Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Sekwencyjny wtrysk gazu "Elisa"

Data publikacji: Autor: Krzysztof Franek

Sekwencyjny wtrysk gazu jest urządzeniem najlepiej nadającym się do zasilania, bowiem podanie go do silnika odbywa się przez elektrycznie sterowane wtryskiwacze...

W nowoczesnym silniku z wielopunktowym wtryskiem benzyny sterowanie ilością wtryskiwanego paliwa oraz dokładne wyznaczenie początku otwarcia wtryskiwacza, w zależności od fazy otwarcia zaworu ssącego, następuje oddzielnie dla każdego cylindra.

Obecnie produkowane samochody zasilane są takim sekwencyjnym wtryskiem oraz wyposażone w oceniający na bieżąco proces przygotowania i spalania mieszanki paliwowej - system diagnostyki pokładowej EOBD. Przy adaptacji na zasilanie gazem auta te wymagają urządzeń działających na podobnej zasadzie.

Sekwencyjny wtrysk gazu (SGI - Sequential Gas Injection) jest urządzeniem najlepiej nadającym się do zasilania, bowiem podanie go do silnika odbywa się przez elektrycznie sterowane wtryskiwacze, zamontowane w pobliżu wtryskiwaczy benzyny, a dawka gazu jest ustalana na podstawie sygnału, pobranego z wtryskiwacza benzyny oddzielnie dla każdego cylindra. Takie rozwiązanie zapewnia osiągi eksploatacyjne (przyspieszenie, dynamika, prędkość maksymalna) prawie takie same jak przy zasilaniu benzyną oraz kompatybilność z EOBD i z pełną diagnostyką pojazdu. Dzięki SGI następuje samoczynne przejście na zasilanie gazem po nagrzaniu silnika i automatyczny powrót na benzynę w przypadku wyczerpania się propanu-butanu. Na przełączniku wyświetla się poziom zawartości butli.

Wtryski SGI, oczywiście droższe niż tradycyjne urządzenia I i II generacji, szczególnie powinno się montować w samochodach wyposażonych w: OBD i EOBD, kolektory ssące o zmiennej geometrii lub wykonane z tworzyw sztucznych, silniki o dużej pojemności i mocy, a także w autach, gdzie tradycyjne urządzenia nie funkcjonują prawidłowo. Nie można ich tylko montować w silnikach Wankla oraz w silnikach z zasilaniem GDI. Ten wyższy wydatek zwraca się już po 10 miesiącach eksploatacji, jeśli miesięczny przebieg pojazdu jest zbliżony do 3 tys. km.

Sekwencyjny wtrysk gazu "Elisa" jest wynikiem współpracy polsko-włoskiej, a urządzenie składa się z kilku elementów i komputera AEB oraz reduktora, który jest dziełem Grzegorza Jarzyńskiego, dyrektora spółki "Elpigaz". Jej fachowcy przygotowują programy dla różnych modeli aut, by można w nich stosować SGI "Elisa".

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • kazimierz karpiński (gość)

    posiadam suzuki forenza poj.2000 rok 20007 benzyna i gaz sekwencyjny pali się kontrolka ółta komputer pokazuje uszkodzony czujnik stopu przy automacie

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości