Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36700 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Seat Toledo V5

Data publikacji: Autor: Witold Blady

 Na pierwszy rzut oka Seat Toledo w wersji V5 niczym się nie różni od słabszych modeli. Najmocniejsze Toledo to wilk w owczej skórze.

Na pierwszy rzut oka Seat Toledo w wersji V5 niczym się nie różni od słabszych modeli. Aluminiowe felgi można przecież zamówić nawet do najsłabszej wersji o mocy 75 KM. Najmocniejsze Toledo to wilk w owczej skórze. Rzadko zdarza się, by kompakt (i to bez żadnych zewnętrznych sportowych akcentów) rozpędzał się od 0 do 100 km/h w 8,6 sek. i mógł pędzić z prędkością 225 km/h.

Toledo wygląda na auto należące do segmentu D, jest jednak "wyrośniętym" kompaktem, opracowanym, podobnie jak Volkswageny, Golf, New Beetle i Bora, Audi A3, TT, Seat Leon czy Skoda Octavia, na tym samym podwoziu. Jeszcze niedawno odmiana z silnikiem 1.6 o mocy 100 KM – jak nasze testowe auto – była wersją podstawową Toledo, teraz tę rolę przejął model 1.4 o mocy 75 KM. Mniej więcej w tym samym czasie flagowy model V5 otrzymał mocniejszy o 20 KM silnik. Taka właśnie jednostka była pod maską testowego auta.
Testowy model, z silnikiem V5 jest oferowany na polskim rynku wyłącznie w wersji wyposażenia Executive. Wyposażenie jest bardzo bogate, do standardu należą m.in. poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, airbagi boczne, wspomaganie układu kierowniczego, immobiliser, regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach, lakierowane w kolorze nadwozia zderzaki, klamki i lusterka. Listę uzupełniają ABS, system kontroli trakcji, skórzana tapicerka, elektrycznie opuszczane szyby we wszystkich drzwiach, automatyczna klimatyzacja, centralne ryglowanie zamków z pilotem i radioodtwarzacz. Tak wyposażone auto kosztuje 85 990 zł. Lista opcji ogranicza się właściwie do lakieru metalizowanego, systemu nawigacji satelitarnej, elektrycznie odsuwanego dachu i systemu ESP. Szkoda, ten ostatni element powinien, naszym zdaniem, należeć do wyposażenia standardowego.
Auto jest dość twardo zawieszone, dzięki temu dobrze trzyma się drogi. Skłonność do podsterowności jest bardzo łatwa do opanowania i nie powinna sprawić kłopotów nawet niezbyt doświadczonemu kierowcy.
Toledo V5 ma bardzo dobre osiągi, na szczęście nie jest to okupione dużym zużyciem paliwa. Silnik nie ma także charakterystycznej dla silników wielozaworowych cechy – auto chętnie przyspiesza nawet na dość niskich obrotach.

Wnętrze
Deska rozdzielcza jest niemal identyczna jak w Audi A3, do jakości użytych wewnątrz tworzyw sztucznych nie mamy więc zastrzeżeń. Nieco gorsze jest jednak wykończenie wnętrza, na przykład klapka poduszki gazowej pasażera sprawia wrażenie, jakby miała za chwilę wypaść. Podobnie jak w niedużym Audi zegary podświetlone są na czerwono, w nocy może to razić kierowcę. Na szczęście pomyślano o regulacji natężenia podświetlenia. Niezbyt fortunne jest jednak podświetlenie wskaźników po uruchomieniu silnika nawet przy wyłączonych światłach – w mieście po zmroku jest to bardzo niebezpieczne.

Nadwozie
Toledo nie różni się niczym od Leona, przynajmniej do środkowego słupka. Różnice widać dopiero z tyłu – Toledo jest typowym sedanem, Leon zaś zgrabnym hatchbackiem. Skrócenie bryły nadwozia (Leon pojawił się na rynku po Toledo) udało się stylistom Seata bardzo dobrze, Leon jest chyba nawet ładniejszy od pierwowzoru, jedyna wada to sporo mniejsza pojemność bagażnika – 340 l w porównaniu z 500 l Toledo. Nadwozie Toledo nowej generacji ma znacznie więcej miękkich linii, nie ma prawie wcale ostrych krawędzi. Testowy model miał – jak wszystkie Seaty – praktyczne klamki. Uchwyt jest pewny, co może być bardzo przydatne w razie – odpukać – wypadku.

Silnik
170 KM to moc bardziej niż wystarczająca, auto ma niemal sportowe osiągi. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,6 sekundy, prędkość maksymalna to 225 km/h. Szybszych kompaktów jest na rynku bardzo mało, jednym z nich jest pochodzący także z Martorell Seat Leon, z 1,8-litrowym silnikiem o mocy 180 KM. Toledo V5 jest stworzone do jazdy poza miastem. Właśnie wtedy możemy docenić bardzo dobrą elastyczność pięciocylindrowego silnika. Podczas jazdy w trasie najmocniejsze Toledo jest dość oszczędne – spala niewiele ponad 8 l benzyny na 100 km. W mieście wzrasta do około 11-12 l benzyny na 100 km. Silnik jest nieźle wygłuszony, dopiero przy wysokich obrotach (powyżej 4,5-5 tys. obr./min) jego odgłos staje się słyszalny w kabinie.

Podsumowanie
Toledo z najmocniejszym silnikiem to niewątpliwie propozycja dla wymagających. Auto ma znakomite osiągi i bogate wyposażenie. Nie przypadkiem porównujemy go z Volvo S40. W ogóle szybkie sedany są rzadkością w segmencie C, trudno było nam znaleźć trzecie auto do tabelki – ostatecznie umieściliśmy tam VW Borę, jednak chętni na to auto w wersji V5 muszą uzbroić się w cierpliwość. Auto wycofano z oferty, gdyż chwilowo nie jest produkowane.

Seat Toledo VW a konkurencja

Model Seat Toledo VW Bora Volvo S40
Silnik VR5 VR5 R4
Liczba zaworów 20 20 16
Pojemność skokowa (cm3 ) 2324 2324 1948
Moc maks. (KM) 170 170 163
Maks. moment obrotowy (Nm) 220 220 240
Napęd przedni przedni przedni
Skrzynia biegów M/5 M/5 M/5
Hamulce przednie/tylne T/T T/T T/T
Średnica zawracania (m) 11,2 10,9 10,6
Pojemność bagażnika (dm3 ) 500 455 471
Długość (mm) 4439 4375 4520
Szerokość (mm) 1742 1735 1720
Wysokość (mm) 1436 1440 1420
Rozstaw osi (mm) 2513 2515 2560
Masa własna (kg) 1310 1320 1300
Ładowność (kg) 510 510 480
Prędkość maksymalna (km/h) 225 224 220
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) 8,6 8,5 8,5
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 12,4 9,5 12
Poza miastem 6,6 6,6 6,2
Średnie 8,7 8,7 8,3

T - hamulce tarczowe, M - skrzynia manualna

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

SEAT Toledo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

SEAT Toledo opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

SEAT Toledo Cena

Części dla marki SEAT

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

477 zł