Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Seryjna produkcja silników z turbo to rok 1962

Data publikacji: Autor: Paweł Piątek

Fot. Archiwum Pierwsze zakończone sukcesem użycie turbosprężarki powiodło się w 1925 r. Szwajcarowi Alfredowi Büchi. Zanotował on zwiększenie mocy o ponad 40%. T

Turbo pojawiło się najpierw w pojazdach użytkowych z silnikami Diesla (1938 r.). W seryjnych samochodach osobowych montowano je dopiero pod koniec 1962 r. w Chevrolecie Corvair Monza i Oldmobilu Jetfire.

Zobacz także: Kontrola trzeźwości za granicą. Uwaga na wynik badania!

Turbosprężarka to urządzenie pompujące do kolektora dolotowego silnika powietrze, po to, by w cylindrach można było spalić więcej paliwa. W efekcie otrzymujemy większy moment obrotowy i większą moc, niż gdyby silnik był bez turbosprężarki.

Ale owa „pompa powietrza” nie jest połączona mechanicznie z wałem korbowym silnika. Wirnik turbosprężarki napędzany jest gazami wylotowymi tegoż silnika. Na osi pierwszego wirnika znajduje się drugi, który zasysa powietrze atmosferyczne i kieruje je do kolektora dolotowego.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości