Setki nowych fotoradarów za ciężkie miliony złotych. Kierowcy zapłacą?
Data publikacji: Autor: redakcja.regiomoto


Tymczasem, jak podkreślają przedstawiciele serwisu Yanosik.pl, wiele z fotoradarów nie poprawia bezpieczeństwa i służy wyciąganiu pieniędzy z kieszeni kierowców.
Od początku lipca zarządzanie fotoradarami od policji i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przejęła Inspekcja Transportu Drogowego. Popularne „krokodylki” mają w tej chwili 80 urządzeń i 800 masztów, w których mogą one być zamontowane. Do końca roku planują zakup kolejnych 300 fotoradarów.
Zobacz też: Fotoradary w Polsce - nowe przepisy i 300 kolejnych urządzeń - sprawdź gdzie
Jak informują przedstawiciele serwisu Yanosik.pl, koszt jednego urządzenia to ok. 150 tys. zł. Łatwo obliczyć, że docelowo ITD przeznaczy na ich zakup 45 milionów złotych.
W ubiegłym roku ukarano kierowców łącznie 1 700 000 mandatów za prędkość; statystyki policji pokazują, że najczęściej kierowcy dopuszczali się przekroczenia prędkości o 21-30 km/h, co przekłada się 100-200 zł kary. Przyjmując średnią wartość 150 zł, Inspektorat będzie musiał wystawić przynajmniej 300 000 dodatkowych mandatów, aby inwestycja przynajmniej się zwróciła.
Zgodnie z nowymi przepisami ruchu drogowego fotoradary mają być zamontowane w żółtych skrzynkach. ITD już rozpoczęła przemalowywanie skrzynek i masztów, ale zgodnie z prawem ma na to czas aż do 2014 roku.
Zobacz też: Pierwsze fotoradary w jaskrawym kolorze - zobacz zdjęcie
Przedstawiciele Yanosik.pl przekonują, że inwestycje w nowe fotoradary mają na celu przede wszystkim zwiększenie wpływów z mandatów, a nie poprawę bezpieczeństwa. Kontrole fotoradarowe to prawdziwa żyła złota: w niektórych gminach generowały roczny przychód liczony w milionach złotych.
Tymczasem nadmierna prędkość nadal jest główną przyczyną wypadków drogowych. Według danych Komendy Głównej Policji, w ubiegłym roku w jej wyniku doszło do ponad 9200 wypadków, w których zginęło 1117 osób – czyli ponad 40 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych.
Zobacz też: Fotoradary straży miejskiej znów legalne! Posypią się mandaty
Zwiększanie liczby fotoradarów nie powoduje automatycznego spadku liczby wypadków. W województwach mazowieckim i śląskim, w których doszło w ubiegłym roku do największej liczby wypadków, również liczba fotoradarów należy do najwyższych w kraju.
Mapa pokazująca liczbę wypadków i fotoradarów w województwach
Zestawienie liczby wypadków i fotoradarów w poszczególnych województwach
- Fotoradary nie sprawdzają się jako instrument prewencji - twierdzi Agnieszka Kaźmierczak z serwisu Korkowo.pl, monitorującego sytuację na drogach. - Obserwacja dotychczasowych zachowań kierowców potwierdziła, że wprawdzie zwalniają przed fotoradarem, ale zaraz po minięciu masztu ponownie wciskają pedał gazu. Zaburza to płynność jazdy i powoduje zagrożenie na drodze.
Wykres pokazujący średnią prędkość aut przed i po minięciu fotoradaru
Setki nowych fotoradarów za ciężkie miliony złotych. Kierowcy zapłacą?