Wszystko
o samochodach

Motocykle / Motocykle

SHL

Data publikacji: Autor: Tadeusz Suchomski

Jednym z najpopularnijszych polskich motocykli była SHL. Nie wszyscy wiedzą, że skrót ten oznaczał Suchedniowską Hutę Ludwików.

W roku 1938 rozpoczęto tam produkcję pierwszych motocykli z licencyjnym silnikiem Villiers o pojemności 98 ccm.

Mocna i lekka konstrukcja pojazdu spodobała się na ostatnich przed wojną Międzynarodowych Targach Poznańskich. Niestety, fabryka została rozgrabiona i zniszczona podczas II wojny światowej. Z około 1000 wyprodukowanych SHL 98, do dzisiaj zachowało się kilkadziesiąt sztuk.

W 1947 roku, wznowiono produkcję znanego sprzed wojny, lecz zmodyfikowanego modelu. Podstawowa zmiana dotyczyła silnika - angielski Villiers zastąpiony został przez wykonany w Polsce, lecz będący kopią silnika DKW RT 125.

W 1951 roku produkcję przeniesiono z Kielc. Tam też powstał nowy model SHL M05 wyposażony już w widelec teleskopowy.

W 1961 roku powstał nowy motocykl nazwany SHL-M11. Ciekawostką jest fakt, że ten model eksportowaliśmy do Anglii, kraju będącego wówczas największą potęgą motocyklową. M 11 był szczytowym osiągnięciem firmy.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości