Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36920 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Premiery / Samochody osobowe

Silniki Toyoty. Nowe jednostki do aut terenowych

Data publikacji: Autor: (ip)

1GD-FTV 2.8 / Fot. Toyota Toyota zaprezentowała nową generację turbodoładowanych silników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Silniki 1GD-FTV 2.8 i 2GD-FTV 2.4 trafiają stopniowo do kolejnych samochodów terenowych Toyoty, m.in. do Land Cruisera i Hiluxa.

1GD-FTV 2.8 / Fot. ToyotaTurbodiesle o pojemnościach skokowych 2,8 l i 2,4 l zapewniają większy moment obrotowy, większą sprawność cieplną i mniejszą emisję niepożądanych substancji w spalinach. Wyróżniają się ponadto cichą pracą i dobrymi osiągami w różnych warunkach środowiskowych, łącznie z rejonami o bardzo zimnym klimacie, gdzie temperatura powietrza spada do -40˚C oraz obszarami położonymi na wysokości ponad 4500 metrów nad poziomem morza.

W nowych jednostkach po raz pierwszy w historii seryjnie produkowanych silników wysokoprężnych zastosowano obniżającą straty ciepła technologię TSWIN (Thermo Swing Wall Insulation Technology), która plasuje silnik 1GD-FTV o pojemności skokowej 2,8 l czołówce pod względem sprawności cieplnej, sięgającej 44%. Pomimo mniejszej pojemności skokowej, niż w przypadku obecnego silnika KD, uzyskano w nim maksymalny moment obrotowy większy o 25%, zaś w zakresie małych obrotów – większy o 11%, a jednocześnie obniżono jednostkowe zużycie paliwa o 15%.

Pionierska technologia polega na wykorzystaniu zaawansowanych materiałów o małej przewodności i pojemności cieplnej, które zatrzymują ciepło wytwarzane przy spalaniu paliwa wewnątrz komory spalania, a także łatwo się nagrzewają i szybko stygną. Oprócz ścianek komory spalania, specjalny materiał zastosowano również do produkcji tłoków – jest nim anodowany, porowaty stop aluminium z dodatkiem krzemu (SiRPA – silica-reinforced porous anodized aluminum). Dzięki temu straty ciepła odprowadzanego do układu chłodzenia udało się zmniejszyć o ok. 30%.

1GD-FTV 2.8 / Fot. ToyotaWprowadzone w nowych silnikach udoskonalenia obejmują także zoptymalizowane kanały dolotowe, poprawiające dopływ powietrza do cylindrów. Ponadto opracowany od nowa kształt komory spalania i denka tłoka oraz nowy, pracujący z wyższymi ciśnieniami układ wtryskowy typu common-rail pozwoliły poprawić dostarczanie paliwa do komory spalania. Wszystko to umożliwiło osiągnięcie wyższej sprawności cieplnej i obniżenie emisji niepożądanych substancji.

Zoptymalizowano także sterowanie wtryskiem paliwa, w szczególności charakterystykę wtrysku pilotowego dokonywanego przed dostarczeniem do cylindra zasadniczej porcji paliwa. Jest on precyzyjnie dopasowany do parametrów otaczającego powietrza, co skraca opóźnienie zapłonu i gwarantuje stabilne spalanie nawet w najtrudniejszych warunkach środowiskowych, zapewniając cichą pracę i wysoką sprawność cieplną.

Nowe silniki wyposażone są w produkowaną przez Toyotę zwartą, wysokosprawną turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Jest ona o 30% mniejsza od dotychczasowych i wykorzystuje opracowaną od nowa turbinę o większej sprawności. Zastosowany w niej nowy wirnik wyróżnia się małą bezwładnością, zapewniającą mu błyskawiczne przyspieszanie, a także wytwarzaniem maksymalnego momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów.

W jednostkach serii GD po raz pierwszy wykorzystano też opracowany przez Toyotę nowatorski, selektywny katalizator mocznikowy SCR. Eliminuje on ze spalin do 99% tlenków azotu (NOx), będących jednym z głównych czynników zanieczyszczenia powietrza. Pomoże to zagwarantować zgodność z normami Euro 6 i standardami emisji określonymi przez japońskie przepisy w 2010 roku.

Dzięki optymalizacji rozmieszczenia katalizatora, zapewniającej jego większą skuteczność, a także innym usprawnieniom, wielkość katalizatora zmniejszono o 30%, zaś liczbę rodzajów wkładek używanych w układzie wydechowym zmniejszono z 18 tylko do trzech, co pozwoliło znacznie uprościć proces produkcyjny i zmniejszyć obciążenie środowiska.1GD-FTV 2.8 / Fot. Toyota

Nowe silniki 1GD-FTV są już dostępne w Europie w odświeżonym modelu Land Cruiser 150. Nowa linia silników obejmuje również turbodoładowaną jednostkę wysokoprężną z bezpośrednim wtryskiem 2GD-FTV o pojemności skokowej 2,4 l, która zadebiutuje w Europie pod koniec 2016 roku w nowym modelu Hilux.

Obecnie montowane w pojazdach Toyoty silniki serii KD będą stopniowo zastępowane nowymi jednostkami z rodziny GD. Do roku 2016 ich produkcja osiągnie ok. 700 tys. sztuk rocznie. Początkowo trafiać będą one na rynki około 90 krajów, a do roku 2020 dostawy obejmą rynki co najmniej 150 krajów.

Podstawowe dane (parametry mogą się róznić w zależności od rynku)

  1GD-FTV 2GD-FTV
Pojemniść skokowa 2,754 cc 2,393 cc
Średnica x skok tłoka 92x103,6 mm  92x90 mm
Stopień sprężenia 15,6 15,6
Moc maksymalna 177 KM  3400 obr./min 150 KM  3400 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 450 Nm 1600 - 2400 obr./min 400 Nm 1600 - 2000 obr./min
Momen obrotowy na niskich obrotach 370 Nm 1200 obr/min 330 Nm 1200 obr./min

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • zemno (gość)

    Osobiście raczej zdecydował bym się na mocniejszą wersje motoru, przecież jak to przystało na samochody terenowe, najważniejsza jest ilość koni pod maską, nie będe mówił że mniejszy litraz jest gorszy ale bardziej wybrał bym go do miasta.Podobna mi się, że Toyota modernizuje silniki pod kątem lepszego momentu obrotowego oraz ekonomiczności, napewno zaowocuje im to w niedalekiej przyszłości.

  • Szymon (gość)

    Samochody terenowe nie koniecznie służą do jazdy miejskiej. Do takiego zastosowania znajdą się inne samochody, które są małe, przez co są lekkie i posiadają więcej mocy pod maską. Nie jeżdżę autami terenowymi, ale myślę że ilość KM oferowana w tych silnikach powinna spokojnie wystarczyć do manewrów na drogach.

  • Michał (gość)

    Zero obniżania pojemnośći wielki moment od obrotów jałowych super ! a nie vw 2L i 180KM gdzie rozpadnie sie ten silnik po 200tys

  • may (gość)

    Ciekawe jak tylko będą sprawowały się te silniki w teorii, z tego co można wyczytać będą smacznym kąskiem dla fanów off-road'u , poprawione przyśpieszenie na pewno pozwoli na zwinniejsze przemieszczanie się nie tylko w terenie ale także i na miejskich drogach.A co mnie osobiście najbardziej cieszy zwiekszyli przyjazność dla środowiska, auta takich gabarytów jak Hilux przeważnie kojarzone są z ogromną emisją spalin a rzeczywistość okazuje się inna, spalin jest mniej niż w starym golfie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Toyota zdjęcia

Toyota dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Toyota opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Toyota Cena

Części dla marki Toyota

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

578 zł