Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Silnik 2.0 HDI. Na co zwrócić uwagę, wybierając auto z tą jednostką napędową?

Mariusz Zbyszyński
Niektórzy boją się francuskich turbodiesli. Wynika to z powszechnych opinii o awaryjności niektórych jednostek. Prawda bywa jednak inna, czego najlepszym przykładem jest trwały silnik 2.0 HDI, który na dodatek jako pierwszy posiadał system Common Rail. Fot. PSA
Niektórzy boją się francuskich turbodiesli. Wynika to z powszechnych opinii o awaryjności niektórych jednostek. Prawda bywa jednak inna, czego najlepszym przykładem jest trwały silnik 2.0 HDI, który na dodatek jako pierwszy posiadał system Common Rail. Fot. PSA
Niektórzy boją się francuskich turbodiesli. Wynika to z powszechnych opinii o awaryjności niektórych jednostek. Prawda bywa jednak inna, czego najlepszym przykładem jest trwały silnik 2.0 HDI, który na dodatek jako pierwszy posiadał system Common Rail.

Silnik 2.0 HDI. Początki

Niektórzy boją się francuskich turbodiesli. Wynika to z powszechnych opinii o awaryjności niektórych jednostek. Prawda bywa jednak inna, czego najlepszym
Niektórzy boją się francuskich turbodiesli. Wynika to z powszechnych opinii o awaryjności niektórych jednostek. Prawda bywa jednak inna, czego najlepszym przykładem jest trwały silnik 2.0 HDI, który na dodatek jako pierwszy posiadał system Common Rail.

Fot. PSA

Pierwsza generacja silnika z wtryskiem Common Rail zadebiutowała w 1998 roku. Była to jednostka ośmiozaworowa o mocy 109 KM, która trafiła pod maskę Peugeota 406. Rok później pojawiła się słabsza odmiana 90-konna. Silnik był rozwinięciem technologicznym motoru 1.9 TD, początkowo producent w nowej konstrukcji wykorzystał pojedynczy wałek rozrządu, układ wtryskowy marki BOSCH i turbodoładowanie ze stałą geometrią łopatek. Dodatkowo przewidziano możliwość opcjonalnego zamówienia filtra FAP.

Motor ten od początku przechodził serię modyfikacji i rok po roku zdobywał uznanie coraz to większej ilości klientów. W 2000 roku inżynierowie opracowali odmianę szesnastozaworową o mocy 109 KM, montowaną w autach typu MPV, takich jak: Fiat Ulysse, Peugeot 806 czy Lancia Zeta. Rok później wprowadzono nowoczesne układy wtryskowe Simensa, a w 2002 roku przekonstruowany wtrysk paliwa. Odmiana o mocy 140 KM zadebiutowała w roku 2008. Jednakże nie była to najmocniejsza wersja tego silnika, gdyż rok 2009 przyniósł serię o mocy 150 i 163 KM. Co ciekawe, silnik był montowany nie tylko w modelach koncernu PSA, ale także w samochodach marki Volvo, Ford i Suzuki.

Silnik 2.0 HDI. Na które podzespoły zwrócić uwagę?

Niektórzy boją się francuskich turbodiesli. Wynika to z powszechnych opinii o awaryjności niektórych jednostek. Prawda bywa jednak inna, czego najlepszym
Niektórzy boją się francuskich turbodiesli. Wynika to z powszechnych opinii o awaryjności niektórych jednostek. Prawda bywa jednak inna, czego najlepszym przykładem jest trwały silnik 2.0 HDI, który na dodatek jako pierwszy posiadał system Common Rail.

Fot. PSA

Prawda jest taka, że motor 2.0 HDI jest stosunkowo niezawodny. Przy wyższych przebiegach zużywają się w nim podzespoły, które są typowe dla dzisiejszych turbodieseli. W układzie wtryskowym zawodzi najczęściej zawór ciśnienia paliwa - w pompie wysokiego ciśnienia. Jeśli pojawia się kłopot z rozruchem auta, silnik pracuje nierówno lub dymi, to znak, że należy zweryfikować właśnie ów zawór.

Charakterystyczne stuki z okolic napędu najczęściej oznaczają usterkę tłumika drgań skrętnych koła pasowego. Problem ten regularnie pojawia się w wersji ośmiozaworowej. Jeśli zauważymy, że jednostka napędowa nierówno rozwija moc, zużycie paliwa jest wyższe, a na dodatek auto jest słabsze niż zazwyczaj, to sygnał, że należy przyjrzeć się przepływomierzowi. Jeśli będzie uszkodzony, to zostaje nam tylko i wyłącznie wymiana na nowy. Spadek mocy może być również efektem usterki turbosprężarki. Uszkodzona może powodować wzrost zużycia oleju i nadmierne dymienie.

Mocniejsze dymienie lub problemy z uruchomieniem może także wygenerować niewłaściwie pracujący zawór EGR. Najczęściej zostaje on zablokowany mechaniczne przez sadzę, czasem pomaga jego wyczyszczenie, ale niestety najczęściej naprawa kończy się wymianą na nowy podzespół.  Kolejnym punktem na liście potencjalnych usterek jest koło dwumasowe. Kiedy wyczujemy drgania podczas ruszania, hałas z okolic skrzyni biegów i utrudnione przełączanie biegów, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że wypracowaniu uległo właśnie koło dwumasowe. Wielu mechaników twierdzi, że dwumasę najlepiej wymieniać w komplecie ze sprzęgłem, kosz naprawy będzie oczywiście wyższy, ale dzięki temu będziemy pewni, że usterka nie powróci.

Silnik 2.0 HDI. Przykładowe ceny części

  • Czujnik wysokiego ciśnienia pompy (Peugeot 407) – 350 zł
  • Przepływomierz (Peugeot 407 SW) - 299 zł
  • Zawór EGR (Citroen C5) – 490 zł
  • Zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym (Peugeot Expert) – 1344 zł
  • Wtryskiwacz (Fiat Scudo) – 995 zł
  • Termostat (Citroen C4 Grand Picasso) – 158 zł
  • Filtr paliwa, oleju, kabinowy i powietrza (Citroen C5 III Break) – 180 zł
  • Olej silnikowy 5l (5W30) – 149 zł.

Silnik 2.0 HDI. Podsumowanie

Silnik 2.0 HDI to cicha, oszczędna i dynamiczna jednostka napędowa. W momencie kiedy dane auto było regularnie serwisowane, nie było nadmiernie eksploatowane, a przebieg jest na akceptowalnym poziomie, to takim egzemplarzem warto się zainteresować. Części zamiennych nie brakuje, specjaliści dobrze znają ten silnik, więc z ewentualną naprawą nie powinno być problemu. 

Skoda. Prezentacja gamy SUV-ów: Kodiaq, Kamiq i Karoq

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty