Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Senior za kierownicą. Planowane zmiany w badaniach

Data publikacji: Autor: Marek Weckwerth

Fot. Karolina Misztal Każdy samochód musi przechodzić okresowe badania techniczne, kierowca - niekoniecznie. Jednak Unia Europejska chce zobowiązać kraje członkowskie do wprowadzenia badań lekarskich dla starszych kierowców.

Regularne badania byłyby obowiązkowe dla kierowców powyżej 60. roku życia. Proces legislacyjny ma ruszyć jeszcze w tym roku.
Nad projektem podobnych zmian pracują też specjaliści Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. O tym, że seniorzy bywają na drodze niebezpieczni, bądź uciążliwi informują media, opisując na przykład jazdę pod prąd. Komentarze towarzyszące doniesieniom nakręcają spiralę dyskusji o zdolnościach psychomotorycznych kierowców 60+. Przy okazji pojawiają się wpisy internetowe o panach w podeszłym wieku z kapeluszem na głowie, pochylonymi w kierunku przedniej szyby, jadącymi o wiele wolniej niż pozwalają przepisy.

Tyle, że ze statystyk policyjnych wynika, że ta grupa kierowców powoduje najmniej wypadków. Sami kierowcy w badaniach opinii publicznej postrzegają się jako jeżdżący bezpieczniej od innych.

Kierowcy w wieku lat 60 i starsi byli w minionym roku na czwartej, ostatniej pozycji w policyjnej statystyce w kategorii „sprawcy wypadków według grupy wiekowej w województwie kujawsko-pomorskim”. Ci kierowcy spowodowali 125 wypadków, w których zginęło 25 osób, a 133 zostało rannych. Na pierwszym miejscu w niechlubnej statystyce są kierowcy w wieku 25-39 lat, na drugim 40-59 lat, na trzecim 18-24 lata. Ci pierwsi odpowiadają za spowodowanie 267 wypadków, śmierć 39 osób i rany 333.

- Starszych ludzi nie można stygmatyzować. Przecież statystyczny wiek Polaków wydłuża się. Ludzie po sześćdziesiątce w większości zachowują sprawność psychomotoryczną. Najwięcej wypadków powodują ludzie znacznie młodsi, do 39. roku życia - komentuje mł. insp. Maciej Zdunowski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.  

Redakcja poleca:

Policyjne mierniki prędkości źle mierzą prędkość?
Nie umiesz jeździć? Ponownie zdasz egzamin
Rodzaje napędów hybrydowych


Już teraz robi się sporo (choć pewnie wciąż za mało), aby uświadomić kierowców ze starsza metryką jakie zagrożenia czyhają na nich na drodze. Jest więc akcja „60+ bezpieczni w ruchu drogowym” czy też  „Kierowca 50 +”.

Zobacz także: Test Opla Insignii Grand Sport 1.5 Turbo

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • dziadek (gość)

    szczegółowe badania dla kierowców w kapelusikach no i jeszcze rozszerzyłbym na tych w kapturach oraz miłośników muzyki z młockarni na full tego co w bryczce posiada, a tak ciut bardziej serio - podobno brakuje już lekarzy zatem kto miałby te badania robić???

  • zenio.c (gość)

    emerytura 65 , badania 60 , gdzie logika?

  • To jest takie PiSiorskie (gość)

    Strefy lobby fartuchów działa , kasa kasa kasa.

  • yurek (gość)

    Obecnie badanie kosztuje 200zł - niezależnie czy to Warszawa, czy Pcim Dolny. Lekarz "bada" wzrok, ciśnienie i poziom cukru we krwi. Badania te są bardzo skomplikowane, nie dziwi więc cena....

  • ryksiarz (gość)

    Każdy kierowca, niezależnie od wieku, powinien przechodzić okresowo badania psychologiczne. Wystarczy popatrzeć na tłumy niezrównoważonych piratów szarżujących po naszych drogach. Do nich nie dociera, ze obowiązują ograniczenia prędkości jazdy, że pieszy przechodzi przez jezdnię, że jadący przed nim użytkownik drogi może jechać wolniej... Pierwsze badanie psychologiczne od razu wykluczy tysiące niebezpiecznych piratów.

  • rod (gość)

    Głupota, to są ludzie którzy jeżdżą bezpiecznie, co z tego że wolniej. Ja po 20 latach jazdy tyle trupów widziałem na drogach, że tez jeżdżę wolniej. Badania przymusowe powinny być dla osób 18-35 właścicieli bawarek.

  • rod (gość)

    Robiłem, badania pracownicze na prawo jazdy B i komputer. Cukier, neurolog, test w ciemni olśnienia, okulista, został mi psycholog termin za 2 tygodnie i orzecznik. W sumie cały dzień, takie kolejki. Kto ma te badania robic ?

  • Dziadek! pozdrawiam. (gość)

    cześć ! mam 78 lat,moje ciało i psychika jak u trzydziestoletniej nic dodać nic odjąć .

  • kazik (gość)

    Co za kretynizm!!! Wprowadzenie badań kierowców po 60 którzy w grupie wiekowej spowodowali najmniej wypadków. Dlaczego badaniem nie mają być objęci kierowcy w wieku do 40 lat czyli grupa powodująca najwięcej wypadków. Jeżeli wprowadzić badania to dla wszystkich kierowców, może wtedy na ulicach zrobi się pusto

  • Niki (gość)

    Idiotyzm!. Jeśli wprowadzać badania dla osób po 60-tce, którzy prowadzą samochód to należy również przebadać wszystkich pozostałych kierowców, szczególnie młodych, bo ci akurat najwięcej wypadków powodują. No i koniecznie należy obowiązkowo przebadać wszystkich pracowników po 60-tce posłów, senatorów, lekarzy, naukowców itp .

  • JT (gość)

    Proste rozwiązanie - dodatkowa duża coroczna opłata za pojazdy z obniżonym przez użytkownika zawieszeniem, modem wydechu, beemki i ople calibra tudzież dowolny model poddany agrotuningowi. I będzie bezpieczniej.

  • m3rci (gość)

    Dlaczego w naszym rządzie nie przechodzą co roku specjalistycznych badań po 60 + psychiatryczne. A po 65 zakaz zajmowani stanowisk politycznych.

  • Zocha (gość)

    Może nie 60 ,ale 70 lat i już powinny być badania psychomotoryczne. Fakt, że wypadków ludzie starzy ( bo nie ukrywajmy mowa jest nie o starszych kierowcach ale starych ludziach) powodują mniej jak brawura młodych. Ale wypadki spowodowane przez starych kierowców są bardzo tragiczne w skutkach. Wjeżdżają na S-ki pod prąd, zdarza się , że sobie wjeżdżają z drogi podporządkowanej bo "jestem starszy i mam prawo". I jak byście nie krzyczeli to tak jest bo po 70 nie mamy już takiej sprawności motorycznej. I nim zaczniecie się burzyć poczytajcie choćby o wypadkach spowodowanych przez tych starców z bieżącego roku.

  • jola (gość)

    Rozwaliliście Firmę PKS . Ludzie chętnie korzystali z publicznego transportu. Autobusy tak jak komunikacji miejskiej tak PKSu docierały do miejsc nawet za przeproszeniem ( gdzie diabeł mówi dobranoc) . Były przystanki , dworce i PKS gwarantował czas przyjazdu i odjazdu . A obecnie co zrobiono w tym kierunku . Zamiast szkolić na kontrolerów ( niczemu nie służy , a na pewno nie ludziom z małych większych miejscowości w dotarciu do celu , to lepiej tych pseudo kontrolerów skierować i szkolić na kierowców i przywrócić stary system komunikacyjny. Ludzie przesiądą się z osobowych samochodów i będą korzystać z usług PKSu. W latach 70-tych na prawo jazdy nikt nie wymagał badań lekarskich dla zwykłych kierowców . Od kierowców zawodowych wymagano przedłożenia zaświadczenia o stanie zdrowia.

  • jola (gość)

    dalej: Lekarze byli od leczenia a nie od wydawania zaświadczeń . Natomiast policja pomagała , była uprzejma i widząc w zimie na obrzeżach miast osoby które wracają późna nocą lub nie zdążyły na PKS zabrać i podwieźć pod dom za dziękuję. Natomiast wprowadzono kartę AUTOSTOPOWICZA , można było się zabrać i jechać z każdym zatrzymującym się pojazdem. Bez zapinania pasów i siedzeń dla dzieci. Tęsknimy za tymi PKSami i różnymi Nysami i ludźmi serdecznymi.

  • miox (gość)

    Jeśli ktoś ma 60 lat i nadal jeździ, i co najważniejsze *mimo tego* nadal żyje, to po o co ta batalia?

  • Joasia (gość)

    zamienie pana z maluchem na coś większego.

  • Kierowca z Polski (gość)

    Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. Przepis wymyślają członkowie lewackich partii typu PO którzy chcą zbierać super podatki od wszystkiego a więc dlaczego nie od obowiązkowych badań ! Na kierowcach najwięcej wyciągają. Różne podatki : drogowe, paliwowe, rejestracyjne, ubezpieczenia, ołlaty parkingowe i za autostrady i tak dalej ,,,, dojenie , dojenie. Złodzieje,

  • gosc (gość)

    do kierowca z Polski /gość/ cos ci się koleś na starośc we łbie pokręciło.!!! U władzy jest pisdowskie lewactwo i to ono decyduje o rozpierdachu w kraju od ponad 2 lat i to oni chcą badać dodatkowo grupę 60+ - czyli tą ktora należy do grupy najmniej powodujących wypadki- a NIE PO, cI NIE SĄ U WŁADZY I NIE BEDĄ ZBIERAC PODATKOW ITP. CZYLI WSZYSTKIE LEWACKIE PARTIE W/G CIEBIE KTORE DECYDUJA O TYM CO SIE DZIELE TO PiS I KUKIZ 1511

  • Grazyna (gość)

    Wymysly unijnej hunty kryminalistow i glupich rzadow pod zaborem unijnych mordercow,kanali ! Co ma wiek do jazdy.Zdrowie moga stracic w ciagu jednego dnia po badaniach nawet mlodsi kierowcy i co ? Kretynstwo zniewala ludzi,zeby nie mozna sie bylo poruszac i bija kase zwyrodnialcy KOMUNISTYCZNEGO EURO-KOLCHOZU z miedzynarodowka bandytow,kryminalistow !

  • Grazyna (gość)

    Pamietaj Polaku,Polko zeby z najwieksza nienawiscia ROZWALAC unijnego KOMUNISTYCZNEGO EURO-TRUPA ! Sa tylko dwie drogi: ROZWALAC KOMUNISTYCZNEGO EURO-TRUPA albo Komunistyczny EURO-TRUP zniszczy ciebie,twoja rodzine,twoje zycie,Ojczyzne Polske i twoja przyszlosc !!!Pamietaj,ze ty decydujesz o swoim zyciu,a nie obca unijna swinia,czy unijny wieprz !!!!!! ROZWALAC KOMUNISTYCZNEGO EURO-TRUPA poki dobry czas,oby nie bylo za pozno ! Nie dopuscic nigdy do przyjecia unijnych szmat o nazwie "euro" drukowanych bez pokrycia,nie dopuscic do utworzenia "unijnej armii",czyli hunty unijnych mordercow ! Przywrocic ochrone wlasnych granic,suwerennosci i z najwieksza nienawiscia ROZWALAC KOMUNISTYCZNEGO EURO-TRUPA !!!!!!!!!!!

  • Grazyna (gość)

    To unijna hunta kryminalistow,lewackich,liberalnych zwyrodnialcow w imie "rownosci,demokracji" dyskryminuje ludzie wedlug wieku !!!!!!!!! ROZWALAC KOMUNISTYCZNEGO EURO-TRUPA z najwieksza nienawiscia !!!!!!!!

  • Ja w kapeluszu (gość)

    Ci w kapturach 11-krotnie więcej powodują wypadków śmiertelnych to badać tych właśnie ! A spora grupa takich w kapturach powinna być badana u prychiatry i tam będą mieli problem !

  • rama (gość)

    To po jasną cholerę te absurdalne nowe przepisy wobec młodych kierowców tzn. zaraz po otrzymaniu prawka (wolniejsza jazda, zielony listek, okres karencji i ponowny egzamin) skoro sa dopiero na ostatnim miejscu w liczbie spowodowanych wypadków?????????????????????????????????????????????? !!!!!!!!!!!!!!!! Granda i karanie tych, którzy akurat z przepisami sa na świeżo i podważanie jakości zdanego przez nich egzaminu!!!!!!!!!!!!!!!

  • Kierowca. 18.04.2018r (gość)

    Seniorów w kraju jest ok. 10 milionów - w tym i w przyszłym roku są wybory, pokażcie jak jesteście zadowoleni z przepisów stygmatyzujących kierowców 60+ .

  • gosciu (gość)

    badania lekarskie po 60 roku powinny jednak byc zobaczcie tyko przed osrodkiem sdroiwa tych osobnikow przyjezdzajacych samochodamy oni sa narkomanamy biora leki wiec stan zdroiwia jest zly to wiec taki delikwent jednak musi miec powtorzone badania lekarskie z wpisem do prawka i to co roku ruch na drogach jest zajebisty przepraszam za takie okresleie ale to prawda wielu kierowcow tlumaczy sie tym ze maja besterminowe prawko ale maja tez dowod osobisty i tam jest peel latka leca stan zdrowia tez jestem za tym i z wpisem do prawka i tak jest w calej unii eurowejskiej

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości