Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Silnik 1.5 dCi. Którą odmianę wybrać, żeby cieszyć się bezproblemową eksploatacją?

Mariusz Zbyszyński
Silnik 1.5 dCi o oznaczeniu K9K dość często można spotkać w samochodach używanych koncernu Renault. To jednostka napędowa, która charakteryzuje się bardzo niskim spalaniem oraz dobrą kulturą pracy, ale nie jest pozbawiona wad.Fot. Renault
Silnik 1.5 dCi o oznaczeniu K9K dość często można spotkać w samochodach używanych koncernu Renault. To jednostka napędowa, która charakteryzuje się bardzo niskim spalaniem oraz dobrą kulturą pracy, ale nie jest pozbawiona wad.Fot. Renault
Silnik 1.5 dCi o oznaczeniu K9K dość często można spotkać w samochodach używanych koncernu Renault. To jednostka napędowa, która charakteryzuje się bardzo niskim spalaniem oraz dobrą kulturą pracy, ale nie jest pozbawiona wad.

Motor zadebiutował w 2001 roku i jego zadaniem było zrewolucjonizować ofertę segmentu aut miejskich i kompaktowych. Po dosłownie paru miesiącach okazało się, że nowa konstrukcja jest hitem sprzedaży, niestety po pewnym czasie użytkownicy zaczęli zgłaszać liczne problemy natury technicznej, co zaczęło niepokoić producenta, jak i potencjalnych kupujących. Sprawdźmy zatem, czy Francuzi na przestrzeni lat uporali się z niedoskonałościami w 1.5 dCi, i co dziś wybrać, żeby spać spokojnie.

Silnik 1.5 dCi. Downsizing

1.5 dCi powstał przede wszystkim w odpowiedzi na coraz to popularniejszy downsizing. Hasłem przewodnim projektu była oszczędność, a podstawą prac, jednostki wysokoprężne z lat dziewięćdziesiątych montowane np. w Clio I. Co ciekawe, po niedługim czasie od premiery, 1.5 dCi trafiało także pod maski crossoverów i minivanów, a to (przynajmniej teoretycznie) utwierdzało w przekonaniu, że nowa konstrukcja jest efektywna i solidna. Jak już wspomnieliśmy, rynek zareagował na nowy silnik bardzo dobrze, sprzedaż nieustannie rosła i potwierdzała pierwotne założenia sprzedażowe Renault.

Silnik 1.5 dCi. Do wyboru, do koloru

Ten małolitrażowy diesel występował w kilkunastu wariantach, a wynikało to również z faktu licznych modernizacji. Najsłabszy legitymował się mocą zaledwie 57 KM, a najmocniejszy 1.5 dCi 110 KM napędzał takie modele jak: Megane, Clio, Twingo, Modus, Captur, Thalia, Fluence, Scenic, czy też Kangoo. Dodatkowo był źródłem napędu dla Dacii, Nissana oraz Suzuki, Infinity, a nawet Mercedesa.

Silnik 1.5 dCi. Zawodne wtryskiwacze Delphi

Silnik 1.5 dCi o oznaczeniu K9K dość często można spotkać w samochodach używanych koncernu Renault. To jednostka napędowa, która charakteryzuje się bardzo
Silnik 1.5 dCi o oznaczeniu K9K dość często można spotkać w samochodach używanych koncernu Renault. To jednostka napędowa, która charakteryzuje się bardzo niskim spalaniem oraz dobrą kulturą pracy, ale nie jest pozbawiona wad.

Fot. Renault

Motor już na samym początku bywał kapryśny, pierwszym co często szwankowało, były wtryskiwacze produkowane przez znaną firmę Delphi (montowane do 2005 roku). Awaria mogła się pojawić przy stosunkowo niewielkim przebiegu np. przy 60 tys. km i była często eliminowana w ramach gwarancji. Niestety montaż nowego wtryskiwacza w ASO nie zapewniał spokoju, problem często wracał, a za ponowną naprawę klient musiał już zapłacić sam, ponieważ w tzw. międzyczasie opieka gwarancyjna wygasała.

Wtryskiwacze były bardzo delikatne, w momencie kiedy zatankowaliśmy paliwo złej jakości, dość szybko mogło dojść do uszkodzenia tego elementu, co sprawiało, że jego dozowanie było nieprecyzyjnie. Na szczęście dziś części zamiennych oraz firm zajmujących się regeneracją wtryskiwaczy nie brakuje, z ewentualnym problemem jesteśmy w stanie poradzić sobie w miarę sprawnie, nie wydając przy tym fortuny. Trzeba pamiętać, że zbagatelizowane usterki może skutkować poważnym uszkodzeniem silnika np. wypaleniem tłoków, a wtedy konieczny już będzie generalny remont.

Po 2005 roku producent zaczął montować trwałe systemy Siemensa. Dzięki nim parametry silnika poprawiły się, obniżyło się spalanie oraz kultura pracy wzrosła. Nowocześniejsze wtryskiwacze pokonywały i nadal pokonują przebiegi rzędu 250 tysięcy kilometrów praktycznie bez ponadprogramowej ingerencji mechanika, a to już był duży sukces. Oczywiście i w tym przypadku może pojawić się jeden mankament, a mianowicie przepuszczające uszczelki przelewu. Naprawa jednak nie powinna obciążyć zbytnio naszego portfela.

Silnik 1.5 dCi. Wydłużenie żywotności wtryskiwaczy Delphi

Zwróciliśmy się z pytaniem do specjalistów i samych użytkowników aut marki Renault, czy jest sposób na to, żeby wydłużyć żywotność wtryskiwaczy Delphi. Forumowicze podkreślali przede wszystkim, że należy tankować możliwie jak najlepszej jakości paliwo. Dodatkowo, co mniej więcej 30 tysięcy kilometrów warto je czyścić. W pompie wysokiego ciśnienia potrafi dojść do łuszczenia/ścierania się łożysk w wyniku czego powstają opiłki metalu, które następnie dostają się do całego układu wtryskowego i skutecznie go uszkadzają. Dlatego samą pompę również należy poddawać regularnemu procesowi czyszczenia co 60 tysięcy kilometrów.

Silnik 1.5 dCi. Panewki wału korbowego

Przy przebiegach rzędu 150 tysięcy kilometrów może dojść do obrócenia panewek wału korbowego. Specjaliści twierdzą, że wpływ na taki stan rzeczy ma przede wszystkim wydłużony interwał wymiany oleju do 30 tysięcy kilometrów oraz zbyt intensywny sposób eksploatacji niektórych aut. Sposobem na tą przypadłość jest przede wszystkim regularna wymiana oleju co 10 – 15 tysięcy kilometrów. Warto także unikać zbytnich obciążeń silnika w momencie kiedy nie osiągnął on jeszcze temperatury roboczej. Na szczęście z czasem panewki zostały wzmocnione.

Silnik 1.5 dCi. Inne usterki

Należy zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. Producent zaleca, aby rozrząd w 1.5 dCi (w silnikach produkowanych po 2005 roku) wymieniać co 150 tysięcy kilometrów, choć początkowo było to 90 tysięcy kilometrów. Mechanicy twierdzą, że lepiej skrócić ten czas do 120 tysięcy kilometrów, ponieważ znają przypadki przedwczesnego zerwania napędu. Dodatkowo zawodny bywa czujnik ciśnienia doładowania. Zdarzają się również awarie turbosprężarek, ale o ich uszkodzeniu decyduje w większości nieprawidłowa eksploatacja. W opisywanym silniku znajdziemy również koła dwumasowe, początkowo były montowane tylko w mocniejszych wersjach, czyli powyżej 100 KM, które są stosunkowo trwałe.  

Silnik 1.5 dCi. Przykładowe ceny elementów eksploatacyjnych

  • filtr oleju, powietrza i kabinowy (zestaw) do Renault Megane III – 82 zł
  • zestaw rozrządu do Renault Thalia II– 245 zł
  • sprzęgło (komplet z kołem dwumasowym) – Renault Megane II – 1800 zł
  • nowy (nieregenerowany) wtryskiwacz Siemens –Renault Fluence - 720 zł
  • nowy (nieregenerowany) wtryskiwacz Delphi – Clio II – 590 zł
  • świeca żarowa –  Grand Scénic II – 21 zł
  • nowa (nieregenerowana) turbosprężarka Kangoo II – 1700 zł

Silnik 1.5 dCi. Podsumowanie

Decydując się na auto z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi zalecamy przede wszystkim rozwagę. Warto szukać egzemplarzy z dokładną i pewną historią serwisową, nie zawsze niewielki przebieg to klucz do sukcesu, ponieważ jeśli przez dłuży czas nic nie było naprawiane, to fala usterek może spaść na nas. Zwracajmy uwagę na czasowe wymiany eksploatacyjne oraz miejsce, gdzie samochód serwisowano. Pamiętajmy, że najwięcej problemów przysparzały silniki produkowane w latach 2001 – 2005 zasilane wtryskiwaczami Delphi. W 2006 roku Renault jednostkę już nieco dopracowało. Rok 2010 przyniósł efektywne odmiany o mocach 95 KM i 110 KM spełniające normę emisji spalin Euro 5, cieszą się one dobrą opinią wśród użytkowników, niektórzy twierdzą nawet, że są zupełnie bezobsługowe.

Zobacz także: SUV-y Škody. Kodiaq, Karoq i Kamiq. Trojaczki w komplecie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty