Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37748 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Siedmiomiejscowy Jeep z dieslem

Data publikacji: Autor: Tomasz Szmandra

Fot. Tomasz Szmandra Commander to pierwszy siedmiomiejscowy Jeep. Sprawdza się zarówno na asfalcie, jak i w terenie.

Fot. Tomasz Szmandra

Model ten zadebiutował w 2006 roku i dołączył do takich klasyków firmy, jak Wrangler, Cherokee i Grand Cherokee. Pod względem technicznym Commander bliski krewniak Grand Cherokee – wykorzystuje identyczną płytę podłogową i taki sam układ zawieszenia. Ma jednak inne nadwozie. Tradycyjna dla Jeepa, kanciasta karoseria ma swoich zagorzałych zwolenników, także wśród tych, którym brakuje klasycznego Cherokee z lat 1984-2001.

Fot. Tomasz Szmandra Auto ma prawie 4,8 metra długości (szerokość 190, wysokość 183 cm). Pięć centymetrów więcej - w porównaniu z Grand Cherokee - wystarczyło, aby zamontować dwa dodatkowe siedzenia. Fotele ustawiono niczym na stadionie lub w kinie - każdy następny rząd jest umieszczony wyżej niż poprzedni.

Aby jednak miejsce nad głowami nie wyczerpywało się im dalej do tyłu, począwszy od słupka B dach jest podwyższony o 8 cm (niewielki „schodek” na dachu został sprytnie ukryty przez relingi). Nieco gorzej jest z miejscem na nogi w trzecim rzędzie. Tutaj najlepiej posadzić dzieci. Trzeci rząd siedzeń zmniejsza jednak pojemność bagażnika, która wynosi 170 l, jednak wymontowanie foteli nie sprawia większych problemów, dzięki czemu przestrzeń ładunkową możemy szybko powiększyć do 1775 l.

Testowany model napędzany był trzylitrowym turbo dieslem, wyprodukowanym przez Mercedesa, o mocy 218 KM i potężnym momencie 510 Nm dostępnym od 1600 obr/min, który zapewnia mu wystarczającą moc potrzebną do jazdy zarówno na asfalcie jak i w lekkim terenie.

Auto rozpędza się do 100 km/h w 9 sekund, maksymalnie do 191 km/h, a spala przy tym średnio 10,8 litrów oleju napędowego na każde 100 km.

Fot. Tomasz Szmandra Jest dobrze wyciszone, a automatyczna skrzynia biegów sprawnie dostosowuje przełożenia do obciążenia silnika, przełączając je niemal niezauważalnie. Zastosowany system napędu Quadra-Drive II wykorzystuje dwa mechanizmy różnicowe o zwiększonym tarciu i sterowaniu elektronicznym do kontrolowania przenoszenia momentu napędowego pomiędzy poszczególnymi kołami.

Dla tych kierowców, którzy chcą mieć większy wpływ na poczynania samochodu przygotowano możliwość ręcznego wyboru biegów, oraz reduktor znacznie ułatwiający pokonanie większych przeszkód terenowych.

Na asfaltowej drodze to auto wyróżniają dwie rzeczy. Po pierwsze, jak na pojazd o tak „pudełkowatym: nadwoziu, podczas jazdy z prędkością powyżej 100 km/h, czyli taką, przy których szum powietrza zaczyna zacząć dokuczać, w kabinie jest wyjątkowo cicho. Równie skutecznie tłumiony jest też hałas pochodzący od wielkich kół (17 calowe obręcze i opony o rozmiarze 245/65).

Fot. Tomasz Szmandra Po drugie, podczas szybkiego pokonywania zakrętów przechyły nadwozia są stosunkowo niewielkie (jak na auto tej klasy), pomimo że zawiesze-nie zostało tak zestrojone, aby w miarę komfortowo podróżować w terenie. Podsumowując – Commander dobrze trzyma się drogi, ale też nie „przestraszy” się szutrowych czy błotnistych szlaków.

W najtańszej wersji Sport Quadra-Drive II trzeba za niego zapłacić 207 158 zł. Auto posiada m.in. ABS, ASR, ESP (system stabilizacji toru jazdy), BAS (system awaryjnego wspomagania hamowania), Hill Descent Control (asystent zjazdu ze wzniesienia), poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, kurtyny dla trzech rzędów siedzeń, czujnik ciśnienia w oponach, automatyczną klimatyzację, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, centralny zamek z pilotem, elektrycznie regulowane i podgrzewane przednie fotele, komputer pokładowy oraz tempomat.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Jarpoz

    W mojej ocenie sprawia lepsze wrażenie niż "ten bardziej kultowy" Grand Cherokee. W zasadzie prawie wszystko mi w tym aucie odpowiada : silnik, gabaryty, napęd, bagażnik, z wyjątkiem ceny.

  • citizen

    Dobry dla firm pogrzebowych - kwadratowy.

  • Mecenas

    Czy przypadkiem Chrysler nie kupował diesli TDI z VW?

  • Jarpoz

    Tak, ale tylko w mniejszych autach. Większe pojemności od Merca.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Jeep Commander dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl