International Engine of the Year to doroczny konkurs silników spalinowych stosowanych w samochodach osobowych Jednostki napędowe są oceniane przez jury złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata. Pierwsza edycja konkursu odbyła się w 1999 roku.
Jednostki podzielone są na następujące klasy
- Poniżej 1 litra pojemności
- 1-1,4 litra
- 1,4-1,8 litra
- 1,8-2,0 litrów
- 2-2,5 litra
- 2,5-3 litrów
- 3-4 litrów
- Powyżej 4 litrów
Oprócz ośmiu podstawowych kategorii, silnik może też otrzymać nagrodę międzynarodowego silnika roku. Takie wyróżnienie trafia do jednostki spośród wszystkich ośmiu klas. Przyznawane są także wyróżnienia dla najlepszego nowego motoru, najlepszego silnika elektrycznego, najbardziej ekologicznego oraz sportowego.
Jak dokonywano oceny?
Pod uwagę zarówno suche dane techniczne oraz zastosowane rozwiązania. Nie bez znaczenia okazywały się również wrażenia z jazdy autem wyposażonym w daną jednostkę napędową.
Poniżej w galerii prezentujemy wyniki tegorocznej edycji konkursu. Prezentujemy krótki opis jednostki napędowej wraz ze zdjęciem przykładowego auta w którym znalazła zastosowanie.
Odwrót od silników Diesla
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów informuje, że od silników wysokoprężnych odwraca się branża flotowa, która przez lata wiernie wspierała technologię Diesla. Pod koniec I kwartału 2017 roku udział aut z takimi silnikami wynosił 70,1 proc. – oznacza to spadek o 2,4 proc. na rzecz modeli z silnikami benzynowymi mającymi 29,6 proc. udziałów na rynku flotowym.
Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w okresie od stycznia do kwietnia 2017 roku odnotowano wzrost sprzedaży samochodów z napędem hybrydowym o ponad 100 proc., a w przypadku samochodów z napędem elektrycznym ten wzrost jest jeszcze większy, bo ponad 130 proc. Można zauważyć, że w przypadku zakupów dokonywanych przez klientów instytucjonalnych samochody z napędem alternatywnym wybierane są znacznie częściej niż w przeszłości.
Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?
Polecamy: Sprawdzamy co oferuje Nissan Qashqai 1.6 dCi
W opinii analityków, polski rynek reaguje nieco inaczej niż europejski, ale rynek samochodów zasilanych olejem napędowym zaczyna już gubić swój udział, zmniejszając się z prawie 31 proc. do 27 proc., natomiast udział hybryd zwiększył się z 2,14 proc. do 3,75 proc.
Jak będzie wyglądał wg analiz światowy rynek w perspektywie najbliższych lat? Według raportu opublikowanego przez szwajcarskie przedsiębiorstwo finansowe UBS Group udział diesli w globalnym rynku samochodów osobowych spadnie z obecnych 13,5 procent do 4 procent do 2025 roku.
Silniki spalinowe skończą się za osiem lat?
Tony Seba, ekonomista pracujący na Uniwersytecie Stanforda, uważa, że silniki spalinowe przestaną być produkowane w 2030 roku. Naukowiec przewiduje, że w ciągu najbliższej dekady zacznie ubywać stacji benzynowych oraz mechaników, którzy mają wiedzę na temat silników napędzanych pochodnymi ropy naftowej.
Raport opublikowany przez uczelnię mówi, że w ciągu najbliższych ośmiu lat samochody napędzane tradycyjnym paliwem przestaną być sprzedawane i zastąpią je auta elektryczne. Co więcej, ich cena spadnie do poziomu, który pozwoli im skutecznie konkurować na rynku, co doprowadzi do upadku biznesu naftowego.
W opracowaniu „Rethinking Transportation 2020-2030” można ponadto przeczytać, że w porównaniu do aut zasilanych paliwami kopalnymi autonomiczne pojazdy elektryczne będą dziesięciokrotnie tańsze w utrzymaniu, mając przy tym niemal zerowy koszt zakupu energii potrzebnej do poruszania się. Co więcej, naukowiec uważa, że samochody elektryczne będą miały żywotność określoną na 1 mln mil przebiegu.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?