Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Setka Skody

pim
Sto lat temu Skody rozpoczęła starty w rajdach i wyścigach. Już z pierwszym startem przyszło zwycięstwo. Niestety, tylko moralne.

Sportowe życie firmy zaczął motocykl slavia typ C, napędzany jednocylindrowym
silnikiem o mocy 3 KM. Vaclav Klement, jeden z założycieli firmy, na pierwszy
start pojechał do Paryża. Niewielki budżet zmusił go do dzielenie z Narcisem
Podsednickiem, pierwszym fabrycznym kierowcą firmy, nie tylko pokoju, ale
i łóżka z pościelą. Podsednicek zresztą i tak nocy nie przespał. Spacerując
po ulicach Paryża myślał nad wzmocnieniem opon. Trafił do warsztatu krawieckiego
i samodzielnie uszył specjalne wkładki wzmacniające opony i chroniące dętki.
Kiedy o 3 nad ranem dojechał na metę w Berlinie, opony były zdarte do ostatniej
szmaty. Na miejscu nie zastał ani jednego sędziego, bo nikt nie spodziewał
się tak wcześnie żadnych zawodników. Potwierdził więc czas przyjazdu u
strażnika i poszedł spać. Rano wszyscy uznali go za zwycięzcę. Oprócz sędziów,
którzy przyznali zwycięstwo Francuzowi, który przyjechał w czasie, kiedy
jurorzy zdążyli już objąć swoje stanowiska.
W następnych latach kierowcy motocykli i samochodów Skody (początkowo
jeszcze firmy Laurin & Klement) odnosili wiele zwycięstw. W 1905 Vaclav
Vondrich wygrał motocyklowy Puchar Gordon Benetta, uznawany za nieoficjalne
mistrzostwa świata.
W 1936 roku dwuosobowy roadster skoda popular sport z silnikiem 1386
ccm, zdobyła drugie miejsce w swojej klasie w Rajdzie Monte Carlo. W kolejnych
dwóch latach sprzedano więc 71 aut specjalnej limitowanej serii tych aut,
nazwanej Monte Carlo. W latach 30. skody często brały udział w rajdach
długodystansowych.
Pierwszym po II wojnie światowej zagranicznym startem Skody, był Rajd
Polski w roku 1948. Vaclav Bobek na skodzie popular 1101 wygrał wówczas
w klasie do 1200 ccm. Rok później na torach pojawiły się skody sport, przygotowany
specjalnie z myślą o wyścigach. W latach 50. i 60. skody startowały w rajdach
i wyścigach na całym świecie. W 1964 roku powstał nawet prototyp bolida
do Formuły 3.
Kolejnym przynoszącym sukcesy modelem była skoda 130 (oczywiście w specjalnych,
rajdowych wersjach). W 1976 startująca skodą 130 RS załoga Blaha/Hlavka
zajęła 12 miejsce w Rajdzie Monte Carlo, wygrywając w swojej kategorii.
Swoją grupę wygrali też rok później zawodnicy Skody, startujący w Rajdzie
Acropolis. Zdobyli 9 miejsce w klasyfikacji generalnej. W latach 1985 -
1988 skoda 130 LR czterokrotnie wygrywała swoją klasę w rajdach zaliczanych
do Mistrzostw Świata.
W 1991 roku powstała Skoda Motorsport. W sezonach 1993 i 1994 skody
favorit wielokrotnie wygrywały swoją klasę, kończąc tą passę zwycięstwem
w klasyfikacji Mistrzostw Świata.
Od początku 1999 roku na rajdowych trasach pokazuje się Skoda Octavia
WRC. Kierowcą fabrycznym został m. in. Armin Schwarz, ale możliwości samochodu
w pełny wykorzystał dopiero Bruno Thiry, startując na nim gościnnie w rajdzie
RAC i zdobywając 4 miejsce w klasyfikacji generalnej. Przed dwoma laty
podczas Rajdu Acropolis Armin Schwarz był tylko o jedno miejsce gorszy.
Podczas Rajdu Portugalii ustanowił natomiast nieoficjalny rekord w... skokach
rajdowym samochodem.

Setka Skody

Narcyz Podsedniczek

Setka Skody

Alexander Kolowrat, Alpine Race

Setka Skody

Skoda Spider 733 z 1975 roku mogła osiągać prędkość 240 km/h.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty