Wszystko
o samochodach

Motocykle / Aktualności

Sezon na jednoślady

Data publikacji: Autor: Krzysztof Nowacki

fot. Krzysztof Szymczak Kupując używany motocykl, warto dokonać jego oględzin z fachowcem. Dzięki temu będziemy dokładnie wiedzieli, co kupujemy i w jakim stanie.

Kupując używany motocykl, warto dokonać jego oględzin z fachowcem. Dzięki temu będziemy dokładnie wiedzieli, co kupujemy i w jakim stanie.


fot. Krzysztof Szymczak Luzy w zawieszeniu motocykla odznaczają się delikatnym stukaniem w okolicy główki ramy — tłumaczy Rafał Pawłowski, motocyklista z Elbląga. — Z kolei luz w tylnym zawieszeniu, to najczęściej zużyta oś wahacza.
Amortyzatory w motocyklu nie powinny umożliwiać rozbujania maszyny. Można to sprawdzić, włączając przedni hamulec i „bujać” motocyklem w tył i w przód. Jeżeli amortyzatory nie tłumią szybko drgań oznacza to, że są zużyte i wymagają wymiany.


Boczny ślizg
Wiek motocykla, jeżeli wzbudza nasze wątpliwości, można sprawdzić na datowanych, gumowych przewodach łączeniowych. Drugą ważną kwestią jest ustawienie kół w jednej linii. To najlepiej jest sprawdzać na stacji diagnostycznej.
Kolejnymi elementami do sprawdzenia przed zakupem są okładziny klocków hamulcowych, a także oryginalne powłoki lakiernicze. Otarte o asfalt, wystające elementy pojazdu lub pęknięte lusterka, mogą świadczeć o bocznym ślizgu motocykla.
— A po takim „szlifie” motocykl zazwyczaj wymaga kosztownej naprawy — dodaje Rafał Pawłowski. — Nie bez znaczenia jest też dym, wydobywający się z tłumików. Najlepiej sprawdzać to przy dobrej, słonecznej pogodzie. Biały oznacza zużycie zespołów cylinder — tłok, natomiast czarny tylko źle wyregulowane gaźniki.
Oprócz dobrego stanu technicznego motocykla, nie należy zapominać o osobistej ochronie.


Ochronne wyposażenie
Kask to podstawowe zabezpieczenie motocyklisty, a także osób jeżdżących na popularnych skuterach. Najtańsze kaski w sklepie kosztują około 300-400 złotych. Ceny tych droższych dochodzą nawet do 2-3 tysięcy złotych.


Druga w kolejności, po kasku, jest kurtka motocyklowa. Jej zadaniem jest zabezpieczenie motocyklisty przed chłodnym, opływającym go powietrzem. Kurtka może być wyposażona na przykład w membranę klimatyczną. Pozwoli ona utrzymać ciepło motocyklisty, nawet podczas szybkiej i długiej jazdy. Chroni ona także przed dostępem chłodnego powietrza z zewnątrz. Kurtki często posiadają też mechaniczną ochronę w postaci sztywnych wkładów, ochraniających kręgosłup, barki i łokcie.
— Zadanie ochronne spełniają również specjalne rękawice — tłumaczy Rafał. — One również wpływają na bezpieczeństwo i szybkość reakcji. Zmarzniętą ręką wolniej będziemy sięgać po dźwignię hamulca czy sprzęgła.


Przy planowaniu długiej jazdy, warto też wyposażyć się w osłonę twarzy tzw. kominiarkę. Dodatek ten nie jest drogi, a znacznie poprawia komfort jazdy na motocyklu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Heniek (gość)

    Jak utrzymać w doskonałym stanie wiekowy motocykl? -odpowiem 22-25.05.w Zgierzu "na targach motocykli niekonwencjonalnych" - serdecznie zapraszam,wstęp wolny.

  • Kapitan (gość)

    aby dobrze zadbać o wiek motocykla trzeba go szanować i o niego dbać

  • cincinus19

    jak dbasz tak masz....

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości