Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Setka Skody

Data publikacji: Autor: pim

 Sto lat temu Skody rozpoczęła starty w rajdach i wyścigach. Już z pierwszym startem przyszło zwycięstwo. Niestety, tylko moralne.

Sportowe życie firmy zaczął motocykl slavia typ C, napędzany jednocylindrowym silnikiem o mocy 3 KM. Vaclav Klement, jeden z założycieli firmy, na pierwszy start pojechał do Paryża. Niewielki budżet zmusił go do dzielenie z Narcisem Podsednickiem, pierwszym fabrycznym kierowcą firmy, nie tylko pokoju, ale i łóżka z pościelą. Podsednicek zresztą i tak nocy nie przespał. Spacerując po ulicach Paryża myślał nad wzmocnieniem opon. Trafił do warsztatu krawieckiego i samodzielnie uszył specjalne wkładki wzmacniające opony i chroniące dętki. Kiedy o 3 nad ranem dojechał na metę w Berlinie, opony były zdarte do ostatniej szmaty. Na miejscu nie zastał ani jednego sędziego, bo nikt nie spodziewał się tak wcześnie żadnych zawodników. Potwierdził więc czas przyjazdu u strażnika i poszedł spać. Rano wszyscy uznali go za zwycięzcę. Oprócz sędziów, którzy przyznali zwycięstwo Francuzowi, który przyjechał w czasie, kiedy jurorzy zdążyli już objąć swoje stanowiska.

W następnych latach kierowcy motocykli i samochodów Skody (początkowo jeszcze firmy Laurin & Klement) odnosili wiele zwycięstw. W 1905 Vaclav Vondrich wygrał motocyklowy Puchar Gordon Benetta, uznawany za nieoficjalne mistrzostwa świata.

W 1936 roku dwuosobowy roadster skoda popular sport z silnikiem 1386 ccm, zdobyła drugie miejsce w swojej klasie w Rajdzie Monte Carlo. W kolejnych dwóch latach sprzedano więc 71 aut specjalnej limitowanej serii tych aut, nazwanej Monte Carlo. W latach 30. skody często brały udział w rajdach długodystansowych.

Pierwszym po II wojnie światowej zagranicznym startem Skody, był Rajd Polski w roku 1948. Vaclav Bobek na skodzie popular 1101 wygrał wówczas w klasie do 1200 ccm. Rok później na torach pojawiły się skody sport, przygotowany specjalnie z myślą o wyścigach. W latach 50. i 60. skody startowały w rajdach i wyścigach na całym świecie. W 1964 roku powstał nawet prototyp bolida do Formuły 3.

Kolejnym przynoszącym sukcesy modelem była skoda 130 (oczywiście w specjalnych, rajdowych wersjach). W 1976 startująca skodą 130 RS załoga Blaha/Hlavka zajęła 12 miejsce w Rajdzie Monte Carlo, wygrywając w swojej kategorii. Swoją grupę wygrali też rok później zawodnicy Skody, startujący w Rajdzie Acropolis. Zdobyli 9 miejsce w klasyfikacji generalnej. W latach 1985 - 1988 skoda 130 LR czterokrotnie wygrywała swoją klasę w rajdach zaliczanych do Mistrzostw Świata.

W 1991 roku powstała Skoda Motorsport. W sezonach 1993 i 1994 skody favorit wielokrotnie wygrywały swoją klasę, kończąc tą passę zwycięstwem w klasyfikacji Mistrzostw Świata.

Od początku 1999 roku na rajdowych trasach pokazuje się Skoda Octavia WRC. Kierowcą fabrycznym został m. in. Armin Schwarz, ale możliwości samochodu w pełny wykorzystał dopiero Bruno Thiry, startując na nim gościnnie w rajdzie RAC i zdobywając 4 miejsce w klasyfikacji generalnej. Przed dwoma laty podczas Rajdu Acropolis Armin Schwarz był tylko o jedno miejsce gorszy. Podczas Rajdu Portugalii ustanowił natomiast nieoficjalny rekord w... skokach rajdowym samochodem.

Narcyz Podsedniczek

Alexander Kolowrat, Alpine Race

Skoda Spider 733 z 1975 roku mogła osiągać prędkość 240 km/h.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • V8 (gość)

    i pomyslec, ze tez moglismy tak miec. dumnie bysmy jezdzili wlasnymi, gdyby nie "kacap"! a Polak przeca potrafi!!!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości