Wszystko
o samochodach

Motocykle / Aktualności

Serwisowanie motocykla

Data publikacji: Autor: Tadeusz Suchomski

Nie każdy jest fachowcem od napraw, ale każdy powinien wiedzieć, kiedy oddać motocykl do serwisu, aby służył jak najdłużej.

Naszym ekspertem jest Henryk Wróblewski, wielokrotny mistrz polski w klasie 125 i supersport 600. Prowadzi zespół Yamaha Castrol Team w wyścigach długodystansowych. Jest mechanikiem w Rapid Motocykle w Poznaniu.

- Co jest lepsze łańcuch, wał Kardana czy pasek?
- Najczęściej stosowany jest system łańcuchowy bo jest najprostszy i najtańszy, ale wymaga częstej konserwacji i naciągania. Wał Kardana jest systemem bezobsługowym, ale ciężkim i zabierającym dużo mocy i dlatego stosowany jest w dużych motocyklach turystycznych. Pasek zębaty nie wymaga smarowania, pracuje cicho - stosowany jest w motocyklach typu choper.

- Jaki olej należy stosować do silnika?
- Taki jak zaleca producent. Najczęściej jest to olej klasy 10W40, ale tylko motocyklowy.

- Czy można mieszać oleje silnikowe? Na przykład mineralny z syntetycznym?
- Można, ale nie zaleca się - tylko wtedy, gdy trzeba dodać trochę oleju, a nie mamy oryginalnego.

- Co ile kilometrów należy wymieniać filtr powietrza?
- Filtr powietrza wymieniamy (popierowy) lub myjemy (gąbkowy) co 6-12 tys. km w motocyklach szosowych lub co 500-1000 km w motocyklach terenowych. Filtr gąbkowy myjemy w specjalnym płynie, suszymy i nasączamy olejem do filtrów powietrza.

- Jak często należy regulować zawory?
- W motocyklach starszej generacji zawory należy regulować co 6 tys. km, a w motocyklach młodszych co 12 tys. km.

- Co to jest regulacja płytkowa?
- Regulacja płytkowa to ustalenie luzu zaworowego przy pomocy płytek o różnej grubości. Przy regulacji trzeba zdemontować wałki rozrządu.

- Co to znaczy - hydrauliczna regulacja zaworów?
- Hydrauliczna regulacja zaworów polega na samoczynnym ustalaniu luzów zaworów w czasie pracy silnika bez konieczności ingerencji mechanika. Stosuje się ją w silnikach motocyklowych niskoobrotowych o dużej pojemności, np. Kawasaki VN-1500.

- Ile wytrzymuje łańcuch rozrządu?
- Łańcuch rozrządu w silniku motocyklowym wytrzymuje przebieg od 50-100 tys. km.

- Czym grozi zlekceważenie wymiany łańcucha rozrządu?
- Niedokonanie wymiany łańcucha rozrządu w odpowiednim czasie powoduje:

Jest to spowodowane wyciągnięciem się łańcucha i zmianą faz rozrządu. Gdy dopuścimy do zerwania się łańcucha rozrządu, wtedy nastąpi całkowite uszkodzenie głowicy.

- Czy łańcuch rozrządu należy regulować?
- Nie. Łańcuchy we wszystkich silnikach są napinane przy pomocy automatycznego napinacza.

- Czy silnik ma prawo zużywać olej?
- Tak. Każdy silnik zużywa olej w granicy 100-1000 ml na 1000 km
Zużycie oleju zależy od:

  • stanu silnika
  • stylu jazdy (ostra, spokojna).
- Co ile kilometrów wymieniamy olej w silniku?
- Olej w silnikach wymieniamy tak jak zaleca producent, tj. co 6 lub 12 tys. km.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • soban

    jak wymienic lancuszek rozrzadu w kawasakii???????????

  • pawel (gość)

    posiadam maraudera 125 przebieg 40000 km jak rozpoznac czy łancuch rozrzadu jest do wymiany i czy to jest normalne ze słychac lekkie stukanie chyba zaworow poniewaz dobiega z głowicy

  • pawel (gość)

    odpowiedzi prosze na pawelek9@poczta.onet.pl

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości