proces wydłuża się.

 

Panel centralny w obu samochodach zaprojektowano ergonomicznie. Zegary w Toledo – na styl sportowy – osadzono głęboko w osłonach.

Charakterystyka elementów tłumiących zawieszenia obu samochodów jest raczej twarda. Nie ma to jednak zbyt negatywnego wpływu na komfort jazdy. Dzięki niej zapanowanie nad samochodem przy wyższych prędkościach jest łatwiejsze.

 

Podsumowanie

 

Golf  Plus i Toledo to samochody różniące się stylem. O ile Volkswagen jest autem dla osób szukających auta tradyc, to Seata zaprojektowano z myślą o mniej konserwatywnych klientach, którzy chcą wyróżniać się na drodze. Przy okazji mogą kupić większy od Golfa Plusa samochód i lepiej od niego wyposażony w niższej cenie. 

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

VW Golf Plus

Seat Toledo

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

 

+

Cena

 



 

Wybrane dane techniczne

 

 

VW Golf Plus

Seat Toledo

Liczba cylindrów/zaworów/

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3 )

1896

1896

Moc maksymalna (KM/obr/min)

105/4000

105/4000

Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min)

250/1900

250/1900

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,9

12,4

Prędkość maksymalna (km/h)

183

183

Pojemność bagażnika (l)

395/1450

500/1440

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

4,6/6,9

4,5/6,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

420,6 x 175,9 x 158,0

445,8 x 176,8 x 157,2

Rozstaw osi (cm)

257,8

257,8

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

79 340

76 990

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

VW Golf Plus

Trendline

Seat Toledo Audience

Poduszki powietrzne

6

4

Układ ABS

S

S

Układ ESP

5490

2290

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/1990

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja półautomatyczna

3 430

S

Radioodtwarzacz z CD

2 220

S

S- wyposażenie standardowe

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty