Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Silnik w używanym samochodzie. Jak sprawdzić?

(mm/ip)
Fot, materiały prasowe
Fot, materiały prasowe
Decydując się na zakup używanego samochodu najczęściej zwraca się uwagę na stan silnika, karoserii oraz wnętrza. Fakt, że samochód jest czysty i dobrze spisał się podczas jazdy próbnej nie oznacza, że silnik nie ma ukrytych wad lub nie był właściwie serwisowany przez poprzedniego właściciela.
Fot, materiały prasowe
Fot, materiały prasowe

Najlepszym sposobem na znalezienie ukrytych problemów z silnikiem jest uruchomienie auta na zimno. Pierwszą rzeczą jaka się ujawni to stan akumulatora – jeśli jest stary, możemy mieć kłopot z uruchomieniem auta.

Przy zimnym rozruchu należy także zwrócić uwagę na odgłosy silnika, który w przypadku zużycia lub problemów mechanicznych, grzechocze i wydaje głośne dźwięki. O zużyciu świadczyć będzie także niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej. Wówczas lepiej poszukać innego auta.

Silnik powinien być czysty. Brudna i pokryta olejem komora wskazuje na nieszczelności i brak należytej konserwacji. Zawsze warto sprawdzić, czy z silnika nie wycieka od spodu olej. Umycie silnika na krótko przed kontrolą zaciera jednak ewentualne ślady.

Warto zwrócić uwagę na poniższe kwestie, aby zorientować się w jakim stanie jest jednostka napędowa auta:

Niewłaściwa obsługa lub jej brak

 

 

 

Jeśli tak wygląda akumulator, to jest mało prawdopodobne, aby auto było regularnie przeglądane.

Wycieki płynu chłodzącego

 

 

 

Przyglądając się z bliska można zauważyć wyciek płynu chłodzącego, co może skutkować koniecznością jej wymiany.

 

Wycieki oleju

 

 

 

 

Niewidoczne od góry silnika, ale od spodu samochodu można je zauważyć używając latarki. Koniecznie sprawdź dolną cześć silnika, półosie, skrzynię biegów i mosty. Muszą być suche i nie powinny mieć nawet niewielkich przecieków.

 

 

Niski poziom oleju

 

 

 

 

Jeśli poziom jest niski, a olej wygląda na brudny oznacza to, że silnik zużywa olej, a ostatnia wymiana została zrobiona dość dawno. Ponadto, przy niskim stanie oleju, silnik zużywa się zbyt szybko. Normalnie poziom oleju powinien być zbliżony do oznaczenia maksymalnego poziomu.

 

Osad pod korkiem wlewu oleju

 

 

 

Przy wyłączonym silniku odkręć korek wlewu oleju i sprawdź, czy na jego spodzie znajduje się nagar, czyli czarny osad, który świadczy o niewłaściwym serwisowaniu auta lub, co gorsza, tzw majonez co świadczy o problemach z uszczelką głowicy.

 

Silnik po tuningu

 

 

 

Bądź ostrożny jeśli silnik został poddany tuningowi. Nieprofesjonalnie wykonana modyfikacja silnika może prowadzić do wielu problemów, zwłaszcza jeśli użyte części nie są już dostępne. Jeśli silnik auta został poddany modyfikacjom, jest prawdopodobne, że samochód brał udział w wyścigach lub  był eksploatowany w ekstremalnych warunkach.

 

Świeci się kontrolka silnika

 

 

 

Po uruchomieniu silnika, wszystkie kontrolki ostrzegawcze na desce rozdzielczej powinny zgasnąć. Jeśli kontrolka z symbolem silnika pozostaje zapalona oznacza to, że komputer wykrył jakiś błąd. Może to być drobny problem, ale również może oznaczać bardzo kosztowną naprawę. Nie ma możliwości sprawdzenia na ile jest to poważny problem, bez pełnej diagnozy silnika.

 

Dym z rury wydechowej

 

 

 

Jeśli z rury wydechowej wydobywa się niebiesko-szary dym, który intensywnie pachnie, oznacza to, że silnik spala olej. Należy unikać takich samochodów.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty