Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Serwisowanie samochodu poza ASO podczas gwarancji

Data publikacji: Autor: Regina Skibińska

Fot. Archiwum Rozporządzenie Komisji Europejskiej umożliwia naprawę i serwisowanie samochodu poza siecią ASO bez utraty gwarancji.

Fot. Archiwum Właściciel auta może sam wybrać, czy zdecyduje się na naprawę samochodu w autoryzowanej sieci naprawczej, czy też będzie serwisował pojazd w warsztacie niezależnym. Skorzystanie z tej drugiej opcji nie oznacza, że przy kolejnej naprawie auta ASO nie będzie musiał honorować gwarancji, o ile naprawa czy przegląd nie zostały przeprowadzone wadliwie.

Rozporządzenie Komisji UE nr 461/2010 nie pozostawia w tej kwestii wątpliwości i stanowi, że niedozwolone jest "uzależnianie prawnych lub przedłużonych gwarancji producenta wobec nabywcy od tego, czy użytkownik ostateczny zleci przeprowadzenie wszystkich napraw i konserwacji, również tych nieobjętych gwarancją, jedynie autoryzowanym warsztatom w ramach sieci (…). To samo odnosi się do warunków gwarancyjnych wymagających użycia części zamiennych marki producenta w odniesieniu do wymiany części nieobjętych warunkami gwarancji".

Zapisy rozporządzenia są więc jasne: nie można uzależniać ważności gwarancji od tego, czy właściciel auta naprawia pojazd i robi przegląd w autoryzowanej sieci naprawczej. Można też samodzielnie zakupić części i zlecić ich montaż, o ile tylko części zamienne są zatwierdzone przez producenta pojazdu. Jednak o ile diler nie może zmuszać nabywcy pojazdu do serwisowania samochodu w sieci ASO, to może go do tego zachęcać dodatkami do umowy, takimi jak przedłużona gwarancja czy korzystniejsze warunki ubezpieczenia, których warunkiem jest korzystanie z autoryzowanego serwisu.

Redakcja poleca:

- Fiat Tipo. Test włoskiej nowości
- Czy funkcjonalność sedanów jest ograniczona?
- Przyjazny kierowcy system multimedialny. Czy to możliwe?

Jeśli nie chcemy utracić gwarancji, to niezależny serwis powinien spełniać kryteria jakościowe określone dla ASO, czyli musi posiadać odpowiednie wyposażenie, części muszą być akceptowane przez producenta pojazdu, a stosowane procedury i technologie muszą być zgodne z tymi, które są używane w ASO.

ASO ma prawo odmówić naprawy pojazdu w ramach gwarancji jeśli wykaże, że bezpośrednią przyczyną powstania usterki serwisowanie bądź naprawa przeprowadzone wadliwie lub niezgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta. Możemy żądać, żeby serwis na piśmie potwierdził swoją odmowę, podając jej przyczyny.

Na wszelki wypadek naprawiając pojazd poza ASO właściciel samochodu powinien dopilnować, żeby w książce serwisowej auta zamieszczone zostały wpisy potwierdzone dokumentacją (faktury, rachunki bądź potwierdzenie wykonania usługi, wydruki z komputera diagnostycznego). Dokumentacja służyć będzie udowodnieniu, że naprawa czy przegląd zostały przeprowadzone zgodnie z zaleceniami i z użyciem części zamiennych zatwierdzonych producenta. Musimy przy tym pamiętać, że jeśli jakieś elementy nie spełnią wymagań producenta samochodu, to ASO może uznać naprawę za nieautoryzowaną, musi jednak udowodnić, że naprawa nie została wykonana właściwie.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • gejmer (gość)

    Wbrew pozorom poza aso nie zawsze się opłaca. Ja ostatnio w fordzie klocki wymieniłem i w aso właśnie, bo zwyczajnie było tanio, a element, trzeba przyznać, ważny.

  • maga (gość)

    Ja serwisuję w ASO, mimo, że już auto dawno jest po gwarancji. Raz, że ceny są spoko, dwa, że jakoś wykonanych usług o wiele lepsza. Części oryginalne, promocje itd. Np. teraz wymieniłam opony na letnie, a zimówki zostawiłam w hotelu za złotówkę. Niewielki koszt jak za nie zagraconą piwnicę ;)

  • zack (gość)

    Moze, jak sie ma znajomego mechanika.... Ja jestem klientem toyoty w Warszawie na Czerniakowskiej. Cenie ich profesjonalizm i podejscie do klienta... Mowiac, krotko, mialem ostatnio niepokojacy odglos z napedu mojej toyoty, okazalo sie ze byla to tylko lekka usterka, gdzies indziej pewnie nawet nie dowiedzialbym sie o przyczynie a zostalbym solidnie policzony

  • arta (gość)

    Moje auto tylko na gwarancji było serwisowane w aso, potem już w moim sprawdzonym warsztacie, nie mam co do nich zastrzeżeń, zawsze dostaję paragon jako gwarancję a teraz też się przydaje na narodową loterię paragonową ministerstwa finansów bo to promowana branża http://dobrymechanik.pl/artykuly/czytaj/421/porady/jak-zalozyc-stacje-kontroli-pojazdow/

  • h2o (gość)

    to jest tzw. martwe prawo, spróbujcie wygrać z gwarantem w sądzie...

  • Tadeusz Rak (gość)

    Ja mam Forda C-Maxa i zawsze serwisuje go w ASO. Wszelkie naprawy tez tam wykonuję. Ostatnio robiłem u nich sprzęgło. Jak ktoś ma Forda to niech spojrzy na ich ofertę w tym zakresie bit.ly/2aJ5JIk

  • vag-expert (gość)

    W Naszym warsztacie ceny są sporo niższe mimo tego,że w sprzęt zainwestowaliśmy naprawdę sporo . I klienci to doskonale widzą , dlatego coraz częściej próbują naciągnąć klientów "na dłuższe" gwarancje które świetnie się producentom opłacają ...klientom niekoniecznie

  • Gość (gość)

    Naprawianie aut w ASO to największa głupota.

  • Adi (gość)

    mam SEATa i jak mam serwisowac w ASO jak dostaje zawsze informacje ze jest termin... ale za 2 tygodnie

  • krzysztof (gość)

    co za bzdury z tą tanioscią jeśli pierwszy serwis gwarancyjny w cenie ponad 1000 zł w fordzie mondeo to tanio to gratuluję

  • damian23 (gość)

    Jak już chcesz wymieniac szybę to bierz tylko fuyao. Tu jakość mówi sama za siebie.Zwłaszcza ze takie teraz wymieniłem i powiem Wam ze to jest to czego szukałem. Te szyby są dostępne w kazdym salonie także spokojnie pytajcie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości