Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Siedem grzechów głównych kierowcy

Data publikacji: Autor: Michał Głombiowski

 Nie oszukujmy się, każdy z nas ma pewne przyzwyczajenia, które nie służą naszemu pojazdowi - trzymanie ręki na drążku zmiany biegów, niestaranne operowanie przekładnią czy jazda na półsprzęgle. Może trwać to miesiącami lub nawet latami, ale systematycznie popełniane błędy dadzą w końcu o sobie znać.

Samochód zwykle znosi cierpliwie nasze lekkomyślne zachowanie, ale w końcu się zbuntuje. Tak „maltretowane” auto łatwo poznać nawet po krótkiej przejażdżce lub trochę uważniejszemu przyjrzeniu się.

 

Coś w nim klekocze, stuka, kierownica ma luzy, a nieprzyjemny swąd z pracującego silnika świadczy o tym, że doprowadzenie samochodu do dobrego stanu byłoby kosztowne i przypuszczalnie zupełnie nieopłacalne.

 

- Wszyscy popełniamy drobne błędy i nie da się ich zupełnie uniknąć - mówi Krzysztof Kossakowski, rzeczoznawca samochodowy z gdańskiej firmy Rekmar. - Ale bardziej świadoma eksploatacja naprawdę pozwoli zaoszczędzić sporo pieniędzy. Wystarczy pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

 

Operowanie przekładnią biegów

 

Wymaga pewnych umiejętności i zwykle trochę doświadczenia. Pomocny jest tu z pewnością obrotomierz. Ale nawet właściciele samochodów wyposażonych w ten wskaźnik często popełniają błędy. Najczęstsze grzechy to zbyt szybkie przerzucanie biegów na wyższy (kiedy silnik nie osiągnie nawet 2000 obr./min) oraz brak ich redukcji przy przyspieszaniu. Naciskanie gazu na wysokim biegu pozbawione jest zupełnie sensu - z dostępnej mocy mamy do dyspozycji najwyżej kilkadziesiąt koni mechanicznych. Za to zużycie tłoków, cylindrów, korbowodu i panewek mamy zapewnione.

 

Jazda na półsprzęgle

 

Zdarza się zwłaszcza początkującym kierowcom. Swąd palonego sprzęgła powinien szybko uzmysłowić nam popełniany błąd, ale niektórzy przedkładają nad to swój styl jazdy. Pewność, że silnik nie zgaśnie, a auto spokojnie się toczy, dając nam czas do namysłu, czy skręcić w prawo, czy lewo, jest najważniejsza.

 

Obracanie kierownicą na postoju

 

Prowadzi to do szybkiego starcia opon i zużycia całego układu kierowniczego. Przekonanie, że inaczej nie wyjedziemy z ciasnego parkingu jest błędne - dobry kierowca potrafi ruszyć samochodem bardzo powoli i dopiero wtedy rozpocząć manewry „kółkiem”

 

Opony na krawężniku

 

Znaleźliśmy ciasne miejsce parkingowe i w końcu udaje nam się w nie wmanewrować. Zmęczeni kręceniem kierownicą, nie zwracamy uwagi, że opony tylko opierają się o brzeg krawężnika, ulegając powolnej deformacji. Następnie, spiesząc się, zjeżdżamy z krawężnika z nogą na pedale gazu, co gorsza, dwoma kołami (jedną osią) na raz. Zawieszenie samochodu najpierw protestuje głośnymi stukami, aż w końcu nadaje się tylko do wymiany.

 

Gazowanie nierozgrzanego silnika

 

Najgorsze skutki przynosi zimą, ale i latem może okazać się źródłem problemów. Wiecznie spóźnieni i zabiegani wsiadamy do samochodu i pędzimy przed siebie niemal wciskając pedał gazu w podłogę. Tymczasem zimny, gęsty olej nie daje sobie rady - nie dociera do wszystkich miejsc, a szorowanie tłoków o cylinder niedługo da o sobie znać.

 

Ręka na drążku kierownicy

 

Trzymanie obu rąk na kierownicy, choć zalecane, jest dość męczące. Opieramy więc prawą dłoń na drążku biegów - przecież łatwiej wtedy operować przekładnią, a ręka wygodnie leży... Jest tylko jeden problem - taki niewinny wydawałoby się nawyk powoduje zużycie elementów wewnątrz skrzyni biegów.

 

Jazda do pustego baku

 

To oznacza, że należy zatankować samochód. Tyle teorii wyczytanej z instrukcji. W praktyce zdarza nam się jeździć niemal na ostatniej kropli benzyny, odkładając w nieskończoność podjechanie do dystrybutora i pozostawienie w kasie sporej ilości gotówki. Tymczasem „wysuszanie” baku oznacza, że zalegający na jego dnie osad wytrącony z paliwa unosi się i trafia do całego przewodu paliwowego.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości