Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Silnik roku 2019. Wybrano najlepsze jednostki napędowe

Data publikacji: Autor: Jakub Mielniczak

Konkurs International Engine of the Year 2019 rozstrzygnięty. Jury tego jednego z najbardziej prestiżowych wyróżnień w branży motoryzacyjnej wybrało najlepsze jednostki napędowe w 12 kategoriach. W Motofaktach przyglądamy im się bliżej.

Fot. materiały producentów Konkurs International Engine of the Year 2019 rozstrzygnięty. Jury tego jednego z najbardziej prestiżowych wyróżnień w branży motoryzacyjnej wybrało najlepsze jednostki napędowe w 12 kategoriach. W Motofaktach przyglądamy im się bliżej.

SILNIK ROKU 2019
NAJLEPSZY SILNIK W SAMOCHODZIE SPORTOWYM
NAJLEPSZY SILNIK O MOCY POWYŻEJ 650 KM
NAJLEPSZY SILNIK O MOCY OD 550 DO 650 KM

FERRARI 3.9 V8

Konkurs International Engine of the Year 2019 rozstrzygnięty. Jury tego jednego z najbardziej prestiżowych wyróżnień w branży motoryzacyjnej wybrało najlepsze jednostki napędowe w 12 kategoriach. W Motofaktach przyglądamy im się bliżej.

Fot. materiały producentówTo nie tylko zwycięstwo. To wręcz nokaut! I to aż w czterech kategoriach! Włosi mogą być dumni ze swoich inżynierów z Maranello, którzy stworzyli podwójnie doładowaną jednostkę Ferrari V8. Zwycięstwo w najważniejszej kategorii - silnika roku, trafia do Ferrari po raz trzeci z rzędu. Łącznie, od początku produkcji, silnik ten nagradzano aż 14 razy.

Z werdyktu jurorów zadowoleni będą motoryzacyjni tradycjonaliści, bo w najważniejszej kategorii wygrywa nie silnik elektryczny, nie trzycylindrowiec po downsizingu, ale porządne, mocne V8. Obecnie nagrodzony motor trafia pod maski modeli: GTC4 Lusso T, 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista i Portofino.

Triumfująca jednostka napędowa o kodzie fabrycznym F154, występuje w różnych wariantach mocy od 600 KM (Portofino) po 720 KM (488 Pista). W każdym przypadku kąt rozwarcia cylindrów wynosi 90 stopni, motor ma dwa intercoolery i układ smarowania z suchą miską olejową. Warto wspomnieć, że z dobrodziejstw tego silnika korzysta też Maserati w modelach Quattroporte i Levante, a jego zmniejszona, sześciocylindrowa wersja napędza Alfa Romeo Giulię i Stelvio w odmianach Quadrifoglio.

NAJLEPSZY SILNIK DO 150 KM

FORD 1.0 ECOBOOST

Konkurs International Engine of the Year 2019 rozstrzygnięty. Jury tego jednego z najbardziej prestiżowych wyróżnień w branży motoryzacyjnej wybrało najlepsze jednostki napędowe w 12 kategoriach. W Motofaktach przyglądamy im się bliżej.

Fot. materiały producentówTriumfatorem w tej kategorii jest 1-litrowy, trzycylindrowy silnik Ecoboost. To dobrze znana, popularna i nagradzana już w przeszłości jednostka napędzająca wiele modeli Forda. Trafia pod maski: Mondeo, Focusa i Fiesty. Motor słynie z dobrej (jak na silnik o trzech cylindrach) kultury pracy i oszczędnego zapotrzebowania na paliwo.

Mimo niewielkiej pojemności, silnik jest dość zaawansowany technicznie - ma m.in zmienne czasy otwarcia zaworów ssących i wydechowych i wydajną turbosprężarkę o małej bezwładności, zdolną rozpędzić się do 248 tys. obr/min! Obecnie jednostka jest oferowana w trzech wariantach mocy: 100, 125 i 140 KM.

NAJLEPSZY SILNIK O MOCY OD 150 DO 250 KM

AUDI 2.0 TFSI

Konkurs International Engine of the Year 2019 rozstrzygnięty. Jury tego jednego z najbardziej prestiżowych wyróżnień w branży motoryzacyjnej wybrało najlepsze jednostki napędowe w 12 kategoriach. W Motofaktach przyglądamy im się bliżej.

Fot. materiały producentówZakres wykorzystania nagrodzonej jednostki jest ogromny - znajdziemy ją zarówno w „zwykłych” Audi A3, A4, VW Passacie, czy Skodzie Superb, ale też trafia pod maski mocnych aut takich jak: Cupra Ateca, Audi S3, VW Golf i Polo GTI. W innych (poza Audi) markach koncernu, występuje z oznaczeniem 2.0 TSI. Silnik o kodzie EA888 jest produkowany od 2007 roku, obecnie na rynku sprzedawana jest jego trzecia generacja - Gen.3B.

Ciekawostką jest fakt, że w pewnych warunkach (jazda miejska), motor ten pracuje w cyklu Budacka, w którym zawory ssące są zamykane jeszcze przed zakończeniem suwu ssania, co pozwala na lepsze rozprowadzenie mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Konstruktorzy zastosowali też stosunkowo wysoki stopień sprężania wynoszący 11,7:1. Zabiegi te pozwoliły na osiągnięcie relatywnie niskiego zużycia paliwa i wysokiej elastyczności, już od najniższych obrotów.

NAJLEPSZY SILNIK O MOCY OD 250 DO 350 KM

PORSCHE 2.5 L

Konkurs International Engine of the Year 2019 rozstrzygnięty. Jury tego jednego z najbardziej prestiżowych wyróżnień w branży motoryzacyjnej wybrało najlepsze jednostki napędowe w 12 kategoriach. W Motofaktach przyglądamy im się bliżej.

Fot. materiały producentówW momencie, gdy Porsche zaczęło stosować czterocylindrowe (zamiast sześciocylindrowych) boksery do napędzania swoich najmniejszych modeli 718 Cayman i 718 Boxster, wielu fanów uznało, że to koniec marki z Zuffenhausen. Jak się jednak okazuje, konstrukcja jest na tyle dobra, że została doceniona przez jurorów tego prestiżowego konkursu.

Nagrodzony, 2,5-litrowy silnik występuje w odmianach z dopiskiem S. Generuje 350 KM przy 6500 obr/min i w Caymanie S pozwala na rozpędzenie się 0-100 km/h w czasie 4,4 s i osiągnięcie maksymalnie 285 km/h. Motor jest wyposażony w turbinę o zmiennej geometrii łopatek, system zmiennych faz rozrządu VarioCamPlus, a ciśnienie wtrysku wynosi 250 barów. Wyposażono go też w podtrzymanie turbo, dzięki któremu reakcja na gaz jest bardziej spontaniczna, a turbodziura praktycznie nie istnieje.

NAJLEPSZY SILNIK O MOCY OD 350 DO 450 KM
NAJLEPSZY NOWY SILNIK NA RYNKU
NAJLEPSZY NAPĘD ELEKTRYCZNY

NAPĘD ELEKTRYCZNY JAGUARA I-PACE

Konkurs International Engine of the Year 2019 rozstrzygnięty. Jury tego jednego z najbardziej prestiżowych wyróżnień w branży motoryzacyjnej wybrało najlepsze jednostki napędowe w 12 kategoriach. W Motofaktach przyglądamy im się bliżej.

Fot. materiały producentówNie dość, że Jaguar I-Pace został wybrany samochodem roku, to teraz jego zespół napędowy triumfuje aż w trzech kategoriach konkursu na najlepszy silnik roku. Trudno się dziwić - dwa silniki elektryczne generują łącznie 400 KM i 696 Nm momentu obrotowego. To pozwala na przyspieszenie 0-100 km/h w 4,8 s, a akumulator o pojemności 90 kWh wystarczy na przejechanie 470 km (pomiar WLTP). Każdy z silników odpowiada za napędzanie jednej osi.

Jak przystało na napęd elektryczny, moment obrotowy dostępny jest natychmiast po ruszeniu z miejsca i nie ma żadnych opóźnień w reakcji na naciśnięcie pedału gazu. Każda godzina ładowania baterii z gniazdka domowego, przy wykorzystaniu wallbox’a wydłuża zasięg o 35 km, a z gniazdka tradycyjnego, 230-woltowego - o 11 km. Wykorzystanie szybkiej ładowarki miejskiej jest znacznie bardziej efektywne - w przypadku urządzenia o mocy 50kW, godzina ładowania uzupełnia zasięg o 270 km.

Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

NAJLEPSZY SILNIK O MOCY OD 450 DO 550 KM

MERCEDES AMG 4.0 V8

Konkurs International Engine of the Year 2019 rozstrzygnięty. Jury tego jednego z najbardziej prestiżowych wyróżnień w branży motoryzacyjnej wybrało najlepsze jednostki napędowe w 12 kategoriach. W Motofaktach przyglądamy im się bliżej.

Fot. materiały producentówCharakterystyczny bulgot AMG zazwyczaj słychać z daleka. Z dużym prawdopodobieństwem jest on generowany przez czterolitrowe, podwójnie doładowane V8 o fabrycznym kodzie M178. Nagrodzony motor trafia pod maski wielu aut: począwszy od całej gamy AMG GT, przez klasę E AMG aż po najnowsze wcielenie klasycznej Gelendy, a nawet Astona Martina Vantage i DB11.

Kompaktowa konstrukcja jednostki jest możliwa dzięki umieszczeniu turbosprężarek pomiędzy głowicami. Jak na wyczynowy motor przystało, jednostka ma suchą miskę olejową, a jej sprężarki mogą osiągnąć prędkość maksymalną - 186 tys. obr/min. Jak przyznają konstruktorzy, silnik jest dość mocno „wykastrowany” aktualnymi przepisami ekologicznymi - ma m.in 4 katalizatory i obowiązkowy filtr cząstek stałych GPF.

NAJLEPSZY NAPĘD HYBRYDOWY

BMW i8

Konkurs International Engine of the Year 2019 rozstrzygnięty. Jury tego jednego z najbardziej prestiżowych wyróżnień w branży motoryzacyjnej wybrało najlepsze jednostki napędowe w 12 kategoriach. W Motofaktach przyglądamy im się bliżej.

Fot. materiały producentówTrzy cylindry w supersportowym aucie? Dla wielu takie połączenie jest co najmniej niedorzeczne. Jak widać jednak, czasy się zmieniają i BMW nie boi się iść pod prąd. Aby idealnie zbalansować auto, w i8 z tyłu znajduje się 1,5-litrowy trzycylindrowiec generujący 231 KM, z przodu zaś silnik elektryczny o mocy 142 KM. Moc systemowa tego zestawu to 374 KM, które pozwalają na przyspieszenie 0-100 km/h w 4,4 s. Samochód maksymalnie rozpędza się do 250 km/h. i8 to hybryda typu plug-in, więc auto można naładować z gniazdka i przejechać 35 km w trybie elektrycznym. Wówczas prędkość maksymalna będzie ograniczona do 120 km/h.

i8 to mistrz „oszukiwania” dźwiękiem. Mimo mikrej wielkości silnika benzynowego, auto brzmi niczym rasowe V8. To zasługa systemu Active Sound Design, który dba o to, by przechodnie odwracali głowy nie tylko oglądając się za futurystycznym wyglądem V8, ale też za sprawą rasowego dźwięku, który wytwarza.

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • grobek12 (gość)

    Dobre według kogo, jednostek dobrych i trwałych jest znacznie więcej, ktoś słyszał o jednostce 2.7 w rextonie jaka siedziała. Była kosa teraz 2.2 pojemność zmniejszona ale nadal odporna

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości