Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36046 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Wiadomości / Technologia

Silniki TSI. Mocne i wydajne

Data publikacji: Autor: Motofakty.pl; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

fot. Skoda Jednostki napędowe TSI zapewniają dobre osiągi i wysoką elastyczność, a do tego rozważnie obchodzą się w paliwem. W czym tkwi ich sekret?

Przez lata pod maskami Skód królowały silniki z wtryskiem wielopunktowym. Technologia MPI pozwalała na precyzyjne dawkowanie paliwa, a do tego była niezawodna i przystępna cenowo. Kolejnym etapem rozwoju benzynowych silników Skody były wolnossące motory typu FSI (skrót od Fuel Stratified Injection) z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Podawanie paliwa bezpośrednio do komór spalania pozwoliło na zwiększenie mocy i momentu obrotowego, jak również obniżenie zużycia paliwa o 15% i ograniczenie emisji szkodliwych gazów. Proces spalania stał się efektywniejszy, gdyż wtrysk FSI pozwolił na podawanie dokładnie takich porcji paliwa, jakie były w danej chwili potrzebne. Niestety nie rozwiązał mankamentu wolnossących silników w postaci niskiego momentu obrotowego.

Na niedobory sił napędowych nie cierpią jednostki TSI (skrót od Turbo Stratified Injection). Montowana do nich turbosprężarka pozwoliła na generowanie wysokiego momentu obrotowego już przy niskich obrotach (poniżej 2000 obr./min), co przekłada się na większą przyjemność z jazdy oraz na dynamikę, która ułatwia ruszanie z miejsca i wyprzedzanie. Spłaszczenie krzywej przebiegu momentu obrotowego oznacza, że samochód jest w stanie dynamicznie rozpędzać się nawet pod dużym obciążeniem od najniższych obrotów silnika.

Warto wiedzieć, że silniki TSI stale ewoluują. Inżynierowie walczą o podniesienie ich sprawności energetycznej, od której zależy zużycie paliwa i emisja toksycznych związków. Jednym ze sposobów na przyspieszenie rozgrzewania się silnika jest zmniejszanie masy kluczowych elementów - np. bloku i głowicy cylindrów. Na tym jednak nie koniec. Oszczędnościom sprzyja nowy, dwuobwodowy układ chłodzenia. Silnik TSI znajduje się w wysokotemperaturowym obwodzie chłodzenia z mechanicznie napędzaną pompą wody, a chłodnica powietrza doładowania i korpus turbosprężarki w obwodzie niskotemperaturowym.

W motorach TSI standardem stała się funkcja Start-Stop, która razem z funkcją odzyskiwania energii podczas hamowania (alternator o zmiennej wydajności rozpoczyna intensywne ładowanie akumulatora) przyczynia się do dalszych oszczędności w zużyciu paliwa i emisji CO2.

Nowoczesne silniki benzynowe, wbrew obiegowym opiniom, potrafią zaskoczyć oszczędnością nie tylko podczas badań laboratoryjnych, które służą do określania tzw. katalogowego zużycia paliwa. Są wydajne także w rzeczywistych warunkach. Wiele zależy jednak od kierowcy, który stylem jazdy jest w stanie wyraźnie podnieść lub obniżyć spalanie. A jest o co walczyć. Podczas Supertestu Ekonomii, którego połowa trasy wiodła autostradami, a reszta drogami krajowymi i ulicami miast Rapid Spaceback z motorem 1.2 TSI Style Plus zużył 4,7 l/100km. To świetny wynik, biorąc pod uwagę fakt, że trasa próby o długości 376 km została pokonana ze średnią prędkością 90 km/h.

Warto wiedzieć, że Skoda nie tylko oferuje silniki TSI. Czeska marka odpowiada również za dostawy motoru 1.2 TSI dla siebie oraz innych marek koncernu Volkswagena. Fabryka w Mladá Boleslav rozpoczęła produkcję tego silnika w 2009 roku, osiągając po kilku miesiącach wydajność na poziomie 1000 jednostek dziennie, doskonale wpisując się w ponad 110-letnią tradycję Skody w produkcji jednostek napędowych.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • tajpan (gość)

    Rapid podczas jazdy z prędkością 90 km/h zużył średnio 4,7 l 100 km. WOWWWW! Prawie jak mój focus 15 lat temu.

  • do tajpan (gość)

    Ze średnią prędkością 90km/h czyli 160 i 50 również, twój psikus pokazał by średnią 8l 100km. czytać ze zrozumieniem radzę i nie preferujuje tych jednostek mega awaryjnych. Rozrządy, układy wtryskowe.....

  • do tajpan (gość)

    Jeszcze dodam że psikus takiej średniej mógłby nie przeżyć.

  • pan (gość)

    Nikt nie napisze że TSI były obarczone wadami fabrycznymi (rozpadające sie rozrzady po 5tys km, awarie pomp wody, ) i ich żywotność jest o wiele mniejsza niż np starych jednostek wolnossących 1,6 czy 1,4. Wtedy nasz oszczedności z paliwa idą w piach.

  • Peter (gość)

    Artykuł mi się nie spodobał, bo powinien być dopisek "SPONSOROWANY". Gdybym NIE jeździł TSI to bym może uwierzył w "słowo pisane". Podobno są jakieś granice sponsoringu........

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda zdjęcia

Skoda dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Skoda Cena