Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Silniki wielozaworowe

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Wykres Audi: Na benzynowe silniki wielozaworowe, w szczególności te o małej pojemności, niekorzystnie wpływa jazda na niskich obrotach przy dużym obciążeniu silnika.

 

Nowoczesne jednostki napędowe maksymalny moment obrotowy osiągają zwykle powyżej 4000 obr/min. Podczas zmiany biegu na wyższy przy prędkości obrotowej 2000 obr/min prędkość wału korbowego spada do 1500 obr/min. Wtedy silnik i skrzynia biegów są przeciążone, co przyczynia się do ich szybkiego zużycia np. zacieranie i zawieszanie zaworów.

 

W niektórych silnikach wyposażonych w zmienne fazy rozrządu lub zmienną długość kanału dolotowego maksymalny moment obrotowy może osiągać maksymalną wartość przy niższych obrotach – około 3500 obr/min.

 

Bez względu na konstrukcję silnika wielozaworowego, dla zachowania jego dynamiki i żywotności, zmiana biegów powinna się odbywać przy prędkości obrotowej, przy której moment Wykres Audi: obrotowy osiąga swoją maksymalną wartość.

 

Ta wielkość podawana jest w instrukcji obsługi samochodu. Obrotomierz, który znajduje się już w większości samochodów, nabiera więc nowego znaczenia. Warto z niego korzystać. Trzeba też podkreślić, że silnikowi nie szkodzą wysokie obroty.

 

Na wykresie przerywaną linią zaznaczono przebieg momentu obrotowego, a linią ciągłą – wykres mocy silnika. W tym silniku maksymalny moment obrotowy osiągany jest przy 4500 obr/min i w okolicach tych obrotów trzeba zmieniać biegi.

 

Motorleistung - moc silnika (kW)

Motordrehmoment – moment obrotowy silnika (Nm)

Motordrehzahl – obroty silnika (obr/min)

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Jarek (gość)

    Jak Pan napisał zmiana biegów w okolicy momentu max. pozwala utrzymać silnik w dobrej kondycji. Ciekaw jestem jak to się ma do jazdy ekonomicznej? Mam samochów o wartości momentu max 124 Nm przy 3500 obr. Czy zmiana biegów przy 3 tys. obrotów przy jeździe na trasie nie jest bardziej ekonomiczna? A jak należy jeździć po mieście - myślę że obroty w zakresie 2500 - 2000 byłyby w tym przypadku właściwsze - choć może się mylę. Będę wdzięczny za odpowiedź.

  • fv (gość)

    W pierwszym zdaniu pisze, że 4000RPM źle a w ostatnim że nie szkodzi. A prawda jest taka, że są ważniejsze kryteria doboru obrotów: gdy potrzeba szybko przyśpieszyć - przeciągnąć lekko za górkę momentu obrotowego. Gdy trzeba jazdy ekonomicznej - niskie obroty (ale redukcja biegu gdy się chce przyśpieszać!). Najlepiej to po prostu zrobić chiptuning silnika i mieć mniej-więcej płaski przebieg momentu. Wtedy można jeździć benzynowym jak dieslem i nie myśleć o obrotach. Edytowany przez moderatora 2005-04-16 11:09

  • Tomek (gość)

    Po przeczytaniu tego artykułu doszedłem do wniosku że nie umiem prawidłowo zmieniać biegów. Od 10 lat zmieniam biegi przy 3000 obr.(maksymalny moment obrotowy w mój samochód osiąga przy 4000 obr.)Oczywiście kiedy chce mocniej przyśpieszyć naciskam nawet do 6000 obr.ale przy normalnej spokojnej jeździe 3000 obr. i zmiana biegu(okazuje się że źle robie??!!!) Pozdrawiam wszystkich

  • Mirek (gość)

    A jak to się ma do mocnego silnika np.300 KM i pojemnego 5600cm3 z automatyczna skrzynią biegów - w jeżdzie po mieście?.Wdzięczny byłbym za wyjaśnienie.

  • Jarek (gość)

    Ciekaw jestem czy autor czytuje komentarze do swojego artykułu?

  • Ryszard (gość)

    Drodzy Panowie, artykuł dotyczy silników wielozaworowych, a więc takich, w których na każdy cylinder przypada więcej niż 2 zawory. Panowie nie piszecie, czy macie silniki z dwoma, z trzema, z czterema czy moze z pięcioma zworami w każdym cylindrze. A to w tym przypadku jest najważniejsze. Brak informacji uniemożliwia dalszą dyskusję.

  • Jarek (gość)

    Z położenia momentu max. przy 3500 obr. wynika, jak sądziłem, że silnik jest wielozaworowy, a dokładniej - 4 zawory na cylinder. Dla mnie osobiście 3500 obr. wydaję się trochę za dużo, w związku z tym przy spokojnej jeździe zmieniam biegi na trasie przy około 3000 - i zastanawiam się czy dobrze robię.

  • Ryszard (gość)

    panie Jarku, to wykres silnika z 5. zaworami w kazdym cylindrze i nie wynika to z przebiegu krzywej maksymalnego momentu obrotowego. Z moich dościwdczeń wynika, że każdy silnik jest nieco inny i wynika to z jego cech konstrukcyjnych, których w artykule nie poruszono - np. stopień sprężania, skok tłoka i średnica cylindra, itd. Są silniki, które wybitnie nie lubią niskich obrotów i paradoksalnie, im ostrzej się je eksploatuje, tym lepiej - np silnik Ecotec X14XE Opla.

  • Jarek (gość)

    Uwzględnienie szeregu czynników na jakość pracy silnika wydaje się zrozumiałe. Jednakże rozpoczynając dyskusję, notabene w dalszym ciągu bez udziału autora artykułu, chodziło mi raczej o określenie zakresu obrotów najlepszego do jazdy ekonomicznej, skutkującej małym zużyciem paliwa, a jednocześnie nie wywierającej negatywnych skutków na trwałość silnika, w stosunku do obrotów momentu maksymalnego.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości