Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Silnikiem można hamować

Data publikacji: Autor: (w)

Ważne nie tylko dla miłośników jazdy w górach

Na kursach nauki jazdy uczą przede wszystkim typowych manewrów parkingowych, zapominając o jeździe po ulicach miast, nie mówiąc już o podstawowych zasadach jazdy w terenie zróżnicowanym.

Tymczasem w czasie jazdy w górach powszechnym błędem popełnianym przez początkujących kierowców jest przy zjeździe ze wzniesień hamowanie układem hamulcowym. To poważny błąd, którego konsekwencje mogą być żałosne. Długotrwałe hamowanie może doprowadzić do silnego rozgrzania płynu hamulcowego i jego wrzenia (zwłaszcza starszego), a to oznacza utratę zdolności hamowania.

Jak tego uniknąć? Jedna z podstawowych zasad, obowiązująca w czasie jazdy po górskich drogach, nakazuje hamowanie silnikiem. Najprościej tłumacząc tę zasadę, chodzi o to, aby zjeżdżać ze wzniesienia z włączonym biegiem, ale bez naciskania pedału gazu. Bieg powinien być taki, jaki wystarczyłby do wjazdu na to wzniesienie. Obawy, że takie hamowanie jest szkodliwe dla silnika, są nieuzasadnione. Współczesny silnik przy takim trybie pracy jest w wystarczającym stopniu smarowany. Zresztą, hamowanie silnikiem stosujemy (często nieświadomie) także podczas jazdy w miastach, np. dojeżdżając do skrzyżowania.

Rozpoczynając hamowanie silnikiem warto zapamiętać, aby nie zdejmować gwałtownie nogi z pedału gazu. Jest to szczególnie ważne podczas jazdy po mokrych i śliskich nawierzchniach, zwłaszcza kiedy prowadzimy samochód z przednim napędem (tych jest teraz większość). Hamowanie silnikiem rozpoczynamy podczas jazdy na wprost. Nie wolno rozpoczynać hamowania na zakrętach i podczas manewrów omijania, wyprzedzania itp.

Specjalna uwaga należy się użytkownikom nielicznych już samochodów z silnikami dwusuwowymi. Otóż w większości z nich możliwe jest stosowanie dwóch trybów pracy, określanych jako "wolne koło" i "ostre koło".

Ze względu na oszczędność paliwa podczas jazdy po terenach równinnych stosowane jest "wolne koło". Hamowanie silnikiem będzie możliwe dopiero po włączeniu "ostrego koła".

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • maciecahn (gość)

    a co to jest to wolne i ostre kolo i czy hamowanie silnikiem powoduje oszczędność paliwa? czy lepiej wrzucić na luz? w czasie jazdy po mieście czy może lepiej jadąć po mieście hamować silnikiem

  • noname (gość)

    .."wolne i ostre koło" - brak danych... (chociaż wiem, o co chodzi..) - hamowanie silnikiem oszczędza paliwo - komputer 'pompy paliwowej' podaje wtedy paliwo tak, jakby silnik pracował na wolnych obrotach na postoju a samochód jest cały czas pod kontrolą.

  • Adam

    bardziej ekonomiczna, ale niezgodna z przepisami, niebezpieczna i niezgodna ze zdrowym rozsądkiem jest jazda wybiegami.

  • Adam

    Jeszcze jedno. W pewnych sytuacjach gwałtowne hamowanie silnikiem może uszkodzić sprzęgło. Dotyczy to tylko sprzęgła z płytkowymi spręzynami odsuwającymi docisk rozmieszczonymi obwodowo, a powodem tego jest konstrukcja sprzęgła która jest stworzona do przenoszenia momentu w jednym kierunku, przenoszenie momentu w kierunku przeciwnym nie jest wskazane. Jednak osobiście nie miałem do czynienia z takim uszkodzeniem - chyba naprawdę brutalnie trzeba by było potraktować samochód aby doprowadzić do takich zniszczeń. Może komuś sie udało, albo ma jakieś doświadczenie z tym związane.

  • burus (gość)

    [quote="Adam"]bardziej ekonomiczna, ale niezgodna z przepisami, niebezpieczna i niezgodna ze zdrowym rozsądkiem jest jazda wybiegami.[/quote] ======bur=======> mam dwa pytania: 1-sze: co to jest :'kazda z wybiegami"...?? 2- co to w/g jAdasia jest "zdrowy- niezdrowy rozsadek"..?? Bur

  • Adam

    jazda wybiegami polega na dojeżdzaniu do skrzyżownia na luzie, bez włączonego biegu. Popularnie nazywane jest to jazda wybiegami.

  • marjel11 (gość)

    O to co kobiety wiedzą o hamowaniu silnikiem! [url]http://www.humorek.com.pl/c52/s/6.htm[/url]

  • burus (gość)

    ODKRYWCZE TO NIE JEST! Tylko 2-taktem nie mozna hamowac silnikiem gdyz mozna go zatrzec. W 4-suwie pompa olejowa daje tym wiecej oleju - im wyzsze obroty walu- obojetnie czy do cylindrow dostarczana jest mieszanka czy nie! Jednak...? Tu Uwaga: be problemu mozna hamnowac silnikiem tylko wtedy gdy naped rorzadu jest kolem lub lancuchem ostatecznie takze i paskiem ale delikatnie- bez gwaltownych hamowan i zrywow- w SILNIKU SOHC! Natomiast w DOHC nie radze nikomu ,kto ma naped rozrzadu paskiem!( chyba,ze ma i pasek i lancuch! jak EVO i nieomal kazda toyota truck i SUV,Mitsubishi ect! Takze dla bezpieczenstwa jazdy najlepiej miec wlaczony bieg odpowiedni do szybkoci- by moc natychmiast przyspieczyc gdy zachodzi tego potrzeba! Ponadto wspomaganie hamulca jest podcisnieniowe- wiec ...??? :"Wolne kolo jest w skrzyniach Automatycznych w wiekszosci samochodow osobowych- natomisat w truck i SUV jest zawsze "ostre"-czyli stale zazebienie i dobor wlasciwego do danej szybkosci przelozenia= biegu!Takze pojazd taki hamuje silnikiem gdy zmniejsza sie nacisk na pedal akceleratora! Burus

  • bLscpOBmULrkiB (gość)

    taaa bardzo duza zoestycanlsc polegajaca na tym ze nie czuc przyspieszenia ani na niskich ani na wysokich obrotach pojezdzij tydzien 328 litra to juz do swojego 316 nie wsiadziesz gwarantuje.kumpel kupil 318, pojezdzil chwile 328, chcial zmienic ale starczylo tylko na e36 ale za to 328i.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości