Wszystko
o samochodach

Porady / Wyposażenie

Silnik GDI

Data publikacji: Autor: (gw)

Jednym z kierunków polepszenia efektywności działania silnika spalinowego i zmniejszenia emisji substancji toksycznych są prace nad optymalizacją procesu spalania mieszanki w cylindrach.

Drogą do osiągnięcia tego celu jest precyzyjne wytworzenie mieszanki palnej z zastosowaniem wtrysku benzyny. Dość powszechnie jest stosowany jedno- i wielopunktowy wtrysk paliwa do kolektora ssącego, ale dopiero od 2 lat po drogach porusza się jedyny produkowany seryjnie samochód, napędzany silnikiem z zapłonem iskrowym, zasilany benzyną wtryskiwaną bezpośrednio do cylindrów pod wysokim ciśnieniem GDI (Gasoline Direct Injection). Niewątpliwą zaletą tego auta jest niższe zużycie paliwa mierzone według nowego cyklu europejskiego. Oszczędności mogą dochodzić do 20 proc. w porównaniu z silnikami konwencjonalnymi. Silnik ten, w zakresie częściowych obciążeń, spala "ubogą" mieszankę paliwowo-powietrzną. Zapłon takiej mieszanki jest możliwy dzięki specjalnemu ukształtowaniu komory spalania, w której w pobliżu świecy zapłonowej wytwarza się strefa bogatszej, łatwozapalnej mieszanki. Od niej płomień rozprzestrzenia się na obszary mieszanki ubogiej.
Gdy potrzebne jest wytworzenie pełnej mocy, silnik spala mieszankę paliwowo-powietrzną o współczynniku lambda równym 1. Wczesny moment wtrysku pozwala na powstanie mieszanki jednorodnej, spalenie której nie stanowi problemu.

Silniki GDI w porównaniu z silnikami konwencjonalnymi mają jeszcze jedną zaletę. Jest nią obniżona emisja dwutlenku węgla oraz niskie stężenie tlenków azotu podczas pracy silnika z częściowymi obciążeniami.
Bezpośrednie zasilanie silnika benzyną wtryskiwaną pod wysokim ciśnieniem - znane od 60. lat - wdrożono niedawno, ponieważ przysparzało konstruktorom wielu problemów technicznych (paliwo nie ma właściwości smarnych).

Pierwszy samochód produkowany seryjnie napędzany silnikiem GDI wprowadziła firma Mitsubishi, stosunkowo blisko sukcesu jest Toyota, również europejski producent układów wtryskowych firma Bosch opracowała układ zasilania GDI wraz z modułem sterującym i może trafi on do samochodów ze starego kontyngentu?

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • marcinp (gość)

    Nie podano w tym artykule wielu informacji! Nie tylko zmniejszenie zużycia paliwa, emisji szkodliwych spalin, lecz zwiększenie mocy. Jak zwykle, silniki Mitsubishi technologicznie o kilka lat wyprzedzają produkcje chociażby toyoty..

  • dzinksu

    Dodam jeszcze tylko, że autka z tym silnikiem są bardzo delikatne. Wystarczy, że jeden element zostanie zakłócony (uszkodzony), to spalanie wzrasta prawie dwukrotnie. Największym problemem jest porządny serwis który jednoznacznie określiłby przyczynę usterki i w ten sposób możemy jeździć od jednego do drugiego zakładu i tracić grube pieniądze.

  • Alkomaty

    Własnie słyszałem ze z serwisem jest najwiekszy problem. a w jakich autach montowane sa te silniki??

  • Anonim (gość)

    Mitsubishi, Toyota, Volvo ( S40, V40 )

  • Anonim (gość)

    Gdi zaprojektowany w Mitsubishi Galant VIII 2.4 gdi

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości