Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Silnik rotacyjny

Data publikacji: Autor: (w)

Wiadomo, że do największych wad tradycyjnego silnika spalinowego należy niska sprawność ogólna, polegająca na niewielkim wykorzystaniu energii zawartej w paliwie. Lekarstwem na to miał być silnik z wirującym tłokiem.

Zaletami takiego silnika miały być m.in. niewielkie rozmiary, niska masa i prosta budowa. Ideę takiego silnika opracowano w latach międzywojennych XX wieku. Wydawało się, że konstrukcja silnika z wirującym tłokiem będzie prostym przedsięwzięciem, ale praktyka pokazała co innego.

Pierwszy silnik rotacyjny, nadający się do praktycznego zastosowania, został zbudowany dopiero w roku 1960 przez Niemca Feliksa Wankla. Wkrótce silnik ten znalazł zastosowanie w motocyklach i samochodach, wytwarzanych przez niemieckie NSU. Mimo licznych prób okazało się, że prosta idea w praktyce nastręcza wiele trudności, m.in. w toku produkcji nie radzono sobie z wykonaniem odpowiednio trwałego uszczelnienia tłoka.
Inną wadą tego silnika było duże zużycie benzyny. Kiedy zaczęto zwracać uwagę na ochronę środowiska, okazało się, że w spalinach znajduje się dużo kancerogennych węglowodorów.

Obecnie tylko japońska Mazda praktycznie stosuje i wciąż doskonali silnik Wankla w swoich sportowych samochodach RX. Samochód ten jest napędzany 2-komorowym silnikiem rotacyjnym o pojemności 1308 ccm. Obecny model, oznaczony jako RX8 jest wyposażony w nowoopracowany silnik Renesis, który osiąga moc 250 KM przy 8.500 obrotach na minutę.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości